duminică 05 octombrie
EUR 5.0889 USD 4.3349
Abonează-te
Newsweek România

GALERIE FOTO Metroul către Aeroportul Otopeni prinde contur. Dar se conturează întârzieri. Cauzele?

Data publicării: 09.09.2025 • 11:15 Data actualizării: 09.09.2025 • 11:18
Metrou Aeroportul Otopeni - Foto: Facebook / Asociatia Metrou Usor
Metrou Aeroportul Otopeni - Foto: Facebook / Asociatia Metrou Usor
Metrou Aeroportul Otopeni - Foto: Facebook / Asociatia Metrou Usor
Metrou Aeroportul Otopeni - Foto: Facebook / Asociatia Metrou Usor
Metrou Aeroportul Otopeni - Foto: Facebook / Asociatia Metrou Usor
Metrou Aeroportul Otopeni - Foto: Facebook / Asociatia Metrou Usor
Metrou Aeroportul Otopeni - Foto: Facebook / Asociatia Metrou Usor
Metrou Aeroportul Otopeni - Foto: Facebook / Asociatia Metrou Usor
Metrou Aeroportul Otopeni - Foto: Facebook / Asociatia Metrou Usor
Metrou Aeroportul Otopeni - Foto: Facebook / Asociatia Metrou Usor

Metroul către Aeroportul Otopeni începe, ușor, ușor, să prindă contur. Lucrările la magistrala M6 sunt împărțite în două tronsoane, sudic, între stațiile Tokyo și 1Mai, și nordic, între stațiile Tokyo și Aeroport Otopeni.

Specialiștii Asociației Metrou Ușor au vizitat șantierele de pe cele două tronsoane ale noii magistrale M6 de metrou, către Aeroportul Internațional Henri Coandă (Otopeni), din București. 

Metroul către Aeroportul Otopeni prinde contur. Dar se conturează întârzieri. Cauzele?

Tronsonul nordic al M6, cuprins între stațiile Tokyo și Aeroport Otopeni:

„Vizita a început la stația Aeroport Otopeni, care este cea mai mare a lotului 2.

Stația va cuprinde 3 linii de garare, un rebrusment la capătul nord-estic și căi de acces către ambele terminale ale aeroportului, una din ele urmând să fie supraterană.

Lucrările se efectuează pe 9 tronsoane (denumite plot-uri) pentru a perturba cât mai puțin activitatea din jurul aeroportului, în acest fel fiind aplicate numărul minim de devieri de trafic.

Citește și: Metrorex anunţă că Magistrala 2 de metrou va fi extinsă spre est, pe tronsonul Pipera - Petricani

Metrou Aeroportul Otopeni - Foto: Facebook / Asociatia Metrou Usor
Momentan, doar la un singur tronson s-a executat săpătura de la nivelul intermediar (acolo unde se vor afla turnicheții), s-a turnat un prim strat de 10 cm de beton, peste care se așează armătura planșeului, apoi se toarnă betonul planșeului final.

La momentul vizitei, muncitorii pregăteau fixarea primelor armături în suporții speciali aflați pe pereții mulați (laterali) ai stației.

Vizita a continuat la stația Ion I.C. Bratianu - penultima stație a M6 nord - a cărei structură este cea mai avansată pe acest lot.

Aici, constructorul a apelat la o soluție unicat în România: stâlpii stației sunt gata fabricați, fiind introduși direct în pământ, nefiind nevoie de armare și betonare (operațiuni ce necesită mult timp, așa cum se întâmplă la celelalte stații). Aici, nivelul intermediar este finalizat, iar la nivelul inferior se excavează susținut.

Citește și: 2.470.000.000 € costă noua magistrală de metrou, care va lega Bragadiru de Voluntari

Metrou Aeroportul Otopeni - Foto: Facebook / Asociatia Metrou Usor
În ceea ce privește execuția structurii tunelurilor, ambele utilaje TBM au fost aduse. Primul a fost asamblat și a efectuat probele la suprafață, iar cel de-al doilea urmează săptămâna aceasta.

TBM-urile vor fi lansate de la stația Bruxelles (aflată la jumătatea tronsonului) către capătul sudic, aflat la stația Tokyo (Mall Băneasa), de unde vor fi aduse înapoi la stația Bruxelles, pentru a executa tunelurile și pe jumătatea nordică. Această măsură este necesară, deoarece stația Tokyo nu ar fi putut asigura logistica pentru 4 utilaje, plus consumul energetic ridicat”, relatează specialiștii Asociației Metrou Ușor, pe Facebook.

Tronsonul sudic al M6, cuprins între stațiile Tokyo și 1Mai:

„Vizita pe șantier a început la stația Tokyo, unde cele două utilaje TBM (Sfânta Maria și Sfânta Ana) au fost introduse în pământ. 

Primul utilaj a finalizat prima interstație la data de 18 august, iar cel de-al doilea urmează în 2-3 săptămâni, cel mai probabil în jurul datei de 8 septembrie, când este sărbătorită Sfânta Ana.

Aceasta se află în prezent la jumătatea distanței dintre stațiile Tokyo (Mall Băneasa) și Aeroport Băneasa, iar la momentul vizitei, aceasta monta unul din inelele care alcătuiesc structura tunelului. Astfel de inele sunt compuse din 6 bolțari cu formă neregulată, care asigură rezistență și etanșeitate sporite, fiind montați într-o anumită ordine, ca într-un puzzle. Mai mult, aceștia sunt fabricați în România, lângă Ploiești.

Metrou Aeroportul Otopeni - Foto: Facebook / Asociatia Metrou Usor
Vizita a continuat la stația Gara Băneasa.

Aici, constructorul a finalizat structura laterală a stației (pereții mulați) și nivelul intermediar unde, ulterior, vor fi montați turnicheții de acces. La ultimul nivel, cel la care va fi peronul, constructorul excavează pământul.

Urmează turnarea radierulului (podeaua stației), pregătind astfel sosirea utilajelor TBM. Provocarea acestei zone este terenul nisipos, din cauza proximității față de albia lacului Herăstrău.

Metrou Aeroportul Otopeni - Foto: Facebook / Asociatia Metrou Usor
Ultima stație vizitată a fost Expoziției. Aici, lucrările sunt într-un stadiu incipient, fiind executate devierile de rețele edilitare și o parte din planșeul (tavanul) stației. Totodată, a început excavarea nivelului intermediar în capătul nordic al stației”, relatează specialiștii Asociației Metrou Ușor, pe Facebook.

Magistrala de metrou M6 riscă întârzieri. Cârtițele așteaptă în depozit, puțul de lansare este la stadiu zero

„În prezent, lucrările la structura stațiilor și a tunelelor se află în grafic, urmând a fi finalizate în 2 ani, cu condiția ca finanțarea să fie asigurată în continuare.

Atragem atenția că există un precedent nedorit cu magistrala 5 (tronsonul Eroilor - Drumul Taberei), unde lipsa finanțării a cauzat întârzierea de 7 ani a obiectivului de investiții.

Un alt aspect ce nu trebuie ignorat este că actualul contract aflat în derulare nu prevede și realizarea finisajelor, precum calea de rulare a metrourilor, peroanele stațiilor sau dotarea cu echipamente.

Din punctul nostru de vedere, trebuie urgentate procedurile de licitare a acestor servicii. 

În caz contrar, inaugurarea M6 riscă să fie amânată”, notează specialiștii Asociației Metrou Ușor, pe Facebook.

Totodată, specialiștii Asociației Pro Infrastructură, explică că „deoarece secțiunea de nord nu este eligibilă să primească bani europeni, e nevoie ca guvernul să plătească de la buget și din împrumuturi externe un minim anual suficient ca antreprenorii să nu facă revendicări, așa cum am pățit pe M5 Drumul Taberei-Eroilor.

(...)

Ambele cârtițe sunt pregătite de forat dar deocamdată așteaptă în depozit la Mogoșoaia, fiindcă Puțul de Lansare Scut (PLS) Bruxelles este la stadiu zero. Muncă de minim 3 luni conform graficului de execuție ca să poți trimite cârtița să sape tunelul. În realitate, vom vedea.

După ce sunt gata betoanele (structura de rezistență) pe cele 12 stații, vin dotările, echipamentele, instalațiile, calea de rulare și finisajele.
 
Lucrările pe cele două loturi, 1 Mai-Tokyo respectiv Washington-Aeroport Otopeni, trebuie sincronizate din motive tehnice atât în faza de structură și finisaje, cât și pe partea de centralizare (control trenuri).

Pe românește: este foarte complicat tehnic, birocratic și financiar. Efortul bugetar va fi considerabil ca deranjul de la suprafață să nu țină o veșnicie.
 
De exemplu, stația de la Aeroportul Otopeni, care este cea mai mare, are 9 ploturi (bucăți individuale care se execută pe rând) și 11 (unsprezece) faze de restricții/relocări secvențiale ca să nu fie întrerupt traficul rutier și/sau cel pietonal.

Restricțiile la suprafață se vor deschide și închide, apoi muta, timp de încă mulți ani, atât în perimetrul stațiilor cât și imediat lângă, la accesele pietonale.
 
Nu ne întrebați când scăpăm de deranj. Adevărul e că nimeni nu știe cu exactitate.
 
Multe rețele de utilități nu apar pe planuri, iar cele care apar nu sunt în realitate fix unde spune hârtia. Până nu sapi, nu știi ce găsești”.

Mai multe articole din secțiunea Economie

Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră