Vedetele europene ale „Mondialului Automobilului“, în fața atacului mașinilor chinezești

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 20.10.2024 - 12:03
Vedetele europene ale „Mondialului Automobilului“, în fața atacului mașinilor chinezești - Foto: Profimedia Images - Imagine cu rol ilustrativ
Vedetele europene ale „Mondialului Automobilului“, în fața atacului mașinilor chinezești - Foto: Profimedia Images - Imagine cu rol ilustrativ
Dacia Bigster, cap de afiș la Salonul auto de la Paris 2024
Dacia Bigster, cap de afiș la Salonul auto de la Paris 2024
Dacia Bigster
Dacia Bigster
Dacia Bigster
Dacia Bigster
Dacia Bigster
Dacia Bigster
Dacia Bigster
Dacia Bigster
Dacia Bigster
Dacia Bigster
Renault R4 E-Tech
Renault R4 E-Tech
Audi RS e-tron GT
Audi RS e-tron GT
Mini
Mini
Volkswagen ID GTI
Volkswagen ID GTI
Crossover Alpine
Crossover Alpine
Cadillac
Cadillac
Citroën C3 Aircross
Citroën C3 Aircross
Kia EV3
Kia EV3
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Ford Capri
Ford Capri
Peugeot e-408
Peugeot e-408

„Mondialul Automobilului“, Salonul auto de la Paris, împlinește 126 de ani și a ajuns la cea de-a 90-a ediție.

SHARE

În 1898, când a fost organizat primul eveniment, intitulat „Exposition Internationale d’Automobiles“, la Jardin des Tuileries, în China nici nu prea se auzise despre „fenomenul mobilității“ cu motor. Dar, între timp, lucrurile s-au schimbat dramatic.

Pe fondul electrificării autovehiculelor peste noapte, China s-a mobilizat la nivel de stat, și-a ajutat și își ajută constructorii auto, cum nu prea se poate în țările occidentale, iar mașinile chinezești amenință din ce în ce mai puternic modelele tuturor marilor producători auto „tradiționali“ din lume, în primul rând cu prețuri mai mici.

Desfășurat între 15-20 octombrie la Expo Porte de Versailles, Salonul auto de la Paris a arătat că industria auto europeană are încă un cuvânt greu de spus, inclusiv pe piața electricelor, unde încearcă să recupereze decalajul față de China.

Producătorii francezi au profitat, evident, de terenul propriu. Renault Group, de exemplu, a etalat nu mai puțin de 7 premiere mondiale și 2 vehicule concept car. Iar Dacia Bigster a fost cap de afiș, alături de prototipul Renault Twingo, prima mașină electrică 100% europeană cu un preț sub 20.000 €.

Dintre „greii“ Europei, doar Mercedes și Fiat au lipsit. Nici Toyota, Honda, Mazda sau Subaru n-au spus prezent. Dar producătorii auto chinezi, precum BYD, Forthing, GAC, Seres, Skyworth, XPeng, Maxus, Hongqi, Leapmotor, s-au înghesuit, în ciuda tarifelor suplimentare de import punitive impuse de Uniunea Europeană mașinilor electrice importate din China.

Interesant, Tesla a revenit la Paris la șase ani de la ultima apariție, când, în 2018, a prezentat Model 3 la „Mondialul Automobilului“. Anul acesta, Tesla a venit cu întreaga gamă de modele, inclusiv Cybertruck.

De asemenea, la Salonul auto de la Paris 2024, și-a refăcut intrarea pe piața europeană marca americană Cadillac, de sub umbrela General Motors, cu modelul 100% electric Lyriq.

Dacia Bigster, cap de afiș

Dacia a prezentat în premieră mondială la „Mondialul Automobilului“ 2024 Bigster, cel mai mare, mai puternic și mai scump model din istoria sa.

SUV-ul nu are 7 locuri, cum s-a vehiculat, ci 5, dar face intrarea Dacia în segmentul „C“, cu o lungime de
4,57 metri, un portbagaj imens, de până la 667 litri, și dotări în premieră, precum plafon panoramic din sticlă cu trapă, scaun pentru șofer cu reglaje electrice, pilot automat adaptiv, sistem de aer condiționat cu două zone și hayon cu acționare electrică.

Dacia Bigster pare un Duster III mai mare, dar este mult mai mult decât atât. Oferă cel mai bun raport preț/spațiu/dotări din segmentul C-SUV, unde se bate, de exemplu, cu Citroën C5 Aircross, Peugeot 5008, Volkswagen Tiguan, Kia Sportage sau Toyota Rav4, și este „Best in class“ în clasă în ceea ce privește spațiul disponibil la nivelul capului (distanța până la plafon), atât pentru ocupanții locurilor din față, cât și pentru cei ai locurilor din spate, și volumul portbagajului.

De asemenea, Bigster e prima Dacie cu toate motoarele electrificate. Motorizarea HYBRID 155 e cea mai puternică, bazându-se pe un motor cu 4 cilindri pe benzină de 1.8 litri și 107 CP, din două motoare electrice (un motor de 50 CP și un demaror/generator de înaltă tensiune), dar nu dispune de 4x4. Tracțiunea integrală e oferită doar cu transmisie manuală și motor TCe 130, mild-hybrid 48V. Paleta de motorizări mai include TCe 140 și ECO-G 140, ambele mild-hybrid 48V.

Cu un preț de bază de sub 30.000 €, Bigster HYBRID 155 devine cel mai accesibil SUV hybrid de segment „C“.

Renault pariază pe „retro-electric“, cu R4 E-Tech, R17 Restomod x Ora ito și Estafette

După legendarul R5 resuscitat electric, Renault pariază în continuare pe curentul „retro-electric“ în lumea mașinilor alimentate la priză.

Crossover-ul Renault 4 E-Tech dezvăluit în premieră la Paris 2024 a fost prezentat pentru prima dată sub forma conceptului 4ever, la Salonul Auto de la Paris 2022. Este inspirat de Renault 4, care s-a lansat în anii 1960 și a devenit rapid favoritul populațiilor rurale și urbane din Franța. Concurenții săi includ Jeep Avenger electric, Kia EV3 și Peugeot e-2008.

De asemenea, Renault a resuscitat la Paris 2024 „duba“ Estafette, care a fost asamblată și cu siglă Dacia în anii 1970, sub forma unui concept de utilitară ușoară citadină, de ultim kilometru, cum se mai spune, precum și coupé-ul
Renault 17 din anii 1970 sub forma conceptului R17 Restomod x Ora ito.

Renault a prezentat și conceptul de crossover Embleme, care combină pile de combustie pe hidrogen și motoare electrice cu o baterie pentru a pune capăt temerilor legate de autonomie și încărcare. Interesant, mașina are  o greutate relativ mică, de 1.780 kg.

Ofensiva electrică Audi – Primul RS curentat și cel mai puternic din istorie

Vedeta Audi la Paris 2024 a fost RS e-tron GT performance, primul model RS complet electric al mărcii.

Noua sportivă are un motor sincron cu magnet permanent (PSM) de 252 kW (342 CP) în față și un alt PSM în spate, care oferă 415 kW (564 CP). Datorită densității optimizate a cuprului în stator și a unui rotor mai compact, Audi a ușurat motorul spate nou dezvoltat cu 10 kg. În modul „Launch Control“, Audi RS e-tron GT performance dispune de o putere de 925 CP!

De asemenea, Audi a dezvăluit la Paris 2024 și coupe-ul sportback Q6 e-Tron, complet electric, primul model Audi de pe platforma de mașini electrice premium a Grupului VW, care este folosită și de Porsche Macan electric.

MINI, vârful de lance al BMW Group

BMW nu a adus nimic senzațional la „Mondialul Automobilului“ 2024, doar două concept făcute pe viitoarea platformă Neue Klasse: SUV-ul Vision Neue Klasse X (posibil, viitorul X5) și sedanul Vision Neue Klasse (posibil, viitorul Seria 3).

Vârful de lance al BMW Group la Paris a fost MINI. La cea de-a 90-a ediţie a celebrului salon auto de la Porte de Versailles, marca premium britanică de sub umbrela bavarezilor a prezentat o familie de modele cu propulsie electrică (MINI Cooper SE, MINI Aceman SE - primul model „numai electric“ al MINI - şi MINI Countryman SE ALL 4).

Iar cele mai importante au fost premierele mondiale a două modele John Cooper Works electrice, care arată că performanţa şi sportivitatea tipice mărcii încearcă să meargă mai departe și în era electrică.

Mix termic-electric, la Volkswagen

Vedetele standului Volkswagen de la Paris 2024 au fost SUV-ul Tayron, cu 7 locuri, și conceptul ID GTI, o mașină sport electrică compactă.

Tayron înlocuiește modelul Tiguan Allspace în Europa și va concura cu modele precum Hyundai Santa Fe.

Crossover electric de la Alpine

CEO-ul Renault, Luca de Meo, încearcă să exploateze potențialul mărcii sportive Alpine cu o gamă de modele în mare parte electrică.

Conceptul A390 Beta, prezentat în premieră la Paris 2024, este o previzualizare a celui de-al doilea model de sine stătător Alpine de la renașterea sa din 2017, după coupe-ul sport A110. A390 va fi un crossover electric compact sau un SUV în stil coupe.

De asemenea, Alpine s-a lăudat la Paris 2024 cu Alpenglow, un concept sportiv alimentat cu hidrogen.

Cadillac revine electric în Europa

Marca americană Cadillac revine în Europa după o pauză de mai bine de 7 ani cu un SUV de clasă mare 100% electric. Șeful GM Europe, Jaclyn McQuaid, a declarat că Cadillac se poziționează în Europa ca o marcă „electrică de înaltă performanță“ și premium cu rădăcini americane.

SUV-ul electric Cadillac Lyriq prezentat la Paris 2024 concurează cu modele precum Mercedes-Benz EQE, BMW iX și Audi Q8 E-Tron.

SUV mic, cu până la 7 locuri, de la Citroën

Citroën a dezvăluit la Paris 2024 noul C3 Aircross, un SUV mic cu opțiune de 7 locuri. Mașina se bazează pe platforma multienergie a Grupului Stellantis și va fi disponibilă atât într-o versiune electrică accesibilă, cât și cu motoare cu ardere internă. Noul C3 Aircross este frate cu Opel Frontera.

De asemenea, Citroën a prezentat în premieră la Paris 2024 conceptul ce anunță viitoarea generație a lui Citroën C5 Aircross.

SUV compact electric, cu autonomie de 600 km, de la Kia

Constructorul coreean Kia a introdus în Europa, la Salonul auto de la Paris 2024, SUV-ul compact electric EV3, care promite o autonomie de până la 600 de kilometri, cu ajutorul bateriei de 81,4 kWh. Prețul de pornire va fi aproximativ 35.000 de euro, pentru versiunea cu baterie mai mică.

Mașina are o lungime de 4,3 metri, dispune de un motor electric de 201 cai putere și oferă un portbagaj de 460 litri.

SUV compact 100% electric de la Skoda

Skoda și-a extins gama de mașini electrice cu SUV-ul compact Elroq, care concurează cu modele precum Renault Scenic E-Tech și SUV-ul electric Ford Explorer.

Elroq este poziționat sub Enyaq și oferă o alternativă electrică la SUV-ul compact Karoq. Elroq utilizează platforma MEB a Grupului VW, iar livrările sunt programate să înceapă în primul trimestru al anului 2025.

Prima defilare pe podium a lui Ford Capri electric

La standul Ford de la „Mondialul Automobilului“ 2024, a defilat noul Capri, un coupé crossover electric cu un design care nu are nimic de-a face cu legendarul coupé fastback din anii 1970. 

Ford Capri electric este al doilea model Ford bazat pe platforma MEB a Grupului VW, după SUV-ul compact Explorer. Capri promite o autonomie de până la 627 km

Peugeot și-a completat gama de electrice

Peugeot s-a concentrat pe modelele electrice și și-a completat gama la Paris 2024 cu prezentarea versiunii electrice a sedan-ului fastback 408, e-408.

De asemenea, la standul său, Peugeot a adus noile versiuni „Long Range“ ale modelelor e-3008 și e-5008, care promit autonomii de până la 700 km și, respectiv, până la 668 km (WLTP).

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te