Ce produse se vând cel mai bine online în România. 4,89 trilioane de dolari, piața la nivel mondial

DE Răzvan Chiruță | Actualizat: 02.11.2021 - 12:34
Ce produse se vând cel mai bine online în România. 4,89 trilioane de dolari, piața la nivel mondial
Ce produse se vând cel mai bine online în România. 4,89 trilioane de dolari, piața la nivel mondial

4,89 trilioane de dolari este valoarea estimată a comerțului on line, la nivel mondial, în al doilea an al pandemiei de coronavirus. Numeroasele restricții de circulație au avut ca efect creșterea pieței de ecommerce, inclusiv în România.

SHARE

Tot mai multe companii din lume și din România își mută vânzările în online. Tendința a început dinainte de pandemia de coronavirus, dar a fost amplificată o dată cu numeroasele restricții de circulație impuse de situația sanitară generată de COVID-19.

Mulți comercianți din România încă ezită să treacă în online sau nu cunosc toate instrumentele corecte pentru ca o afacerile în mediul virtual să devină de succes. Mai ales că, pe măsură ce oamenii își mută viața pe internet, s-au înmulțit și riscurile de fraudă. 

Newsweeek România a discutat cu Cristi Movilă, Eastern Europe General Manager & EMEA SVP în cadrul VTEX, despre dezvoltarea ecommerce, despre oportunități și despre uneltele necesare ca o afacere să se mute în online.

 

Newsweek România: Pandemia de coronavirus a avut ca efect creșterea exponențială a comerțului online. Cum toată lumea a trebuit să stea în casă, iar deplasările au fost reduse la minimum, soluția a fost comandarea celor necesare prin intermediul internetului. Care a fost, în cifre, creșterea comerțului online la nivel mondial și în România în 2020 și până azi, în 2021?
Cristi Movilă: Cu siguranță pandemia a avut ca efect creșterea comerțului digital atât la nivel local, cât și global. Conform estimărilor realizate de Statista, în 2020, vânzările din ecommerce la nivel mondial s-au ridicat la 4,28 trilioane de dolari, așteptându-se ca anul acesta să crească la circa 4,89 trilioane de dolari.

Ponderea vânzărilor online din totalul vânzărilor din retail a fost în jur de 10% în 2020, iar în 2021 estimez că va crește spre 12%, susținută de creșterea accelerată a vânzărilor online, dar și de stagnarea și incertitudinea din offline. Pandemia a influențat mult piața de ecommerce, forțând retailerii să-și regândească modelele de business și să fie acolo unde consumatorii stau cel mai mult, în online.

 

Comerțul online a luat, practic, din piața comerțului clasic, în magazin. Ce au făcut companiile pentru a se adapta noilor direcții? Poți rezista azi în afara online?
Trecerea spre online a început cu mult înainte de debutul pandemiei, diferența făcându-se prin ritmul accelerat de implementare din ultima perioadă. Trendul se bazează pe o modificare a comportamentului de cumpărare care a avut loc constant și consecvent, așa că majoritatea companiilor, la nivel global, au înțeles că digitalizarea nu mai este o opțiune în acest punct, ci o necesitate.

În România, deși suntem o țară cu un puternic potențial tehnologic, în special prin prisma capabilităților umane, sunt multe afaceri care încă ezită să facă pasul în această direcție.     

Împreună cu iSense Solutions, am realizat o cercetare de piață de unde a reieșit că 20% dintre retaileri au început să vândă și online dinaintea pandemiei, în timp ce 46% au vândut mai mult online în 2020 față de 2019. Ceea ce ne-a reconfirmat trendul ascendent din ecommerce.

Însă nu e suficient doar să fii prezent în online, trebuie să ții pasul cu trendurile actuale din comerțul digital și să te adaptezi rapid la schimbările din domeniu. În acest moment observăm cum mulți jucători mari au rămas la un magazin online clasic, fără beneficii sau funcționalități utile pentru cumpărători, riscând să piardă din numărul de clienți.

Buy online pick up in store, buy now pay later, live shopping sau conversational commerce sunt doar câteva trenduri globale care încep a fi adoptate și local, influențând astfel piața de ecommerce din România.

 

Creșterea comerțului online a venit la pachet cu creșterea amenințărilor cibernetice. Numărul de fraude a crescut. Cum se poate apăra un comerciant de fraude online? Cum se poate apăra un cumpărător? Cum procedează VTEX?
Securitatea plăților este primordială pentru fiecare comerciant, instituție financiară sau altă entitate care stochează, procesează sau transmite datele deținătorului cardului. VTEX este una dintre puținele platforme de ecommerce certificate PCI DSS, certificare care asigură securitatea datelor bancare și permite platformei să salveze o parte din date pentru tranzacții ulterioare. Mai mult, VTEX asigură o integrare facilă, chiar în interfața de administrare, a principalilor procesatori de plăți din regiune.

Standardele de securitate a datelor PCI contribuie la protejarea acestor date. Acestea stabilesc cerințele operaționale și tehnice pentru organizațiile care acceptă sau procesează tranzacții de plată, precum și pentru dezvoltatorii de software și producătorii de aplicații și dispozitive utilizate în aceste tranzacții.

Nivelul de siguranță implementat este însă important de ambele părți, cu atât mai mult cu cât, deși majoritatea românilor preferă să comande de la magazinele online din țară, mulţi sunt atraşi de magazinele din străinătate, datorită preţurilor mici sau ofertelor mai bune, astfel că pericolul crește.

Cumpărătorii pot apela la soluții de antivirus, anti-spyware, anti-malware, anti-phishing și așa mai departe. De asemenea, există câteva reguli de bază care te pot ajuta să faci cumpărături online în siguranță, cum ar fi căutarea simbolului lacătului de lângă adresa site-ului accesat, care arată că acesta are implementat un protocol de securitate (SSL), folosirea unor platforme de încredere și atenția la partajarea datelor personale cu terți.

 

Care sunt produsele care se vând cel mai bine în online în România?
În ultimul an, din cauza stării de alertă, așa cum era de așteptat, au înregistrat vânzări substanțiale segmentele de Fashion, IT&C și Home&Deco. De aceea, legat de trendul perioadei pe care o traversăm, de faptul că o bună parte din populație continuă să lucreze de acasă, o creștere importantă s-a putut observa și în cazul electronicelor, care s-au bucurat de un boost consistent, dar și în cazul accesoriilor de mobilă. Un alt segment care a înregistrat creșteri în mod natural a fost cel de gaming și home entertainment.

O ascensiune – surprinzătoare poate, a avut-o și sectorul de fashion, observându-se un trend crescător de vânzări online și de apariție a noi jucători în piață. Odată cu diversificarea magazinelor  și a modalităților de livrare, observăm cum românii nu se mai dau acum înapoi nici de la achiziționarea online a produselor de bază, cele care alcătuiesc coșul zilnic. Practic, comoditatea oferită de astfel de servicii, pe de o parte, dar și încercarea de a evita spațiile aglomerate (cum este cazul hypermarketurilor ori al mall-urilor) pe de altă parte, au dus la un boom pe mai toate sectoarele retailului din România.

 

Care sunt pașii pe care ar trebui să îi urmeze un comerciant pentru a se extinde cu succes și în mediul online?
Deși pare mult mai ușor decât e, obiectivul principal al companiilor mari și mici vizează creșterea vânzărilor prin intermediul canalelor online. Calea cea mai ușoară și cu cele mai sigure rezultate este să apeleze la ajutorul unor companii cu expertiză în domeniu. De aceea, ar trebui să accepte faptul că nu trebuie – și nici nu este indicat – să se ocupe singure de întreg procesul de tranziție către online.

Succesul unei afaceri se bazează foarte mult pe partea de consultanță și de soluții personalizate, iar know how-ul și experiența uneii echipe de specialiști se dovedesc a fi decisive de cele mai multe ori. De aceea, un furnizor de soluții de ecommerce cunoaște mult mai bine comportamentul de consum din online, care este total diferit de offline.

În teorie, site-urile dezvoltate „in-house” îți oferă libertate creativă completă, precum și posibilitatea de a-ți construi propriul proces. Însă, în practică astfel de soluții ajung să devină foarte costisitoare, complexe și inflexibile. De ce? Pentru că, deși succesul câtorva giganți a făcut ca lucrurile să pară simple, platformele de ecommerce sunt o construcție complexă, bazată pe procese de business interdependente.

Un magazin online nu este doar un site personalizat cu un coș de cumpărături adăugat ulterior. Dincolo de fațadă (frontend) există un lanț de tehnologii interconectate (backend) care pun în legătură furnizorii tăi cu sistemele de gestiune și, într-un final, cu viitorii clienți. De aceea este foarte important să te asiguri că ai platforma de ecommerce potrivită pentru nevoile tale, iar partenerul tău tehnologic înțelege aceste nevoi.

Care sunt pașii pe care ar trebui să îi urmeze un comerciant pentru a se extinde cu succes și în mediul online?
Deși pare mult mai ușor decât e, obiectivul principal al companiilor mari și mici vizează creșterea vânzărilor prin intermediul canalelor online. Calea cea mai ușoară și cu cele mai sigure rezultate este să apeleze la ajutorul unor companii cu expertiză în domeniu. De aceea, ar trebui să accepte faptul că nu trebuie – și nici nu este indicat – să se ocupe singure de întreg procesul de tranziție către online.

Succesul unei afaceri se bazează foarte mult pe partea de consultanță și de soluții personalizate, iar know how-ul și experiența uneii echipe de specialiști se dovedesc a fi decisive de cele mai multe ori. De aceea, un furnizor de soluții de ecommerce cunoaște mult mai bine comportamentul de consum din online, care este total diferit de offline.

În teorie, site-urile dezvoltate „in-house” îți oferă libertate creativă completă, precum și posibilitatea de a-ți construi propriul proces. Însă, în practică astfel de soluții ajung să devină foarte costisitoare, complexe și inflexibile. De ce? Pentru că, deși succesul câtorva giganți a făcut ca lucrurile să pară simple, platformele de ecommerce sunt o construcție complexă, bazată pe procese de business interdependente.

Un magazin online nu este doar un site personalizat cu un coș de cumpărături adăugat ulterior. Dincolo de fațadă (frontend) există un lanț de tehnologii interconectate (backend) care pun în legătură furnizorii tăi cu sistemele de gestiune și, într-un final, cu viitorii clienți. De aceea este foarte important să te asiguri că ai platforma de ecommerce potrivită pentru nevoile tale, iar partenerul tău tehnologic înțelege aceste nevoi.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te