O parte din Centura Sofiei costă 1.000.000.000 €, un record. Când vor merge și românii pe ea? Cât costă A0?
O parte din Centura Sofiei costă 1.000.000.000 €, ceea ce este un adevărat record. Când vor merge și românii pe această autostradă? Cât costă A0, inelul de autostradă al Capitalei?
Secțiunea de 8 kilometri a Șoselei de Centură a Sofiei, care ar trebui să asigure legătura dintre autostrăzile Struma, Trakia și Hemus, ce conexează capitala Bulgariei, va costa 2 miliarde de leva.
Acesta este un record, a spus consilierul municipal Boris Bonev. În iunie 2024, prețul estimat pentru finalizarea Șoselei de Centură era de 550 de milioane de leva.
Practic, nici bulgarii nu ştiu cât îi va costa centura lor, cum nici noi nu ştim exact cât ne costă A0. S-a planificat că aceasta va avea lungimea de 100,76 km.
O parte din Centura Sofiei costă 1.000.000.000 €, un record
Lotul 2, cu o lungime de 16,3 km, a avut un cost de 750,84 milioane de lei, adică de 150 de milioane de euro. Dacă a şasea partea a inelului de autostradă A0 costă atât, toată lucrarea, de vreo şase ori mai mare, ar costa cam 900 de milioane de euro.
Asta ilustrează destul de plastic cât de scumpi sunt cei 8 kilometri ce leagă inelul de autostradă sifiot de cele trei autostrăzi. În timp ce noi conexăm treptat A2, A3 şi urmează şi alte lucrări ample de infrastructură rutieră.
Conform proiectului de buget sofiot, șoseaua de centură va fi reconstruită în secțiunea de la km 50+500 (cu puțin înainte de strada „Ralevitsa”) până la km 58+602 (Autostrada Struma). Achiziția publică va fi împărțită în trei poziții separate.
Citeşte şi: Vești proaste pentru românii ce merg în Grecia. Viteza maximă pe autostradă în Bulgaria, schimbată
Pentru anul 2026, proiectul de buget a alocat doar 17 milioane de euro. Pentru anii 2027 și 2028 însă costurile planificate cresc la 562,889 milioane de euro, respectiv 498,679 milioane de euro, scrie Sega.
Proiectul de realizare a 8 km din șoseaua de centură a Sofiei include o serie de facilități majore. Există un pasaj subteran rutier și pietonal, un tunel lung de 680 m şi două pasaje mari (în total, cam 1.530 m), conform Novini.bg.
Va mai fi construit şi un pasaj suprateran peste linia de cale ferată Sofia - Pernik și mai multe pasaje supraterane, la intersecții.
Citeşte şi: Bulgaria a ajuns cu autostrada la Belgrad. România nu poate duce o autostradă în Serbia de 10 ani
Vor fi realizate poduri peste râurile Boyanska, Vladayska, Domuz Dere și alte cursuri de apă, precum şi numeroase ziduri de sprijin și din beton armat, în diferite secțiuni.
La asta, se adaaugă corectările și acoperirea râurilor Pancheritsa, Gorna Banya, Stubela, Suhodolska etc., precum şi reconstrucția Barajului Filipovtsi, cu zid, deversare și evacuare.
Noi nu avem, din acest punct de vedere, nici o problemă cu Barajul Ciurel. Problema care se pune este ce facem cu ciotul orfan ce ar trebui continuat poate spre A0, peste Lacul Morii.
Pentru anul 2026, MDRPW (Ministerul Dezvoltării Regionale şi Lucrărilor Publice din Bulgaria) a reușit să aloce un total de 743 de milioane de euro, în cheltuieli de capital.
Ori 1,453 miliarde de leva, cu un buget pentru anul 2025 de 1,09 miliarde de leva. Din 1998, Bulgaria este pe consiliu monetar, iar moneda naţională, leva (leul bulgăresc), este la curs fix, legată de euro.