Milioane de barili de combustibil fabricat din petrol rusesc sunt încă importate în Marea Britanie, de exemplu, în ciuda sancţiunilor impuse din cauza războiului din Ucraina, potrivit unor cercetări, relatează BBC, citat de News.ro.
Cum dă Putin țeapă sancțiunilor și petrolul rusesc interzis ajunge în rezervoarele occidentale
Rusia se folosește de o aşa-numită "portiţă" pentru a-și vinde în continuare petrolul, care presupune exportarea ţiţeiului rusesc în ţări care nu au impus sancțiuni Moscovei, precum India sau China, pentru rafinare, iar, apoi, produsele sunt vândute în Marea Britanie.
Citește și: Avioane F-16 din Olanda, popas în România înainte să ajungă în Ucraina. La ce sunt folosite?
Acest lucru nu este ilegal şi nu încalcă interdicţia privind petrolul rusesc în Marea Britanie, dar criticii spun că subminează sancţiunile menite să limiteze fondurile de război ale Rusiei.
Guvernul britanic a negat că ar fi existat importuri de petrol rusesc din 2022. Dar un purtător de cuvânt a declarat că "regulile de origine" recunoscute la nivel internaţional definesc faptul că ţiţeiul, odată rafinat în altă ţară, este clasificat în scopuri comerciale ca fiind originar din ţara de rafinare.
„Portița de rafinare”
Marea Britanie se numără printre numeroasele ţări occidentale care vor să interzică importul de petrol şi produse petroliere care provin din Rusia, în încercarea de a reduce suma de bani pe care Moscova o poate genera din combustibili fosili.
Însă, două rapoarte separate, comunicate în exclusivitate BBC, sugerează că normele privind rafinarea permit ca produsele fabricate din ţiţei rusesc să ajungă pe teritoriul britanic.
Citește și: VIDEO Ucraina a „curățat” Marea Neagră de navele de război rusești. Flota lui Putin, paralizată
Centrul de cercetare pentru energie şi aer curat (CREA) a declarat că această "portiţă de rafinare" înseamnă că ţări precum India şi China, care nu au sancţionat Kremlinul, pot importa în mod legal ţiţei rusesc şi îl pot rafina în produse petroliere precum combustibil pentru avioane şi motorină.
Acestea exportă apoi aceste produse către ţări precum Marea Britanie şi UE.
"Problema cu această lacună este că sporeşte cererea de ţiţei rusesc şi permite vânzări mai mari în ceea ce priveşte volumul şi împingând în sus şi preţul acestora, ceea ce măreşte fondurile trimise în vistieria de război a Kremlinului", a declarat Isaac Levi, şeful departamentului de analiză a politicii şi energiei Europa-Rusia din cadrul CREA.