Ordonanța de urgență ar urma să remedieze mai multe deficiențe, precum cele privind modul de incriminare a infracțiunii de „Lipsire de libertate în mod ilegal”, faptul că liberarea condiționată se acordă prea ușor persoanelor condamnate pentru infracțiuni grave îndreptate împotriva persoanei sau faptul că există necorelări între Constituția României și Codul de procedură penală în materia percheziției domiciliare și a infracțiunii flagrante, potrivit G4Media.
Ana Birchall susține, în proiectul de OUG, că pentru o apărare socială eficientă, este necesar ca unele dintre infracțiunile grave împotriva persoanei să fie instrumentate de o structură specializată a Ministerului Public, cu expertiza necesară și cu capacitatea de a coagula resursele necesare abordării unor astfel de cauze.
De asemenea, Ministerul Justiției vorbește despre necesitatea înăspririi regimului sancționator al infracțiunii de lipsire de libertate în mod ilegal și incriminarea separată a faptei comise prin răpire, ca formă agravată a lipsirii de libertate în mod ilegal precum și prevederea unor variante agravate, raportate la victimă.
„În ceea ce priveşte răpirea, propunem o incriminare mult mai aspră. Se propune incriminarea în mod distinct cu o pedeapsă de la 2 la 8 ani. În ceea ce priveşte liberarea condiţionată, propunem obligativitatea îndeplinirii cumulative pentru eliberarea condiţionată, creşterea limitei de vârstă de la 60 la 65 de ani.
În ceea ce priveşte percheziţia, cererea prin care se solicită încuviinţarea efectuării percheziţiei domiciliare se soluţionează de îndată, în cameră de consiliu, fără citarea părţilor. Participarea procurorului este obligatorie", a precizat Ana Birchall, prezentând câteva dintre propunerile de modificare a legii.