Datele de transport maritim compilate de agenția de știri au arătat că 26 de petroliere cu peste 23 de milioane de barili de petrol din Kazahstan nu au putut să treacă strâmtorile Bosfor și Dardanele din Turcia începând de miercuri.
Turcia a început să ceară dovezi de asigurare de la petrolierele încărcate cu țiței rusesc săptămâna aceasta, după ce UE, G7 și Australia au impus un plafon de preț de 60 de dolari pe baril pentru a pedepsi Kremlinul pentru războiul său din Ucraina.
Însă Bloomberg a relatat că regulile Turciei se aplică oricărui petrolier cu marfă la bord, indiferent de țara de origine.
Citește și: Legea „Omerta” în Europa. Nu România și Bulgaria „stricau” Schengen-ul. Problemele sunt mai vechi
"Această scrisoare cerută de noi se referă doar la confirmarea faptului că asigurarea navei este valabilă în timpul trecerii prin Strâmtoarea (turcească)", a citat Ministerul Turciei pentru transporturi.
Statele Unite intervin în miezul problemei
Administrația Biden nu vede niciun motiv pentru a supune transporturile de petrol din Kazahstan unor noi proceduri, a declarat joi secretarul american al Trezoreriei, Janet Yellen, în fața presei.
De asemenea, administrația Biden nu are niciun motiv să creadă că Kremlinul este implicat în decizia Turciei de a bloca tranzitul, a adăugat Yellen în comentarii preluate de Reuters.
Citește și: Ministrul de interne austriac, după blocarea României la Schengen: „Sunt și eu supărat”
Între timp, gigantul de stat din Kazahstan, KazMunayGas, a declarat că lucrează cu furnizorii de asigurări pentru a răspunde preocupărilor Turciei și pentru a elibera aproximativ 10 petroliere kazahe.
Turcia blochează 11 petroliere destinate Uniunii Europene
Ministerul turc al Transporturilor a plasat numărul de petroliere blocate la 15, dintre care 11 cu destinația Uniunea Europeană, potrivit Bloomberg.
Kremlinul a declarat că nu va recunoaște plafonul de preț occidental și că lucrează la măsuri de răspuns.
Un tratat din 1936 garantează libertatea de navigație a navelor comerciale care trec prin strâmtorile Bosfor și Dardanele din Turcia.
Dar, de asemenea, acordă Turciei dreptul de a reglementa securitatea - o prevedere pe care o folosește acum pentru a se asigura că navele petroliere sunt asigurate împotriva scurgerilor și a altor accidente.
Monitorul industriei TankerTracker.com a declarat miercuri dimineață că exporturile de țiței rusesc pe mare s-au înjumătățit în ultimele 48 de ore.
Rusia caută soluții să ocolească sancțiunile Occidentale
Financial Times a relatat marți că Rusia a asamblat o "flotă paralelă" separată de peste 100 de nave, într-un efort de a ocoli regimul de sancțiuni occidentale.
Se pare că aceste nave folosesc asigurători neoccidentali și vând petrol la prețuri mai mari către țări care nu au subscris la noile sancțiuni.
FT, citând o personalitate anonimă din industria petrolieră, a declarat că Turcia face semn să treacă aceste nave, dar le reține pe cele cu acoperire de asigurare occidentală.