EXCLUSIV Cum a primit „pe urgență" cumătrul baronului PSD Arsene 253 de milioane de lei de la CNAIR

DE Petru Zoltan | Actualizat: 18.12.2019 - 15:20
Ionel Arsene/FOTO: facebook.com

Cumătrul baronului Ionel Arsene, controversatul afacerist Gheorghe Vlasie, a primit un contract pe „situații de urgență” de peste 253 de milioane de lei, fără licitație, pentru reabilitarea drumului național Bicaz – Poiana Largului.

SHARE

Așadar, e vorba de aproximativ 54 de milioane euro. Procedura de atribuire a contractului fără licitație și aprobarea bugetului pentru lucrare au fost validate de directorii CNAIR Narcis Neaga, Ionuț Mașala și Cristian Andrei. Culmea, firma lui Vlasie a primit un avans de 28 de milioane de euro pentru lucrare.

Newsweek România a obținut în exclusivitate raportul Corpului de Control al Ministerului Transporturilor, document în care sunt descrise cu lux de amănunte toate neregulile girate de angajații CNAIR, sub conducerea lui Narcis Neag, pentru bunăstarea cumătrului lui Arsene. Mai mult, inspectorii trimiși în control susțin că nu se justifică atribuirea contractului pe „situații de urgență” pentru că situația dezastruoasă a drumului era conuscută cu mult timp înainte.

Pesediștii Răzvan Cuc, în calitate de ministru al Transporturilor, și baronul PSD Ionel Arsene, președinte al Consiliului Județean Neamț, au supravegheat îndeaproape executarea lucrărilor executate de firma lui Vlasie.

Contract pentru cumătrul lui Arsene

Conform Raportului de Control al Ministerului Transporturilor, la dosarul de achiziție s-au găsit mai multe documente care au stat la baza atribuirii contractului pe situații de urgență. Printre acestea se află o hotărâre a Consiliului de Administrație al CNAIR din aprilie 2019 prin care s-a aprobat demararea procedurii de achiziție publică.

Însă CA a omis să specifice tipul de procedură care trebuia urmat pentru această achiziție. Un alt document este o notă justificativă a Direcției Regionale Iași prin care s-a stabilit valoarea lucrărilor la suma de 257.534.659 lei, fără TVA. Restul documentelor au fost: o fișă de achiziție, caietul de sarcini și un referat de necesitate.

Pe 9 aprilie 2019, CNAIR, prin Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași, a trimis invitații de participare la patru firme pentru a depune oferte pentru reabilitarea drumului național Bicaz – Poiana Largului: Aqua Parc, Mavgo Holding, Danlin XXL și Stef Edil SRL.

Primele trei firme au decis să se asocieze și să depună o ofertă comună. Astfel, Reprezentanții Regionalei de Drumuri Iași au negociat contractul la sânge cu reprezentanții celor trei firme. La final, plini de sudoare, oficialii ieșeni au anunțat victorioși că au atribuit contractul pentru suma de 253,892 milioane de lei, ceea ce înseamnă o economie de doar 3.642.211 lei. Din documente rezultă că șefii CNAIR au aprobat plata în avans a unul sume de peste 135 milioane de lei.

În cadrul acestei asocieri, Aqua Parc a preluat 85% din lucrare, Mavgo Holding a primit 5% și Danlin XXL 10%.

Conform documentelor de la Registrul Comerțului, firma Aqua Parc este patronată direct de cumătrul lui Arsene, Gheorghe Vlasie, și administrată de Roxana Alexe.

Firma lui Vlasie este abonată la contractele instituțiilor publice din județul Neamț. Despre celelalte două firme patronate de Dumitru Florin Pavel, respectiv Dan Amurăriței, presa locală a menționat că acestea fac parte dintr-un grup de firme agreat la nivel județean tot de baronul Arsene.

Cum s-a justificat în acte „situația extremă urgență”?

Comitetul Județean pentru Situații de Urgență a emis o adresă, în 14 martie 2019, referitoare la calamitățile produse pe DN 15 în zona Teiului - Bicaz, generate de alunecările de teren. O zi mai târziu, comisia mixtă formată din membrii Secției de drumuri naționale Piatra Neamț și membrii desemnați de comunele Poiana Teiului, Hangu, și orașul Bicaz a întocmit un proces verbal de calamitate.

Din raportul de control rezultă că, pentru a putea iniția procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare, conform legii 98/2016 privind achizițiile publice, autoritatea contractantă trebuia să demonstreze că sunt îndeplinite cumulativ trei condiții: extrema urgență, că motivele de extremă urgență au fost determinate de evenimente imprevizibile și că apariția situației de extremă urgență nu se datorează sub nici o formă unei acțiuni sau inacțiuni a autorității contractante.

Corpul de Control a constatat că Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași nu a îndeplinit cumulative cele trei condiții. De exemplu, conducerea DRDP Iași cunoștea situația precară a drumului DN15, mai ales că pe respective porțiune de drum existau alunecări de teren din 2018, dar nu a inițiat nici o măsură să remedieze situația. Apoi, agravarea stării drumului DN15, în primăvara anului 2019, se datorează inacțiunii DRDP Iași și a ignorării măsurilor din Programul de măsuri pentru prevenirea alunecărilor de teren.

Acuzații la adresa șefilor de la Iași

În septembrie 2019, Comitetul Județean Neamț pentru Situații de Urgență a emis o hotărâre prin care a solicitat Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Iași să efectueze un studiu geodezic și o expertiză tehnică. Dar și să monitorizeze alunecările de teren.

Dar șefii de la Regionala Iași nu au făcut nici un demers în acest sens: „Prin inacțiunea DRDP Iași și întârzierea în luarea unei decizii în cee ace privește remedierea stării drumului DN 15 se creează suspiciunea că atribuirea contractului prin negociere fără publicarea unui anunț de participare s-a făcut preferențial către asocierea condusă de Aqua Parc.”

Garanția plătită din banii CNAIR

Garanția de bună execuție de 10% din prețul contractului nu a fost depusă la data semnării contractului, așa cum era prevăzut în clauza 15 din condițiile generale și specifice din contract. Ulterior, pe 17 mai 2019, s-a semnat un act additional prin care a fost introdusă în contract subclauza 15.1 care prevedea că „antrepenorul poate constitui garanția de bună execuție și prin rețineri successive”.

Adică DRDP Iași a reținut ca garanție o sumă de 22.054.374 lei din facturile achitate antrepenorului în perioada 15.05.2019-18.10.2019. Scrisoarea de garanție a fost emisă cu o întârziere de cinci luni, pentru că banii reținuți de DRDP Iași ca garanție au fost folosiți pentru plăți ulterioare către Asociera Aqua Parc SRL.

Principalii vinovați identificați de Corpul de Control au fost directorul general al DRDP Iași, Ovidiu Mugurel Laicu, directorul economic Vasile Popa și directorul de exploatare Vlad Constantin Cercel.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te