Larisa Papp, director în cadrul Inspecției Muncii, a lăsat să se întrevadă un scenariu pentru transportatorii de marfă.
ANAF revine cu controale la cărăuşi
Anume, rezultatele tuturor controalelor Inspecției Muncii, pe detașarea transnațională a şoferilor profesionişti, sunt transmise către ANAF.
Inspecția Muncii verifică felul cum sunt plătiți șoferii detașați transnațional, contractele de muncă și actele adiționale la acestea, în care se menționează valoarea indemnizației de detașare și dacă aceasta include sau nu cheltuielile ocazionate de detașare, iar rezultatul controlului se trimite la ANAF.
Acolo unde se consideră că indemnizația de detașare transnațională include și cheltuielile ocazionate de detașare, ANAF va cere direct plata de impozite și asigurări sociale, pe sumele plătite astfel.
Citeşte şi: Echipe din România dezvoltă în premieră sisteme autonome de condus pentru transportul comercial
Prin Declarația 112, ANAF are la dispoziție toate informațiile legate de sumele plătite de o firmă de transport, ca indemnizații, astfel că impozitarea sumelor e mult mai facilă și sigură decât era pe legislația veche, considerată neclară.
Acum, în baza Ordinului nr. 874/1.429/2023, privind aprobarea procedurii de aplicare a prevederilor art. IV alin. (1) și (2) din Legea nr. 72/2022, pentru anularea unor obligații fiscale și pentru modificarea unor acte normative, lucrurile s-au simplificat.
Potrivit Directivei 96/71/CE, modificată cu Directiva UE 2018/957, indemnizația specifică detașării transnaționale e considerată parte a remunerației.
Citeşte şi: Guvernul Ciucă a aprobat două proiecte de investiţii în infrastructura de transport pentru gaze
Astfel, e obligatoriu ca angajatorul să facă o delimitare clară între indemnizația specifică detașării și cheltuielile generate de detașare (masă, transport, cazare), printr-o mențiune clară în contractul de muncă sau un act adițional la contractul de muncă, conform Revista Tranzit.
Acolo unde nu se face o delimitare clară între indemnizația specifică detașării transnaționale și cheltuielile generate de detașare (masă, transport, cazare), indemnizația nu va fi considerată parte a remunerației.
Dacă până acum era de ajuns mențiunea în contractul de muncă al șoferului că indemnizația de detașare nu se acordă pentru cheltuielile ocazionate de detașare (cazare, transport și masă), ci pentru inconvenientul de a petrece mult timp departe de familie, mai nou reprezentanții Inspecției Muncii vorbesc despre obligatia documentării cheltuielilor de detașare.
Ceea ce se întâmplă în domeniul transporturilor comerciale este important pentru că o eventuală scădere a intensităţii Transporturilor este de regulă unul dintre primele semnale privind apariţia unei crize economice. Aceste date sunt ţinute la nivel de experţi şi nu sunt disponibile public.