Într-o sâmbătă răcoroasă și însorită, Pam Gersh s-a apropiat de centrul de service și vânzări Tesla de la periferia orașului Louisville, Kentucky.
Îmbrăcată elegant, pensionara arăta ca un potențial cumpărător Tesla, dar Gersh nu era acolo pentru un test drive.
Ea ținea în mână un pumn de fluturași cu chipul lui Elon Musk, directorul general al Tesla, pe care era inscripționată fraza: „Vă fur“. Gersh venise să se alăture altor câteva zeci de demonstranți de pe trotuar, ca parte a protestului Tesla Takedown.
„Sper că îi putem distruge întregul brand“, a declarat Gersh pentru Newsweek. Potrivit organizatorilor, demonstrații similare au avut loc la proprietățile Tesla din peste 100 de orașe din întreaga lume, ca parte a unui efort coordonat de a aplica presiuni economice împotriva lui Elon Musk, cel mai bogat om din lume.
Unii demonstranți au declarat că protestează față de sprijinul acordat de Musk autoritarismului și grupurilor de extremă dreapta, precum și față de aparentul salut nazist al acestuia la evenimentul de inaugurare a președintelui Donald Trump.
Unii și-au exprimat îngrijorarea că Departamentul pentru eficiență guvernamentală al lui Musk, sau DOGE, încalcă mecanismele constituționale de control și echilibru prin suplinirea rolului Congresului în deciziile privind cheltuielile. Alții l-au numit pe Musk un ipocrit pentru că a redus serviciile și locurile de muncă federale, în timp ce companiile sale beneficiază de contracte guvernamentale profitabile.
Cassandra Peterson îl imită pe Musk atunci când își ia rămas bun de la Tesla sa
Gersh a exprimat multe dintre aceste plângeri și a adăugat una mai personală. Fiul ei, Mason Gersh, a fost angajat al Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională timp de cinci ani și a fost concediat atunci când USAID a fost eliminată - la recomandarea lui Musk.
„Suntem destul de devastați ca familie“, a spus Gersh, descriind anii de economii pentru studii superioare care au fost investiți în cariera fiului său în furnizarea de ajutor umanitar. „Totul a dispărut pentru că un adolescent DOGE a apăsat un buton și i-a șters viața“.
Activitatea USAID includea programe pentru a ajuta țările mai puțin dezvoltate să se adapteze la impactul schimbărilor climatice și să adopte energie curată.
Alte reduceri operate de echipa DOGE a lui Musk au redus drastic personalul Agenției pentru Protecția Mediului și au eliminat posturi în domeniul științelor climatice la Administrația Națională Oceanică și Atmosferică.
În mijlocul protestelor, președintele Trump și-a exprimat sprijinul pentru Musk. Pe rețeaua sa, Truth Social, el a scris: „Nebunii stângii radicale, așa cum fac adesea, încearcă să boicoteze în mod ilegal și coluziv Tesla, unul dintre cei mai mari producători de automobile din lume și «copilul» lui Elon, pentru a-l ataca și a-i face rău lui Elon și tot ceea ce reprezintă el“.
„A ajuns să-mi fie rușine
și jenă să o conduc.
Era ca un panou
publicitar pentru el“
„Voi cumpăra mâine dimineață o Tesla nouă, în semn de încredere și sprijin pentru Elon Musk, un american cu adevărat mare. De ce ar trebui să fie pedepsit pentru că își pune la treabă abilitățile extraordinare pentru a ajuta la A FACE AMERICA DIN NOU MARE???“.
Ulterior, el a transformat Casa Albă într-o parcare auto, după ce l-a invitat pe Musk să prezinte gama Tesla. Președintele a declarat reporterilor că preferata sa este o Tesla Model S roșie și că va plăti printr-un cec „de modă veche“.
Însă sprijinul lui Trump nu a reușit să reducă la tăcere criticii. Organizatorul local al demonstrației, Joel Hunt, a declarat pentru Newsweek că demonstrațiile Tesla sunt o modalitate de a evidenția prăpastia dintre acțiunile lui Musk și imaginea ecologică a companiei de vehicule electrice.
„În ceea ce privește cumpărătorii de mașini care se preocupă de mediu, Tesla și-a distrus propria piață, fiind deținută de cineva care îi va respinge pe oamenii interesați să cumpere acest tip de vehicule“, a declarat Hunt.„Care este acum piața pentru Tesla?“.
MESAJ CLAR Protestele împotriva Tesla au izbucnit în întreaga lume, inclusiv la Londra, Berlin și Lisabona, îndemnând la boicotarea companiei lui Musk
Personalul de la fabrica Tesla a declarat pentru Newsweek că nu este autorizat să comenteze, iar biroul de presă al companiei Tesla nu a răspuns la o cerere de comentarii.
La celălalt capăt al țării, în Portland, Oregon, Cassandra Peterson a organizat propriul său protest individual, donându-și Tesla către NPR și remorcând-o. Peterson este mai cunoscută sub numele de Elvira, stăpâna întunericului, personajul de groază. Ea s-a alăturat listei tot mai mari de celebrități care renunță public la Tesla.
Peterson a declarat că a încetat să se mai îmbrace ca Elvira în urmă cu câțiva ani, dar a venit cu un costum diferit pentru a-și lua adio de la Tesla sa. Peterson a ridicat o drujbă în timp ce purta un blazer peste un tricou, ochelari negri și o șapcă neagră, așa cum a făcut Musk la un eveniment recent. Pe șapca ei, însă, scria „Make America Goth Again“.
„Rolul controversat
al lui Elon Musk
la Casa Albă a
erodat încrederea
investitorilor“
„Când a apărut Tesla, am fost îndrăgostită de acea mașină pentru că sunt foarte preocupată de mediu - îmi place ideea unei mașini electrice“, a declarat
Peterson pentru Newsweek. Dar ea a spus că s-a simțit „părăsită“ după turnura politică spre extremă dreapta a lui Musk.
„Mi-a fost rușine și jenă să o conduc prin oraș“, a spus Peterson. „Era ca un panou publicitar pentru el - făcea să pară că îl susțin pe el și compania sa, ceea ce nu mai fac“.
Analiștii care urmăresc performanțele de mediu ale companiilor spun că Tesla a fost un lider în tranziția către energia curată. Tesla Model 3 și Tesla Model Y au fost primele vehicule electrice care au intrat pe lista celor mai bine vândute automobile din lume, o piatră de hotar în efortul de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră rezultate din arderea petrolului. De asemenea, compania a impulsionat dezvoltarea infrastructurii de încărcare a vehiculelor electrice în SUA și producția de baterii care pot stoca energie regenerabilă în casele alimentate cu energie solară și în rețeaua electrică.
Acest palmares ar trebui să facă din Tesla o alegere firească pentru consumatorii și investitorii preocupați de natură care doresc ca banii lor să corespundă valorilor lor. Cu toate acestea, Musk pune cumpărătorii de mașini ecologiști în fața unei enigme: ce să facă atunci când au impresia că directorul general al unei companii de tehnologii nepoluante le-a făcut rău?
Un test pentru clasamentul companiilor ecologice
La sfârșitul lunii trecute, grupurile de afaceri sustenabile As You Sow și Corporate Knights au organizat un eveniment
online pentru a dezvălui cel mai recent raport Carbon Clean200, o listă globală a companiilor cotate la bursă care „conduc economia sustenabilă a energiei curate“.
Corporate Knights este o organizație media și de cercetare în domeniul economiei durabile, iar As You Sow este un avocat al acționarilor care promovează responsabilitatea socială și de mediu a întreprinderilor. În momentul în care grupurile au indicat Tesla pe locul patru în clasament, chat-ul s-a aprins. Comentariile critice la adresa companiei și a liderului acesteia, precum și întrebările referitoare la motivul pentru care Tesla se afla pe listă au părut să îi ia puțin prin surprindere pe prezentatori.
„Există o mulțime de motive pentru a nu investi în Tesla“, a declarat Andrew Behar, CEO al As You Sow, în cadrul apelului. Însă Behar și Toby Heaps, CEO al Corporate Knights, au afirmat că nu se poate nega contribuția Tesla la sustenabilitate.
ALIANȚA AUTO Trump îl întâmpină pe Musk la a Casa Albă pentru a-și prezenta gama de vehicule în fața presei mondiale și spune că nu vrea o reducere
Vorbind pentru Newsweek, Heaps a declarat că clasamentul Carbon Clean200 se rezumă la doi parametri cheie: ceea ce produce o companie și modul în care aceasta funcționează. „Tesla mai are mult de îmbunătățit în ceea ce privește cum, dar se descurcă foarte bine în ceea ce privește ce“, a spus el. Potrivit lui Heaps, Tesla are rezultate slabe în ceea ce privește măsuri precum diversitatea în rândul cadrelor sale și dezvăluirea de informații de bază privind impactul asupra mediului, dar face o treabă bună în ceea ce privește promovarea sustenabilității prin produsele și investițiile sale.
„Nu puteți găsi o altă companie din lume care să se descurce mai bine în ceea ce privește investirea banilor pentru a crea o lume mai durabilă“, a spus Heaps. „Ceea ce faci într-un mediu politic este puțin mai complicat“.
Având în vedere că lumea rămâne în urmă în ceea ce privește obiectivele internaționale de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră, succesul vehiculelor electrice contează foarte mult.
Vehiculele electrice au fost un punct luminos pentru eforturile SUA de a decarboniza economia, vânzările și investițiile în producție fiind pe cale să atingă obiectivele naționale de reducere a emisiilor în sectorul transporturilor. Acest lucru reiese dintr-un raport întocmit anul trecut de Clean Investment Monitor, un proiect comun al firmei de cercetare Rhodium Group și al Centrului MIT pentru cercetare în domeniul politicii energetice și de mediu.
Chiar dacă rata de creștere a vânzărilor de vehicule electrice a încetinit oarecum în 2024 comparativ cu anul precedent, consumatorii de automobile din SUA au stabilit totuși un record cu 1,3 milioane de achiziții de vehicule electrice, potrivit sursei de informații auto Kelley Blue Book. În timp ce vânzările Tesla au scăzut, Kelley Blue Book a raportat că vânzările altor producători de vehicule electrice au crescut.
Scăderea vânzărilor și a prețului acțiunilor
În timp ce Musk a ajuns la o influență de neegalat cu DOGE, 2025 nu a fost un an bun pentru Tesla până acum. „În 2025, Tesla a înregistrat scăderi semnificative ale vânzărilor pe principalele piețe globale“, a declarat pentru Newsweek, prin e-mail, Alvin Liu, analist senior în cadrul firmei de analiză de piață Canalys.
Vânzările din ianuarie în Europa au scăzut cu 45 la sută față de anul anterior, chiar dacă vânzările de vehicule electrice în general au crescut. Tesla a înregistrat o scădere a vânzărilor de 51% în China în luna februarie, a constatat Canalys.
„Rolul controversat al lui Elon Musk la Casa Albă a erodat și mai mult încrederea investitorilor“, a scris Liu. El a afirmat că protestele din ce în ce mai numeroase din showroom-urile Tesla „riscă să descurajeze potențialii cumpărători și chiar să împingă actualii proprietari să se distanțeze de marcă și de imaginea polarizantă a lui Musk“.
Prețul acțiunilor Tesla a scăzut în ultimele șase săptămâni, accelerându-se odată cu începerea protestelor. Până la sfârșitul ședinței de tranzacționare din 10 martie, acțiunile Tesla pierduseră mai mult de 50% din valoarea lor de la maximul din decembrie, deși prețurile au crescut în zilele care au urmat aprobării lui Trump.
J.P. Morgan și-a redus ținta de preț pentru acțiunile producătorului de vehicule electrice de la 135 de dolari la 120 de dolari, în timp ce ținta medie rămâne 370 de dolari, potrivit datelor LSEG.
Casa de brokeraj a anticipat că Tesla va livra aproximativ 1,78 milioane de vehicule în 2025, reflectând o scădere de un procent față de anul anterior.
Hunt, organizatorul protestului, a declarat că grupul său se va întoarce la locația Tesla din Louisville pentru mai multe proteste, iar un site web pentru protestele Tesla Takedown enumeră peste 100 de demonstrații viitoare în SUA și alte cinci țări. „Pe măsură ce publicul se dezice de ceea ce face Elon Musk, putem face lucruri eficiente pentru a-i afecta averea și pentru a opri ceea ce face“, a declarat Hunt. Heaps de la Corporate Knights a declarat că este la latitudinea fiecărui investitor și cumpărător de mașini să ia propria decizie atunci când pune în balanță acțiunile companiei cu cele ale executivului său de top.
„Pentru mine nu este o decizie grea“, a spus Heaps. El este un șofer Tesla și își păstrează mașina.
Jeff Young este editor de mediu și sustenabilitate la Newsweek. Contactați-l prin e-mail, j.young@newsweek.com