Nemulțumirea lui Umbrărescu e legată de faptul că CNAIR promite constructorilor de peste jumătate de an că guvernul va adopta prin OUG formula polinomială de ajustare a prețului contractelor. Surse susțin, pentru Newsweek România, că ordonanța trebuie promovată de Ministerul Fondurilor Europene și nu de Ministerul Transporturilor. Asta pentru că autostrăzile sunt făcute cu bani europeni.
Aceleași surse susțin că la CNAIR nu au ajuns, încă, înștiințări oficiale din partea UMB privind oprirerea lucrărilor pe șantierelor de autostradă. Pe șantirele UMB se lucrează 3 săptămâni continu și apoi se stă o săptămână. Muncitorii ar fi în săptămâna de pauză.
Umbrărescu a notificat CNAIR că vrea renegocierea contractelor de construcție de autostrăzi urmare a creșterii accelerate a materialelor de construcții.
Newsweek România a cerut un punct de vedere oficial de la Spedion UMB și așteaptă un răspuns.
CNAIR: UMB este un partener serios
„UMB este un partener pe care CNAIR îl consideră serios. Compania a luat permament măsuri pentru a sprijini toți constructorii care au contracte în derulare.
În cazul particular al UMB, dovadă sunt întâlnirile periodice cu managementul acestui constructor, pentru găsirea celor mai bune soluții privind acoperirea costurilor suplimentare provocate de creșterea prețurilor la materialele de construcție.
CNAIR a făcut inclusiv propuneri care au dus la aprobarea de către Guvernul României a OUG 64/2022, tocmai pentru a diminua impactul acestor costuri suplimentare.
După publicarea acestei OUG, CNAIR a continuat să propună măsuri de îmbunătațire.
Rezultatul este acela că MIPE la randul său a inițiat o Ordonanța de Guvern care va îmbunatăti aplicarea acestor corectii de pret. Documentul elaborat de MIPE este în procesul de avizare și avem încredere că în următoarea perioadă acest document va fi aprobat în ședință de Guvern, în acord cu propunerile noastre.
Este adevărat că prețurile la materialele de construcții au crescut constant în ultimele luni, dar CNAIR aplică doar măsuri care sunt în concordanță cu legea, cu prevederile contractuale și cu normativele europene.
Este important să precizăm că o astfel de abordare pentru sprijinirea constructorilor care au în derulare contracte, reprezintă o premieră în rândul statelor Uniunii Europene”, arată CNAIR.
Dorinel Umbrărescu se numără printre așa numiții „regi ai asfaltului” din România, din anii 2000, alături de nume precum Costel Cășuneanu, Nelu Iordache sau Theodor Berna.
Dar este singurul care este „rege” și în ziua de astăzi, companiile sale, care nu au avut probleme cu falimentul sau cu legea, fiind responsabile în momentul de față cu construirea a 140 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres din cei 391 de kilometri aflați în lucru în total în România.
Potrivit datelor de la Ministerul de Finanțe verifcate de Newsweek România, Spedition UMB a avut, anul trecut, un profit de aproape 30 milioane de lei. În 2020, firma a vut profit de 31.141.183 lei, iar în 2019.
Dorinel Umbrărescu are 60 de ani. S-a născut în 1961, în localitatea Tănăsoaia, din județul Vrancea.
Până la începutul anilor 1990, a lucrat în cadrul Întreprinderii Agricole de Stat din localitatea Podu Turcului, județul Bacău, și a continuat în cadrul autobazei Întreprinderii Regionale de Transporturi Auto din aceeași localitate. A început să-și valorifice instinctul antreprenorial abia la sfârșitul anilor 1990, când și-a făcut debutul în mediul de afaceri cumpărând inițial două camioane cu care a început să facă transport internațional.
Succesul nu a întârziat să apară, iar câțiva ani mai târziu deținea deja o flotă de peste o sută de mijloace de transport, conform wikipedia.org. Cele două companii care i-au adus succesul sunt Technostrade și Spedition UMB.
UMB Spedition, cu sediul în Bacău, este astăzi una dintre cele mai mari companii de construcții de drumuri din România. Iar Umbrărescu este considerat atât un apropiat al PSD, partid de guvernământ în mandatul 2000-2004 când Dorinel s-a lansat în afacerile cu asfaltări, cât și al PDL și al lui Traian Băsescu.
Astfel, dacă totalul afacerilor derulate în perioada 1999-2005 a fost de 698,2 milioane de euro, în perioada 2001-2004, când la cârma Ministerului Transporturilor s-a aflat tandemul Miron Mitrea - Sergiu Sechelariu, grupul de firme al lui Umbrarescu a derulat afaceri de 507,4 milioane de euro, adica 72,67% din total. De asemenea, profiturile nete înregistrate de firmele lui Umbrărescu, în acea perioadă, au fost de 102,4 milioane de euro, ceea ce reprezintă 71,78% din profitul total înregistrat în perioada 1999-2005 de întregul grup de firme, notează Hotnews.ro.
Apoi, de exemplu, în perioada 2007-2013, firmele lui Umbrărescu au primit contracte de la CNAIR în valoare de peste 1,1 miliarde de euro.
Citește și: VIDEO S-a montat ultimul segment al tablierului metalic al Podului Braila-Tulcea
În 2008, Traian Băsescu a ținut să precizeze că nu are nicio legătură cu Cășuneanu, Besciu și Umbrărescu.
„N-am avut niciodată legături cu oamenii aceștia. Ei au început să obțina contracte cu Ministerul Transporturilor în mandatul domnului Mitrea și continuă să le obțină și acum (...) Aceste firme nu au avut niciodată contracte cu Ministerul Transporturilor cât timp eu am fost ministru al Transporturilor”, a declarat în 2008 fostul președinte al României.
În 2014, rezultatele Spedition UMB şi Tehnostrade atingeau minimul anilor de după criză, în contextul unei pieţe a construcţiilor tot mai letargice, în care contractele publice – principalele proiecte din portofoliul celor două companii – au fost tot mai puţine.
Iar în 2015 Dorinel Umbrărescu s-a retras din afacerile cu statul, dar a revenit în forță în 2016, când a câștigat mai multe contracte mari de infrastructură, printre care trei loturi din Centura București, de exemplu.
Umbrărescu a intrat și în afaceri cu energie regenerabilă, și în industria bancară, și în imobiliare
Anul 2008 aducea vestea că Dorinel Umbrărescu intră pe segmentul energiilor regenerabile, cu investiţii în ferme de turbine eoliene, ce urmau să fie amplasate pe terenurile de circa 4.000 de hectare pe care le deţinea în comuna Corbiţa din apropierea oraşului Adjud, judeţul Vrancea. „Am realizat un studiu în legătură cu vântul din zona localităţii Corbiţa, o zonă cu vânturi medii. Probabil că va dura cel puţin zece ani până voi finaliza acest proiect”, spunea Umbrărescu în septembrie 2008, an premergător crizei financiare.
La Registrul Comerţului, el apare astăzi acţionar în două companii cu activitate în producţia de energie electrică: Eco Wind Power şi Energycum W. Prima a făcut afaceri de 366.000 de lei în 2020, iar a doua – de 171.000 de lei. În 2013 Umbrărescu a mai accesat un domeniu, industria bancară, cumpărând, cu 10 milioane de euro, un pachet de 93% din acţiuni la ATE Bank România de la Piraeus Bank (actuala First Bank). Un an mai târziu, ATE Bank îşi schimba numele în Banca Română de Credite şi Investiţii (BRCI). Dorinel Umbrărescu devenea astfel al doilea om de afaceri român care se încumeta să fondeze o bancă pe timp de criză, după Valer Blidar, care lansase în 2009 Banca Feroviară.
„Doresc o creştere lentă şi sănătoasă, nu doresc un profit imediat şi nesănătos”, spunea Dorinel Umbrărescu, în februarie 2014. Pentru a garanta încrederea pe care o avea în banca proaspăt achiziţionată, a deschis la BRCI conturi personale şi ale firmelor UMB Spedition şi Tehnostrade. Doi ani mai târziu, el închidea cele şase sucursale din teritoriu şi începea planul de exit din banking, după ce adunase, în patru ani de funcţionare, pierderi de 80 de milioane de lei. În 2020, i-a vândut BRCI lui Sanjeev Gupta, miliardarul indian cu cetăţenie britanică ce a cumpărat combinatul Sidex Galaţi, actualul Liberty. Sanjeev Gupta a preluat în nume personal, prin această tranzacţie, împrumuturile subordonate prin care familia Umbrărescu finanţa BRCI din 2015.
Umbrărescu nu s-a ţinut departe nici de imobiliare, cumpărând, în 2014, o clădire Romtelecom din Bucureşti cu 4,5 milioane de euro, în zona Ştefan cel Mare – Floreasca, relatează businessmagazin.ro.
Spedition UMB, în liga miliardarilor în lei din 2020
Cu rezultatele din 2020, Spedition UMB a intrat în liga miliardarilor în lei, după ce şi-a majorat cifra de afaceri de aproape patru ori în 2020 faţă de anul precedent, depăşind astfel pragul de un miliard de lei, după cum arată datele disponibile pe site-ul Ministerului de Finanţe.
În 2021, Spedition UMB a raportat un profit de 29.733.586 de lei.
Nici Tehnostrade nu s-a lăsat mai prejos, dublându-şi afacerile, până la 936 mil. lei în 2020, în vreme ce Sa & Pe Construct a încheiat anul cu afaceri de 556 de milioane de lei – faţă de 41 milioane de lei în 2019. Saltul făcut de Spedition UMB vine în condiţiile în care familia Umbrărescu şi-a adjudecat cele mai mari contracte de achiziţii publice încheiate de CNAIR (Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere) în 2020. Proiectele au fost câştigate prin intermediul a două firme – Spedition UMB şi Sa & Pe Construct – şi cumulează o valoare de peste 1,66 miliarde de lei, notează businessmagazin.ro.
Datele de pe platforma de analiză a companiilor Confidas.ro arată că Spedition UMB este controlată de Mirela Umbrărescu (89% din acţiuni), asociaţi fiind şi Dorinel Umbrărescu, Alexandru Teodor Umbrărescu şi Petru Răzvan Umbrărescu. Ultimii doi sunt şi cei care deţin Sa & Pe Construct, cu pachete egale de acţiuni.
La ce drumuri importante a lucrat și lucrează firmele lui Umbrărescu
- Proiectarea şi execuţia autostrăzii Braşov – Târgu-Mureş – Cluj – Oradea - Spedition UMB este responsabilă de câteva tronsoane.
- Proiectarea şi execuţia tronsoanelor 2, 3 și 4 din drumul expres Craiova-Piteşti.
- Proiectarea şi execuţia autostrăzii de centură a Bucureştiului.
- Centura Bacăului.
- Lotul 1 al autostrăzii Timişoara-Lugoj (9,5 kilometri).
- Lotul 4 al autostrăzii Lugoj-Deva (21,8 km).
- Tronsonul Autostrăzii Transilvania de 9 kilometri dintre Gilău și Nădășelu.