Miercuri, 20 noiembrie 2024, prima ramă electrică Coradia Stream, din cele 37 cumpărate de România pentru rutele InterRegio (RE-IR1) cu 2.421.771.878 lei, fără TVA (un tren costă circa 13 milioane de euro, fără TVA), intră în serviciu cu aproape un an întârziere.
Trenul a ajuns în țară la începutul lui decembrie 2023, a fost testat timp de mai multe luni, parcurgând circa 10.000 km pe șinele din România, iar autoritățile au avut nevoie de circa 5 luni pentru a da „OK”-ul final.
Citește și: VIDEO Cum arată și cum merge Coradia Stream, noul tren InterRegio al CFR. Când te vei putea plimba?
Primul tren electric nou luat de CFR în 30 ani pleacă cu 1 an întârziere. București-Brașov: 2,5 ore
„Prima ramă electrică intră în pâine, într-un final.
Citește și: Cale ferată vitală pentru România, modernizată cu 1.000.000.000 € ca să „zboare” trenul ca în 1873
România a contractat 37 de trenuri electrice Alstom Coradia Stream
Trenul Alstom Coradia Stream care pornește din 20 noiembrie 2024 pe ruta București - Brașov face parte din setul de 37 de rame electrice inter-regionale (RE-IR1) care au fost contractate de ARF în martie 2022. Ele sunt produse de Alstom Ferroviaria SpA la fabrica de la Katowice (Polonia) şi vor conecta Bucureştiul cu principalele centre urbane ale ţării.
De asemenea, vor facilita şi conexiunile inter-regionale, contribuind la asigurarea mobilităţii, scăderea timpilor de călătorie şi îmbunătăţirea nivelului general al serviciilor publice prestate pentru transportul public pe calea ferată.
Rutele ce vor fi deservite de ramele electrice de lung parcurs sunt: Bucureşti Nord - Constanţa, Bucureşti Nord - Braşov - Arad - Timişoara, Bucureşti Nord - Braşov - Cluj, Bucureşti Nord - Braşov - Deda - Cluj, Bucureşti Nord - Braşov, Bucureşti Nord - Iaşi, Bucureşti Nord - Suceava, Bucureşti Nord - Galaţi, Bucureşti-Nord - Craiova - Târgu Jiu - Petroşani - Simeria, Bucureşti Nord - Craiova - Timişoara - Arad, Cluj - Timişoara, Cluj - Suceava - Iaşi.
Valoarea totală a contractului pentru achiziţia celor 37 unităţi electrice multiple şi serviciile de mentenanţă aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la un total de 2.421.771.878 lei, fără TVA (un tren costă circa 13 milioane de euro, fără TVA).
Alstom a promis că livrează 12 rame până în iunie 2025 și restul până la sfârșit de 2025.
Finanţarea proiectului este asigurată din fonduri europene nerambursabile şi de la bugetul de stat.