România a cumpărat, în martie 2022, 37 de rame electrice Coradia Stream pentru rutele InterRegio (RE-IR1) de la Alstom cu 2.421.771.878 lei, fără TVA (un tren costă circa 13 milioane de euro, fără TVA), iar prima ramă a intrat în serviciu cu aproape un an întârziere față de termenul contractual, pe 20 noiembrie 2024.
Iar până în prezent există doar trei rame Coradia Stream aduse în România, „una este în circulație, una mai necesită ceva remedieri, iar una, aceea, prima, încă nu este în circulație, dar e în România”, potrivit noului șef ARF, Mihai Barbu.
Citește și: Primul tren electric nou luat de CFR în 30 ani pleacă cu 1 an întârziere. București-Brașov: 2,5 ore
„Bomba” găsită de noul șef al Autorității pentru Reformă Feroviară: România pierde zeci de milioane
Alstom ar trebui să plătească statului român penalități de zeci de milioane de euro pentru întârzierile cu doi ani în livrarea trenurilor Coradia, dar există un act adițional semnat ce prelungește termenul de livrare până în luna ianuarie 2026, fără a include un grafic de livrare aprobat de ambele părți, a declarat președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, Mihai Barbu, într-un interviu acordat Agerpres.
Întrebat care e situația contractului cu Alstom, noul șef al ARF din data de 2 mai 2025, a explicat că „ce vă pot spune sigur este că noi avem un act adițional semnat cu Alstom în care perioada de livrare este până la ianuarie 2026 și sperăm că Alstom se va ține de această dată de cuvânt și până în ianuarie 2026 va livra toate trenurile pe care le-a contractat cu Autoritatea pentru Reformă Feroviară. În prezent, sunt trei rame aduse în România, una este în circulație, una mai necesită ceva remedieri, iar una, aceea, prima, încă nu este în circulație, dar e în România”.
Citește și: Șeful CFR: rate de 14.000€, la venituri 9.300€. Și-a luat apartament la Dubai de 1.022.843€
„Am avut mai multe discuții cu consultantul și cu Alstom pe acest subiect al penalităților.
Dumnealor invocă faptul că s-a semnat un act adițional și acest lucru s-a făcut înainte să fiu eu președinte la Autoritatea pentru Reformă Feroviară, modificându-se altfel termenul de livrare... Aici va fi o discuție mai profundă pe aceste penalități, discuție pe care sigur o vom avea în perioada următoare.
Am mai avut-o o dată, ne-am întâlnit în mod oficial și urmează să ne mai întâlnim și să clarificăm aceste aspecte.
(...)
Este vorba de un act adițional care s-a semnat de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară prin care s-a modificat termenul de livrare, cum vă spuneam, până în ianuarie 2026, și nu există la anexă la acest act adițional și un grafic de livrare aprobat de ambele părți”, a declarat Mihai Barbu.
Citește și: Vagoanele trenurilor au fost lovite de caniculă. Temperaturi de 40 grade pe distanțe foarte mari
Întrebat dacă prin act adițional se pot pierde penalitățile care ar fi trebuit plătite de compania Alstom pentru nelivrarea la timp a ramelor Coradia, noul șef al ARF a spus că „Nu aș vrea să mă exprim în acest sens, pentru că sigur va face obiectul unui conflict care se va stinge în instanță.
Dar eu cred că trebuie ca Alstom, pentru că a întârziat livrarea trenurilor, să plătească și penalități pentru acest lucru. Ei până acum nu au plătit niciun fel de penalitate, nu li s-a facturat niciun fel de penalitate, v-am spus, este un diferend aici între noi și Alstom pe acest subiect.
Cum vă spuneam, eu sunt convins că trebuie să plătească penalități. Termenul de livrare a fost 2024, s-a majorat până în 2026, perioadă în care ei au livrat trei trenuri în România, dintre care doar unul singur circulă, din cele 37.
(...)
Este vorba despre o sumă foarte mare. Este vorba despre zeci de milioane de euro”.