CFR Călători are datorii de 1.200.000.000 lei și pierderi de 200.000.000 lei într-un singur an. Iar, recent, directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, a reclamat faptul că subvenția pe care o primește compania este de 33 de lei pe tren-km, sub cea convenită, de 47,4 lei pe tren-km, și de aceea compania a înregistrat datorii.
Citește și: Șeful CFR: rate de 14.000€, la venituri 9.300€. Și-a luat apartament la Dubai de 1.022.843€
Noul șef al Autorității pentru Reformă Feroviară, Mihai Barbu, explică, într-un interviu acordat Agerpres, care e situația CFR Călători și de ce compensația rămâne la 33 de lei pe tren-km.
CFR a primit compensații de 2,13 miliarde lei de la Guvern în 2024, deși trebuia să ia 1,1 miliarde
„Dumnealui (șeful CFR Călători Traian Preoteasa), într-adevăr, invocă niște cifre care au fost acordate în 2024, dar ce trebuie să știm este că anul trecut compensația pentru CFR Călători a fost de 1,1 miliarde de lei.
După mai multe solicitări, din Fondul de rezervă al Guvernului și din alocări din viitor, din anul 2032 - după cum știți, contractul nostru este pe 10 ani, între 2022 și 2032 - deci luând sume din viitor, din anul 2032, s-a ajuns la o compensație efectivă plătită către CFR Călători de 2,13 miliarde de lei, ceea ce a condus la o majorare a prețului per kilometru.
Dar asta a fost anul trecut, când CFR Călători a solicitat această sumă, motivând că trece printr-o situație financiară complicată și trebuie ca statul să îl ajute să treacă peste această situație.
Statul român a înțeles situația, a acordat această sumă suplimentară solicitată de CFR Călători și s-a ajuns la acest cuantum pe tren-kilometru.
Anul acesta, însă, revenim la contract.
Citește și: „Bomba” găsită de noul șef al Autorității pentru Reformă Feroviară: România pierde zeci de milioane
Dumnealor au semnat un contract ca toți ceilalți operatori - mai sunt încă cinci operatori de transport călători în România - un contract pe 10 ani cu o valoare preliminară pe fiecare an în parte, per kilometru.
Deci, ei au știut de la început, iar acum solicită mai mult decât anul trecut, când, știm cu toții, s-au alocat bani de multe ori la nivelul solicitărilor fără să se facă o analiză aprofundată.
Dar anul acesta trebuie să intrăm în contract și trebuie să alocăm compensația conform contractului.
Nu vreau să comentez prea mult despre o companie sau alta și despre situația financiară a unei companii sau a alteia, pentru că nu acesta este scopul meu aici.
Eu, ca președinte al Autorității pentru Reformă Feroviară, trebuie să mă asigur că toate companiile care transportă călători pe calea ferată își primesc banii conform documentelor pe care dumnealor le transmit către Autoritate și nu mai mult.
Citește și: 16 tipuri de sporuri la CFR care are 50.000.000€ pierderi. Directorul își cumpără apartamente de lux
Așadar, diferența dintre venituri eligibile, cheltuieli eligibile și profit rezonabil trebuie să însemne compensație.
Dar, încă o dată subliniez, rezonabil și întotdeauna trebuie ca aceste cheltuieli și venituri să fie realizate pentru serviciul public de transport călători.
(...) Alocările anilor precedenți s-au făcut în funcție de solicitări și de nevoi, ceea ce din punctul meu de vedere este inacceptabil, pentru că avem un contract, pentru că avem niște sume într-un contract, într-o anexă a unui contract și trebuie să respectăm acel contract”, a explicat noul șef al Autorității pentru Reformă Feroviară, Mihai Barbu.
Cheltuiala salarială pentru șefii CFR, mărită cu 3,5 milioane de lei
CFR Călători va rămâne cu 33 lei pe tren-km compensație, spune șeful ARF.
„Raportat la bugetul pe care ARF îl are pentru anul acesta, aceasta este suma pe care poate să o primească CFR Călători.
Dar eu aici aș vrea să fac un comentariu și, iarăși, nu vreau să mă refer strict la CFR Călători, pentru că nu vreau să intru într-o dispută cu această companie și mai ales cu conducerea acestei companii, nu este treaba mea.
Cred că ar trebui să fim rezonabili în această privință, pentru că anul acesta - și nu o spun eu, o spune Eurostat - biletele de călătorie în România s-au majorat cu 13%, cea mai mare majorare din Uniunea Europeană, unde media a fost de 4%.
În acest an, CFR Călători, fără să aibă acceptul Autorității pentru Reformă Feroviară, a oprit mai multe trenuri, a declarat-o chiar conducerea, în jur de 200 de trenuri, ceea ce însumează în jur de 3 milioane kilometri.
Deci, o să parcurgă cu 3 milioane km mai puțin și, în aceste condiții, cred că nu este rezonabil să ceară o compensare mai mare.
Mai mult de atât, și vă spun din date publice, uitându-mă pe bugetul CFR Călători, văd că, față de anul trecut, cheltuiala salarială este aceeași, dar pentru șefime, pentru cei cu indemnizații, și aici intră cei șapte membri ai CA-ului și cei doi directori - directorul general și directorul financiar - vedem în buget o majorare a cheltuielii cu 3,5 milioane de lei, ceea ce înseamnă cam 32.000 lei pe lună pentru fiecare din șefii de la CFR Călători.
Cu alte cuvinte, pentru șefi avem bani, pentru muncitori nu avem bani să le majorăm salariile, dar pentru șefi avem suficienți, adică mai mult de 6.000 euro pe lună.
În aceste condiții, repet, cred că nu este rezonabil să vii la Autoritatea pentru Reformă Feroviară să ceri bani mai mulți”, a detaliat Mihai Barbu.
Operatorii privați fac profit, CFR Călători pe pierdere
„Nu sunt în măsură să dau sugestii de optimizare /eficientizare a activității CFR Călători, însă pot să vă spun că operatorii privați însumează 26,5% din piață și parcurg 17 milioane de kilometri având în total 1.560 de angajați, iar operatorul de stat are 73,5% din piață cu 47 milioane de kilometri și 10.500 de angajați.
Calculul este simplu, dacă ne raportăm la operatorii privați care, să știți, fac și profituri destul de bune.
Și mai pot să vă spun, referitor la CFR Călători, că în mare măsură angajații sunt profesioniști, oameni serioși și dedicați meseriei”, a declarat noul șef al ARF.