Mai merită să îți iei mașină electrică după scumpirea energiei? Proprietarii au mai găsit o problemă

DE Alex Darvari | Actualizat: 01.04.2023 - 09:30
Mai merită să îți iei mașină electircă după scumpirea energiei. - Foto: Peexles / Rathaphon

Preţul la energie electrică a crescut simţitor, dar, spun mulţi proprietari, tot mai ieftin este să se încarce un vehicul electric decât să se alimenteze un vehicul tradiţional cu motor cu ardere internă.

SHARE

Problema este disconfortul şi durata încărcării, precum şi autonomia maşinii la drumuri mai lungi.

Calculele arată însă că, plătind aproximativ 19 lei, poţi parcurge 100 de km cu o maşină electrică, faţă de 60 de lei (în medie) pentru aceeaşi distanţă făcută cu o maşină pe benzină sau diesel, în condiţiile în care şi preţurile la combustibil au crescut semnificativ în ultima vreme. Să vedem însă, concret, ce spun proprietarii de maşini electrice din Iaşi? Am discutat cu câţiva dintre ei, după o perioadă considerabilă de experienţă.

Mai merită să îți iei mașină electircă după scumpirea energiei

Posesorii de maşini electrice arată că suma care trebuie scoasă din buzunar pentru a cumpăra un vehicul electric nou poate fi mai mare comparativ cu achiziţia unei maşini pe combustie internă. Dar alte costuri se dovedesc a fi în timp mai mici, cum ar fi întreţinerea ieftină (având în vedere faptul că electromobilul are puţine părţi şi piese care să necesite „mână” de mecanic), ori scutirea de plată la impozitul auto. Pe lângă asta, statul acoperă o parte importantă din preţul de achiziţie, prin programul Rabla Plus, de până la 10.000 de euro.

Încărcarea, deşi durează, este la îndemână dacă locuiţi la casă şi, pe deasupra, dacă mai aveţi şi panouri fotovoltaice instalate,caz în care e posibil să vă aflaţi printre norocoşii care vor plăti foarte puţin sau chiar deloc pentru deplasările cu maşina personală. Ieşeanul Bogdan Burlacu este unul dintre ei. Locuieşte la casă şi are două maşini electrice, Smart Fortwo, an de fabricaţie 2015, care au o capacitate a bateriei de 17,6 kWh. Maşinile sunt la mâna a doua, fiind cumpărate de bărbat în urmă cu doi ani, plătind circa 8.000 de euro pentru fiecare. Una nouă sare pragul de 20.000 de euro, în funcţie de dotări.

“Acasă am tras cablu separat, să am 16,7-18 amperi”
Tariful pentru 1 kWh în România este cuprins între 0,68 lei/kWh şi 1,3 lei/kWh, iar calculele rapide ale ieşeanului sunt menite să ne facă să înţelegem de ce înclină el balanţa în favoarea unei maşini electrice. Singurul dezavantaj în opinia lui este autonomia redusă a maşinii, însă „îşi aminteşte” că le-a cumpărat strict pentru a fi folosite în oraş, nu pentru drum întins, aşa că tot mulţumit se arată de alegerea făcută.

Citește mai mult pe ziaruldeiasi.ro

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te