Compania Naţională de Investiţii Rutiere (CNIR) anunţă că a a transmis joi, spre publicare în Sistemul Electronic pentru Achiziţii Publice (SEAP), contractul pentru proiectarea şi execuţia tronsonului 2 al Autostrăzii Unirii Moţca-Iaşi-Ungheni.
Tronsonul 2 Târgu Frumos-Leţcani, lung de 28,6 kilometri, are un cost estimat de 5 miliarde lei. Ofertele pot fi depuse până la 24 martie 2025.
Citește și: A început primul șantier pe autostrada de 5.300.000.000 € care leagă Vestul și Estul României
35.000.000 €, pentru 1 km de autostradă între Târgu Frumos și Leţcani. Gata în 2030?
”Compania Naţională de Investiţii Rutiere a transmis, astăzi, spre publicare în Sistemul Electronic pentru Achiziţii Publice – SEAP, contractul pentru proiectarea şi execuţia tronsonului 2 al Autostrăzii Unirii Moţca-Iaşi-Ungheni şi a stabilit că ofertele pot fi depuse până la data de 24 martie 2025”, a anunţat CNIR, potrivit News.ro.
Tronsonul 2 Târgu Frumos-Leţcani cu o lungime de 28,6 kilometri are un cost estimat de 5 miliarde lei, iar finanţarea investiţiei este asigurată din fonduri europene, prin Programul Transport PT 2021-2027.
Este un proiect cu o complexitate tehnică ridicată şi provocări pentru constructori, pe traseu fiind prevăzute următoarele structuri:
- 33 de poduri şi pasaje (cu o lungime totală de 7,8 kilometri/cel mai lung pasaj de 1130 de metri peste râul Bahlui)
- Două tunele
- Trei noduri (Nod Podu Iloaiei, Nod Leţcani, Nod la Drumul de Legătură cu DN 28).
Durata de realizare a întregului tronson 2 Târgu Frumos-Leţcani (28,6) este de 46 de luni (10 pentru proiectare şi 36 de luni pentru execuţie).
Citește și: După 22 de ani de promisiuni, Autostrada „Valea Prahovei” nu e prioritate. Nimic, în planul CNIR!
Pentru a asigura finalizarea în cel mult 14 luni a segmentului de autostradă care va funcţiona ca o centura a localităţii Podu Iloaiei, CNIR a prevăzut acordarea punctajului suplimentar constructorului care îşi asumă şi prioritizează acest segment cu o lungime de 4 kilometri.
În cadrul contractului vor mai fi executate, inclusiv:
-Drum de Legătură cu 2 benzi cu DN 28 D în lungime de 5,23 km.
-Drum de Legătură cu 4 benzi cu DN 28 în lungime de 7,6 km.
-2 parcări de scurtă durată, un spaţiu de servicii tip S 3, un Centru de Întreţinere şi Coordonare- CIC.
Anunţul de licitaţie va fi vizibil în SEAP după publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Construirea Tronsonului 1 Moţca-Târgu Frumos (27 km), lansat în licitaţie pe 23 ianuarie 2025 şi a tronsonului 2 Târgu Frumos-Leţcani, care asigură legătura municipiului Iaşi la Autostrada Moldovei -A 7 şi mai departe la Autostrada Transilvaniei - A3, reprezintă obiective prioritare ale Companiei.
Citește și: 2.000.000.000 € costă tronsonul de autostradă despre care e greu de crezut că va fi gata anul acesta
În prezent, sunt două autorități care gestionează Autostrada A8, CNAIR și CNIR. Care e stadiul proiectelor
În prezent, sunt două autorități care gestionează autostrada A8: Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), explică apix.ro.
CNAIR gestionează, la acest moment, patru segmente din autostrada A8: două licitații sunt adjudecate, iar celelalte două sunt în curs de adjudecare. La acestea se adaugă și podul de la Ungheni, parte din A8. Pentru a afla detalii despre fiecare segment în parte, accesați linkul vizibil în cazul fiecărui tronson.
Stadiul la zi al fiecărui segment:
- capătul vestic al sectorului montan, între Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km) și legătura A8 cu A3 (2,4 km): constructorul desemnat este firma turcă Nurol – în prezent se desfășoară etapa de proiectare
- capătul estic al sectorului montan, între Leghin și Moțca (30 km): constructorul desemnat este grupul de firme UMB – a fost încheiată etapa de proiectare, iar, din februarie, vor începe lucrările (este primul segment din A8 care ajunge în fază de lucrări)
- Miercurea Nirajului – Sărățeni (23,4 km), parte din sectorul montan: sunt depuse oferte de două companii cu experiență din Turcia (Nurol și Ozaltin). Termenul de evaluare a ofertelor este 31 decembrie 2025
- Pipirig – Vânători/Leghin (19,3 km): CNAIR a anunţat luni, 20 ianuarie 2025, că UMB a câştigat licitația.
- podul de peste Prut de la Ungheni – a fost semnat contractul în septembrie 2024 cu firma Ness Proiect Europe, iar primele 6 luni sunt dedicate proiectării
CNIR a preluat de la CNAIR patru loturi din sectorul montan (între Sărățeni și Pipirig), respectiv 116 km.
Toate cele patru loturi sunt în fază de licitație. CNIR va gestiona și autostrada Iașului, parte din A8, între Moțca, Iași și Ungheni, iar, pe acest tronson, licitațiile sunt în curs de lansare.
Stadiul la zi a segmentelor gestionate de CNIR:
- Sărățeni-Joseni (32,4 km) – segment în fază de licitație, iar singura ofertă a fost depusă de UMB. Termenul de evaluare este 16 iunie 2025
- Joseni-Ditrău (14,4 km) – segment în fază de licitație, sunt depuse cinci oferte: Nurol, Geiger, Danlin XXL, MIS Grup și UMB. Termenul de evaluare este 16 iunie 2025
- Ditrău-Grințieș (37,9 km) – segment în fază de licitație, iar singura ofertă a fost depusă de UMB. Termenul de evaluare este 19 iunie 2025
- Grințieș-Pipirig (31,5 km) – segment în fază de licitație, iar ofertele pot fi depuse până pe 27 februarie, cu termen de evaluare a acestora până pe 15 iulie 2025
- Moțca – Tg Frumos (31,5 km) – documentația tehnică a fost transmisă spre validare în vederea publicării anunțului de licitație (încă din 18 decembrie)
- Tg Frumos – Lețcani (28,6 km) – urmează să fie transmisă documentația tehnică pentru publicarea anunțului de licitație
- Lețcani – Iași – Ungheni (33,2 km) – se lucrează la o nouă lotizare astfel încât să fie prioritizate anumite secțiuni