Avtovaz, cel mai mare producător auto din Rusia, deţinut de stat şi cunoscut pentru marca Lada, a anunţat că ar putea introduce o săptămână de lucru de 4 zile începând din septembrie, în contextul unei scăderi accentuate a vânzărilor, al dobânzilor ridicate şi al competiţiei tot mai acerbe din partea constructorilor auto chinezi, transmite News.ro, citând Reuters.
Citește și: FOTO Odă lui Putin. Lada a dezvoltat un model nou după aproape 30 de ani. „Seamănă” cu Dacia Duster
Constructorul auto Lada, în criză. 50% din piața din Rusia, deținută de China. Ce măsuri pregătește?
Măsura, rar întâlnită în cazul unui angajator major de stat din Rusia, reflectă tensiunile economice tot mai mari din această țară, unde creşterea economică încetineşte după doi ani de expansiune alimentată de cheltuieli masive pentru războiul din Ucraina.
Ministrul Economiei, Maxim Reşetnikov, avertiza luna trecută că economia rusă este ”la limita recesiunii”.
Avtovaz a anunţat recent că se aşteaptă ca vânzările de autoturisme în Rusia să scadă cu 25% în 2025, exact cât a fost şi scăderea propriilor livrări în primele şase luni ale anului – la 155.481 unităţi, potrivit datelor Autostat.
Compania acuză dobânda de politică monetară ridicată a Băncii Centrale a Rusiei, care descurajează creditarea auto şi creşte costurile de producţie.
Citește și: Putin s-a supărat că rușii au cumpărat 1.000.000 de mașini chinezești. Le-a pus taxă de 7.500 $
Volumele de credite auto au scăzut cu 46% în prima jumătate a anului 2025, potrivit băncii VTB.
Mulţi producători din alte sectoare – inclusiv Severstal (oţel) – au criticat la rândul lor dobânzile ca fiind paralizante pentru industrie.
Banca Centrală a Rusiei ar urma să reducă vineri dobânda de referinţă cu 200 de puncte de bază, până la 18%, după ce a menţinut-o timp de mai multe luni la cel mai ridicat nivel din ultimii 20 de ani.
Avtovaz avertizează şi asupra unei creşteri masive a importurilor de autoturisme în Rusia, în special din China, unde producătorii practică politici de dumping.
Citește și: Samsarii de mașini noi fac legea în Rusia. Mai multe BMW X7, înregistrate în 2024 ca în Germania
În prezent, peste 50% din maşinile vândute în Rusia sunt de origine chineză – comparativ cu mai puţin de 10% înainte de război.
Compania estimează că există pe piaţă aproximativ 400.000 de vehicule importate care nu au fost încă vândute.
Avtovaz are peste 30.000 de angajaţi
Avtovaz are peste 30.000 de angajaţi, majoritatea în oraşul Togliatti, pe malul Volgăi, unde compania reprezintă pilonul economiei locale. Aproximativ 1 din 20 de locuitori lucrează direct la Avtovaz, iar întregul ecosistem industrial al oraşului depinde de activitatea companiei.
În trecut, guvernul rus a intervenit pentru a salva compania – cel mai notabil în 2009, când i-a oferit un ajutor de 75 de miliarde de ruble pentru a preveni concedierile masive care puteau declanşa tensiuni sociale în regiune.
Citește și: GALERIE FOTO Incursiune în lumea mașinilor din epoca URSS: Lada, Dacia, GAZ, Wartburg, Skoda, Volga
Avtovaz a mai implementat o săptămână de lucru redusă în 2022, pentru trei luni, imediat după impunerea sancţiunilor occidentale şi retragerea producătorilor auto străini. Vânzările de Lada au scăzut atunci cu peste 48%.
”Decizia finală privind introducerea regimului de lucru cu patru zile va fi luată după o analiză detaliată a tendinţelor pieţei şi a factorilor economici, inclusiv nivelul dobânzii de referinţă şi disponibilitatea creditelor”, a transmis Avtovaz într-un comunicat.
Dacă va fi adoptată, măsura va intra în vigoare la sfârşitul lunii septembrie.