Cel mai rapid tren ajunge la ora actuală de la Brașov la Sibiu în circa 3 ore, cu locomotivă diesel, linia de cale ferată Avrig – Făgăraș având peste 130 de ani vechime.
Iar despre modernizare și electrificare se vorbește de ani buni fără rezultat. CFR nu a reușit să facă nici studiul de fezabilitate al proiectului prin care se speră creșterea vitezei maxime a trenurilor până la 100 km/h.
Citește și: România nu a reușit să modernizeze decât 77 km de cale ferată în 2024. Estimarea era de aproape 300
Trenul merge cu 35 km/h între Brașov și Sibiu. CFR nu poate electrifica linia de 35 de ani
CFR a lansat o licitație prin care solicită ”consultarea pieței„ în privința atribuirii elaborării unui studiu de fezabilitate pentru electrificarea liniei Brașov – Târgu Mureș, prin Sibiu.
Proiectul de electrificare este împărțit în 5 loturi: Brașov – Podul Olt, Podu Olt – Vințu de Jos, Sibiu – Copșa Mică, Târgu Mureș – Războieni și Deda – Târgu Mureș.
Citește și: Cale ferată vitală pentru România, modernizată cu 1.000.000.000 € ca să „zboare” trenul ca în 1873
”Realizarea obiectivului general va facilita integrarea unui transport durabil între regiunile României, contribuind la dezvoltarea socio-economică a zonelor traversate, îmbunătățirea competitivității economice a României și crearea condițiilor pentru creşterea volumului de mărfuri şi numărului de pasageri pe rețeaua feroviară”, se precizează în anunțul postat pe licitatiapublica.ro, informează turnulsfatului.ro.
Ultima licitație pentru electrificarea liniei Brașov - Sibiu, inițiată și anulată în 2023
Nu este prima tentativă de electrificare a liniei de cale ferată Brașo - Sibiu, ultima datând din 2023.
Procedura lansată atunci de Sucursala Regională de Căi Ferate Brașov pentru elaborarea studiului de fezabilitate pentru electrificarea căii ferate la Sibiu a fost anulată pentru că nu s-a prezentat nicio ofertă.
Valoarea totală estimată a contractului era de 9,3 milioane lei, iar termenul de execuție era prevăzut la 2 ani.
Citește și: FOTO Cum au ajuns chinezii să facă trenuri de 4.700.000 € bucata la Arad. „Zboară” cu 160 km/h
Licitația a fost anulată, pentru că la data limită de depunere a ofertelor „nici unul din ofertanții înscriși nu a criptat oferta financiară/sau nu a răspuns la toți factorii de evaluare electronici, după caz”, se arata în anunțul din SEAP, din 2023.
Prin electrificare, trenurile ar urma să „zboare” cu până la 100km/h
Electrificarea căii ferate în zona Sibiului face parte dintr-un proiect major de electrificare a rețelei feroviare în curs de dezvoltare în România.
Acest proiect, intitulat “ELECTRIFICAREA A 8 SECȚII DE CIRCULAȚIE ALE SISTEMULUI FEROVIAR DIN ROMÂNIA” - Lot SRCF Brașov, prevede transformarea unei porțiuni semnificative a liniei de cale ferată pentru a permite circulația trenurilor electrice.
”Obiectivul principal este de a crea o infrastructură feroviară modernă și eficientă din punct de vedere energetic.
Pentru a realiza acest obiectiv, este nevoie de un Studiu de Fezabilitate, care va analiza soluții tehnice și economice optimale pentru electrificarea secțiunii de cale ferată Podu Olt – Sibiu – Vințu de Jos, asigurându-se totodată că proiectul este compatibil cu standardele europene și TEN-T (Trans-European Transport Network).
În cadrul studiului, vor fi examinate și descrise lucrările necesare, cum ar fi instalarea de instalații fixe de tracțiune electrică și modificări ale infrastructurii existente, precum semnalizările și alte dispozitive feroviare„, anunță CFR.
Prin electrificare, trenurile ar urma să circule cu viteză de până la 100 de kilometri de oră și s-ar face o economie de energie echivalent (diesel - electric), de peste 10%. În plus, ar crește volumul de transport pe calea ferată, ar crește veniturile CFR și s-ar elimina eliberarea de gaze cu efect de seră, precizează compania.
Linia de cale ferată Avrig – Făgăraș are peste 130 de ani, fiind finalizată în noiembrie 1892.
Această cale ferată a fost construită sub denumirea de „Localbahn Felek–Fogaras“ (în română, Calea ferată locală Avrig–Făgăraș), iar atunci zona se afla pe teritoriul Regatului Ungariei din cadrul Imperiului Austro-Ungar.