Traian Preoteasa a fost numit Director al CFR Călători în septembrie 2021. Compania nu a cunoscut o schimbare în bine.
În 2023, sunt prognozate pierderi mai mari decât în anul 2022. CFR Călători estimează o pierdere uriașă de 1.140 milioane lei, aproape dublul celei bugetate la rectificarea de anul trecut și de șapte ori peste cea preliminată pe 2022, potrivit clubferoviar.ro
În anii de dinainte de venirea lui Preoteasa ca director, CFR Călători a avut rezultate mai bune. În 2017, spre exemplu, pierderile au fost de numai 20 milioane de lei.
Citește și: „Reușită” CFR Călători: pierderi de 10 ori mai mari față de acum 5 ani. Datorii record: un miliard
Dacă aceste cifre nu l-au clintit pe Preoteasa, o serie de patru accidente pe calea ferată l-au făcut pe ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, să se gândească să îl demită. Presa a dat pe surse iminenta schimbare a lui Preoteasa. În final, nu s-a mai întâmplat nimic și Preoteasa a rămas în funcție. Detalii AICI
Preoteasa are o problemă de ordin personal
Newsweek România a scris, pe 31 martie, că Preoteasa nu poate justifica cheltuielile pe care le face, cel puțin nu din banii declarați oficial.
Din declarația sa de avere pe anul 2022, reiese faptul că Preoteasa e plin de datorii. El a cumpărat un apartament cu 330.000 de euro de la o persoană căreia i-a rămas dator. Datoria trebuie restituită în 4 ani (2020 - 2023). Și dacă nu ar plăti niciun fel de dobândă, rata ar fi de 6.800 euro lună.
La asta se mai adaugă o rată la Porsche Leasing, în jur de 500 euro pe lună, 200 de euro pe lună la Intesa, 200 euro la ING, și încă 250 euro tot la ING.
În 2021, Preoteasa avea de plătit rate lunare în valoare de 8.000 de euro.
Veniturile sale erau mult sub această sumă, în jur de 4.000 de euro. Preoteasa nu declară niciun leu în cont.
Un an mai târziu, Preoteasa își ia și un Audi și mai face două credite. Îi apar și bani în cont. Deși, cu banii declarați nu își poate plăti ratele, Preoteasa dă împrumuturi de 100.000 euro unor persoane private. Investigația completă în linkul de mai jos:
Citește și: Fără bani în cont, șeful CFR Călători plătește rate de 8.000€, la venituri de 4.700€. Își ia și Audi
Înainte de publicarea anchetei, Newsweek România i-a cerut lui Preoteasa să răspundă punctual la câteva întrebări. Departamentul Marketing al CFR Călători a răspuns în două fraze că ar fi bine să mai citim declarația. Vezi răspunsul complet în linkul de mai sus.
Scrie sâmbătă seara în timpul liber
La numai o zi după publicarea articolului și după ce a fost preluat de mai multe televiziuni, am primit pe mailul de serviciu un mesaj. În ziua de 1 aprilie, sâmbătă, seara, la ora 21.00, Traian Preoteasa îmi scrie un email în care mă înștiințează că mă dă în judecată și că mă va trimite la un curs de jurnalism. Mailul a fost trimis de pe o adresă privată care conține expresia titipreoteasa...@...
Aceeași adresă de contact apare într-un CV oficial depus de Traian Preoteasa în urmă cu mai mulți pe site-ul unei instituții publice cu care a avut un contract de colaborare. Adresa e publică și acum.
Ce îmi scrie Preoteasa
„Buna seara! In legatura cu articolul scris de dumneavoastra despre pretinsele rate pe care le-as avea de achitat lunar, va fac cunoscut ca va voi chema in instanța unde va trebui sa dovediți afirmatiile facute iar dacă nu este real, va voi solicita daune echivalentul pe un an al diferentei dintre 8000 euro și suma ratei lunare reale. Suma obținută o voi dona publicației Newsweek pentru a va achita o specializare in investigație jurnalistica.
Traian Preoteasa”.
În loc să răspundă cum reușește din leafa de bugetar să își ia un apartament pe care și l-ar permite doar miliardarii României, Titi Preoteasa amenință cu tribunalul.
Am adresat un nou rând de întrebări autorităților pentru a vedea cine este cu adevărat „Titi Preoteasa” care crie mailuri sâmbătă seara.
Întrebări adresate Ministerului Transporturilor și lui Preoteasa
- Titi Preoteasa este, în cazul de față, aceeași persoană cu directorul CFR, Traian Preoteasa ? (La finalul e-mailului semnătura este Traian Preoteasa). Adresa de email titipreoteasa... îi aparține?
- Cum explică directorul CFR Traian Preoteasa faptul că a amenințat un jurnalist cu instanța și că îi va oferi o lecție de jurnalism de investigație de pe o adresă de email privată și în afara programului de lucru și anume sâmbătă seara, ora 21 ? Așa procedează în general sau e o premieră pentru dânsul ?
- De ce Departamentul Marketing al CFR Călători i-a oferit domnului director mailul unui jurnalist?
- De ce domnul Director nu a răspuns întrebărilor punctuale și a preferat să amenințe un jurnalist cu tribunalul? Insist ca domnul Preoteasa să îmi răspundă la o singură întrebare - cum reușește să achite un apartament de 330.000 de euro în doar 4 ani din leafa de bugetar ?
După câteva zile au venit și răspunsurile
Două răspunsuri diferite venite din partea aceleiași instituții la un interval de 2 ore.
Pe 11 aprilie, ora 11.54, ziua, însuși directorul Traian Preoteasa semnează un răspuns livrat către „doamna” Petre Bădică (eroare sau la mișto - nu e clar). În care sunt informat că beneficiile obținute de Preoteasa sunt stipulate prin mandat și că a completat declarația de avere conform legii. Răspunsuri la întrebări pe care nu i le-am adresat.
Răspunde și Marketingul
Câteva ore mai târziu, primesc un răspuns diferit, de data aceasta de la Depratamentul Marketing al CFR Călători. Directorul Preoteasa nu mai semnează.
Singura informație este aceea că, indirect, se recunoaște faptul că Titi Preoteasa și directorul CFR Călători Traian Preoteasa sunt unul și același personaj.
„Serviciul Marketing și Relații cu Mass Media al CFR Călători furnizează doar răspunsuri ce privesc aspecte ce țin de activitatea societății, astfel că nu se poate pronunța referitor la solicitarea dumneavoastră. Orice solicitare raportată la o anume persoană din cadrul companiei se adresează personal și direct acesteia (Traian Preoteasa a răspuns după cum se vede mai sus n.re.d). Constituția României stipulează în clar dreptul oricărei persoane de a avea acces liber la justiție (cu referire la intenția lui Preoteasa de a mă da în judecată n.red.) așa cum prevede art.21. Apelarea la un drept constitutiv nu poate fi în niciun caz o amenințare.
Toate solicitările de presă care vin la Serviciul Marketing și Relații cu Mass Media al CFR Călători sunt prezentate conducerii societăţii, conform prevederilor din procedurile operaționale în vigoare în cadrul companiei și prevederilor legislative în vigoare în acest moment. Astfel, cum am precizat și în răspunsul anterior, toate informaţiile ce privesc declarațiile de avere a conducerii executive a CFR Călători și care sunt de interes public sunt postate pe site-ul www.cfrcalatori.ro la secțiunea Companie”, se arată în al doilea răspuns oferit de CFR Călători.
Averea din bani publici, la secret
Concluzie: Șeful unei companii de stat cu cifră de afaceri de 2 miliarde lei refuză, în mod repetat, să explice cum reușește să achiziționeze un apartament și o mașină de lux din leafa de bugetar. Și cum a ajuns, fără bani semnificativi în conturi, să împrumute persoane fizice cu 100.000 euro.
Instituția pe care o conduce și el personal răspund în bătaie de joc, în două rânduri, întrebărilor precise ale jurnaliștilor, refuzând să ofere orice informație concretă.
CFR Călători a avut în 2022 o pierdere estimată de 657 de milioane lei, iar pentru a acoperi această gaură s-a propus o subvenție de 1,3 miliarde. Un argument în plus pentru ca Traian Preoteasa să își justifice la virgulă și la orice oră averea.
Detalii AICI