„Revoluția” mașinilor electrice în România: Rețelele sunt vechi, instabile și lipsite de putere

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 06.04.2023 - 12:00
Stații de încărcare pe o stradă din centrul Londrei (imagine cu caracter ilustrativ) - Foto: Profimedia Images
Consum total de energie electrică în România pe 5 aprilie 2023, ora 12.00. - Foto: captură ecran Transelectrica

Suntem sau nu pregătiți, „revoluția” mașinilor electrice trebuie să aibă loc și în România. Comisia Europeană impune standarde clare pentru infrastructura publică de încărcare în următorii ani, dar, ca și în alte domenii, România e departe.

SHARE

La ora actuală, în România, 18 mașini electrice se bat pe o stație de încărcare publică, media europeană fiind de 7. Numărul mașinilor electrice înmatriculate în România a atins 27.596 de unități, iar numărul total al locațiilor de încărcare a ajuns la 1.509, la nivelul lunii februarie 2023.

Planuri de dezvoltare există, inclusiv bani prin PNRR. Dar specialiștii trag un semnal de alarmă în ceea ce privește rețelele electrice de transport din țara noastră, care vor trebui să suporte dezvoltarea infrastructurii publice de încărcare pentru autovehiculele electrice. În mare parte, acestea sunt vechi, instabile și lipsite de putere.

Citește și: Ce sunt e-fuels, combustibilii care salvează mașinile pe benzină și motorină din 2035. Litrul e 54 €

Stații de încărcare de minimum 150 kW la 60 km pe drumurile europene și putere publică de 1,3 kW pentru fiecare mașină electrică înmatriculată

Uniunea Europeană a ajuns la un acord provizoriu privind dezvoltarea infrastructurii publice de stații de încărcare pentru mașinile electrice și de ”pompe” de alimentare cu hidrogen pentru a permite tranziţia către un transport cu emisii zero şi realizarea obiectivului CE de reducere a emisiilor nete de gaze cu efect de seră cu cel puţin 55% până în 2030, care ar trebui să dea de gândit autorităților. 

Concret, planul prezentat de Comisia Europeană privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi (AFIR) stabileşte ţinte obligatorii pentru instalarea infrastructurii de reîncărcare electrică şi de realimentare cu hidrogen pentru sectorul rutier, care, dacă va fi votat, va fi literă de lege pentru toate țările membre, până în 2030. 

Citește și: Doi coloși auto arată că vehiculele pe hidrogen sunt o alternativă la mașinile electrice „clasice”

Conform Comisiei Europene, următoarele ţinte principale legate de instalare vor trebui atinse între 2025 și 2030: 

- pentru fiecare autoturism electric cu baterie înmatriculat într-un anumit stat membru, infrastructura de reîncărcare accesibilă public trebuie să asigure o putere de ieşire de 1,3 kW.

- din 60 în 60 de km, de-a lungul reţelei transeuropene de transport (TEN-T), trebuie instalate staţii de reîncărcare rapidă de cel puţin 150 kW începând din 2025.

Stații de încărcare de 350 kW, din 60 în 60 de km, pe TEN-T, pentru camioanele electrice

Planul UE prevede și staţii de încărcare dedicate vehiculelor electrice grele, cu o putere de ieşire de minimum 350 kW, instalate din 60 în 60 de km de-a lungul reţelei centrale TEN-T şi din 100 în 100 de km în reţeaua mai extinsă. Începând din 2025, până în 2030, trebuie să fie atinsă acoperirea completă a reţelei. 

În plus, trebuie instalate staţii de reîncărcare în zone de parcare sigure şi securizate pentru reîncărcare pe timpul nopţii, precum şi în nodurile urbane pentru vehiculele de livrare.

Citește și: Prețurile mașinilor noi în România, față de Germania și alte 4 țări. Diferențe mari, și de 9.000 €

Rețea de „pompe” de hidrogen, începând din 2030

De asemenea, în planul UE, infrastructura de realimentare cu hidrogen, care poate deservi atât autoturismele, cât şi camioanele, trebuie să fie instalată începând din 2030 în toate nodurile urbane şi din 200 în 200 de km de-a lungul reţelei centrale TEN-T.

Astfel, va fi asigurată o reţea suficient de densă pentru ca vehiculele alimentate cu hidrogen să se poată deplasa în întreaga UE. Momentan, în România nu există nicio „pompă” publică de hidrogen. 

Rețelele electrice de transport din România sunt vechi, instabile și lipsite de putere

EVconnect, una dintre cele mai extinse rețele private de stații de încărcare pentru vehicule electrice din România, a anunțat recent că va depăși pragul de 500 de stații până la sfârșitul anului 2023, urmând ca până în 2025 rețeaua să cuprindă cel puțin 3.000 de stații de încărcare pentru mașinile electrice.

Dar specialiștii EVconnect trag și un semnal de alarmă. „Una din cele mai mari provocări în exploatare pentru menținerea funcționării corecte a stațiilor este dată de multe ori de instabilitatea rețelelor electrice, fluctuațiile constante de tensiune și rețeaua electrică învechită sau capacitățile insuficiente de putere, în special în zonele urbane central”, afirmă reprezentanții companiei. 

Rețeaua de stații de încărcare EVconnect a fost printre primele din România, dezvoltarea începând încă din 2014.

Ce înseamnă și va însemna asigurarea unei capacități de încărcare de 1,3 kW pentru toate mașinile electrice înmatriculate în România

Conform planului CE, pentru fiecare autoturism electric cu baterie înmatriculat într-un anumit stat membru, infrastructura de reîncărcare accesibilă public trebuie să asigure o putere de ieşire de 1,3 kW.

La ora actuală, există 27.596 de mașini electrice în România (februarie 2023). Dacă fiecare ar „trage” 1,3 kW din rețeaua publică de încărcare, ar însemna aproape 36.000 de kW, adică 36 MW. 

În 2030, însă, dacă numărul automobilelor electrice va crește, să spunem, de 10 ori, rețeaua publică de încărcare va trebui să asigure o putere totală de ieșire de 360 MW. 

Iar dacă la orizontul anului 2035 numărul autoturismelor electrice va urca, să zicem, spre 25% din parcul auto național, adică la vreo 2,5 milioane, va fi nevoie de 3.600 MW.

Ca idee, pe 5 aprilie 2023, la ora 12.00, conform datelor Transelectrica, consumul total național de energie electrică se ridică la 7.486 MW. 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te