Citește și: Ioana Mihăilă, medic endocrinolog și șefa PLUS Bihor, propunerea USR-PLUS la Ministerul Sănătății
Legea Educației din 2011 prevede:
Capitolul III Domeniile și criteriile de evaluare anuală a activității personalului didactic și didactic auxiliar:
(vii) realizarea și aplicarea unor instrumente de evaluare a activității online, valorizarea rezultatelor evaluării și oferirea de feedback fiecărui elev.
Detalii AICI
Prin Ordinul ministrului educației nr. 4742/2016 s-a aprobat Statutul Elevului.
Printre drepturile elevilor, la art. 7 alin. (1) lit.
aa) „dreptul de a oferi feedback semestrial cadrelor didactice care predau la clasă, prin fișe anonime. Acestea vor fi completate la clasă și predate cadrelor didactice în vederea identificării celor mai eficiente metode didactice”.
Evaluarea profesorilor de către elevi: opțională, anonimă, semestrială
Secretarul de stat din Ministerul Educației, Radu Szekely, a precizat „că la nivelul Ministerului Educației se lucrează în prezent, în colaborare cu Consiliul Național al Elevilor, la o metodologie și la un chestionar care să permită colectarea, în mod anonim, a opiniilor elevilor cu privire la procesul de predare-învățare-evaluare.
Este vorba de un tip de feedback pe care orice beneficiar al unui serviciu îl poate da prestatorului pentru a ajuta la îmbunătățirea acelui serviciu: aici vorbim despre serviciul public de educație. Acest feedback se colectează și rezultatele se discută intern, cu elevii la nivel de clasă și cu colegii și directorul la nivel de școală, fără a fi public și fără a avea vreun impact asupra calificativelor sau salariilor profesorilor. Este vorba deci de o activitate cu scop formativ, care să ajute profesorul să își calibreze activitățile la nevoile și așteptările elevilor, acolo unde acest lucru este posibil și în limita responsabilităților fiecărei părți implicate.”
Varianta „pe surse” nu e finală
Cum în spațiul public a apărut o variantă a chestionarului, secretarul de stat a anunțat că nu e varianta finală.
Citește și: Ce șpăgi mai iau polițiștii în România
„Varianta de chestionar apărută astăzi în spațiul public e departe de a fi agreată la nivel de minister. A fost o propunere inițială din partea CNE care e deja modificată - și încă în lucru - pentru a putea garanta un grad mai mare de obiectivitate și relevanță a itemilor. Vor fi mai multe tipuri de scale, vor fi și întrebări deschise și va exista o ponderare a răspunsurilor în funcție de nivelul de prezență la ore al elevului”, a spus Radu Szekely.
Dispoziția legală este în vigoare
Asociația VeDem Just a fost solicitată să își exprime un punct de vedere cu privire la legalitatea unui demers al elevilor, prin Consiliul județean al elevilor, de a le oferi feedback profesorilor de la clasă.
Observație preliminară:
Dispoziția legală este în vigoare. Procedura de feedback nu este dezvoltată prin acte subsecvente. Nu se cunoaște dacă și cum a fost pusă în aplicare la vreo școală din România.
Interpretarea textului de lege: În urma aplicării regulilor de interpretare a normelor juridice, se constată că:
· Feedback-ul din partea elevilor este un drept pentru elevi: ca urmare, niciun elev nu poate fi obligat la a completa formularul privind profesorii; nu are importanță vârsta elevilor, clasa în care sunt ori tipul învățământului pe care îl urmează;
· Feedback-ul se face semestrial;
· Feedback-ul nu este o evaluare a profesorului, ci privește metoda didactică: nu sunt vizate nici persoana profesorului, nici utilitatea sau conținutul materiei predate;
· Feedback-ul privește cadrele didactice care predau la clasă: este vizată numai activitatea didactică, de predare. Nu este vizată activitatea administrativă, cum ar fi supravegherea în timpul pauzelor; nu este vizată activitatea de management a directorului. Pot fi vizați numai profesorii care predau la clasa respectivă (nu care predau la alte clase);
· Nu are importanță dacă este vizat un profesor sau mai mulți;
· Profesorului nu trebuie să i se ceară acordul pentru ca metoda lui didactică să fie analizată de elevi;
· Feedback-ul se oferă prin fișe anonime: caracterul anonim se referă la elevi;
· După completare, fișele se predau cadrului didactic: persoana care colectează fișele (când se predau în scris) sau administrează centralizatorul rezultatelor (când se completează online) trebuie să le predea fiecărui profesor vizat;
· Nici fișele, nici rezultatul feedback-ului nu se pot transmite altor elevi sau publicului. Cel mult, se poate comunica către elevi/public numărul de elevi participanți la completarea formularelor.
Mai multe detalii AICI.