Începând din septembrie 2023, Comisia Europeană investighează subvențiile guvernamentale acordate producătorilor de mașini electrice din China, subvenții pe care le consideră inechitabile pentru constructorii auto europeni, cu scopul de a găsi o soluție pentru a-i proteja pe aceștia din urmă în războiul prețurilor de pe piața autovehiculelor pe baterii.
Citește și: VIDEO Dacia Spring, schimbată major. Mașina electrică are „V2L”. Poate face cafele sau grătar
UE pregătește o taxă specială de import pentru mașinile electrice făcute în China. Vizează și Dacia
Potrivit unui document publicat de Comisia Europeană pe 5 martie 2024, oficialii de la Bruxelles afirmă că "au suficiente dovezi privind subvenționarea de către Beijing a mașinilor electrice chinezești".
Comisia Europeană explică faptul că, de la începutul anchetei, în septembrie 2023, importurile de vehicule au crescut cu 14% pe continentul european, având în vedere faptul că din ce în ce mai mulți clienți sunt tentați de reducerile atractive oferite de producătorii chinezi la mașinile lor electrice.
Astfel, Comisia consideră că producătorii chinezi exercită o presiune prea mare asupra producătorilor auto europeni și precizează în documentul din 5 martie că dorește să "înceapă înregistrarea vamală a importurilor de mașini electrice chinezești".
Citește și: Războiul prețurilor mașinilor electrice: Model cu 200 km autonomie, ieftinit de la 8.200$ la 5.500$
Pe scurt, orice vehicul chinezesc importat în UE va „beneficia” de o taxă specială. Iar Comisia Europeană intenționează să introducă taxe vamale provizorii pentru mașinile electrice făcute în China începând cu luna iulie 2024.
Taxa vamală europeană specială pentru mașinile electrice produse în China vizează inclusiv modelul Dacia Spring, cea mai ieftină mașină electrică la ora actuală de pe piața europeană, care este 100% construit în China. De asemenea, de exemplu, din China vin în UE și alte mașini electrice cu nume european precum BMW iX3, Volvo EX30 sau MG ZS EV.
Mașinile electrice făcute în China au pierdut eco-bonusul în Franța, de la 1 ianuarie 2024
Mașinile electrice făcute în China au pierdut eco-bonusul gen „Rabla Plus” începând cu 1 ianuarie 2024 în Franța, din cauza introducerii „scorului de mediu” ce ține cont, printre altele, de poluarea pe întreg ciclul de fabricație. Fără eco-bonus sau discount-uri, Dacia Spring, de exemplu, pleacă de la 20.800 €.
Franța este prima țară din Uniunea Europeană care a schimbat politica de acordare a eco-bonusului la cumpărarea unei mașini electrice noi. Scopul principal este de a proteja producția locală în fața asaltului mașinilor electrice făcute în China, țară în care nu prea se ține cont de nicio normă de mediu pe ciclul de producție, ceea ce permite reduceri importante de costuri și, prin urmare, o concurență neloială.
Concret, dacă până la 31 ianuarie 2023, în Franța, la achiziționarea unei mașini electrice noi, statul acorda un eco-bonus de 5.000 € pentru orice „curentată” care costa maximum 47.000 € și avea o greutate mai mică de 2,4 tone, din 2024 eco-bonusul a crescut la 7.000 €, dar este fi acordat în funcție de un „scor de mediu”.
Calcularea „scorului de mediu” al unui vehicul electric ține cont de o serie de factori, printre care modelul (numărul de locuri, autonomia etc.), locul unde este asamblat, volumul (greutatea materialelor, cu excepția bateriei), caracteristicile bateriei (greutatea și locul de fabricație) și defalcarea planului logistic (transportul și distanța parcursă între locul de producție și locul de vânzare).
Pe scurt, acest „scor de mediu” reflectă performanța de mediu a fabricării mașinii electrice respective pe întreg lanțul de producție și distribuție.
"Am încetat să subvenționăm vehiculele electrice care au o amprentă de carbon slabă", ceea ce "ne va permite să recompensăm producția industrială cea mai virtuoasă", a declarat ministrul francez al Economiei, Bruno Le Maire.
"Dăm un avantaj companiilor franceze și europene care fac efortul de a-și reduce amprenta ecologică", a punctat și Agnès Pannier-Runacher, ministrul francez pentru Tranziția Energetică.
Citește și: Cât costă o Dacia Spring în România, Italia și Germania. De ce în China este de trei ori mai ieftină
Dacia Spring facelift nu apare încă configuratorul Dacia, abia a fost prezentată în februarie 2024. Dar, vechiul model avea un preț de bază de 20.800 € în decembrie 2023 în Franța, cu eco-bonusul de 5.000 € pornind de la 15.800 €.
În ianuarie 2024, însă, prin pierderea eco-bonusului, Dacia Spring a fost găsită în showroom-urile din Franța la prețul de bază de 20.800 €, Renault fiind nevoit să ofere discount-uri speciale pentru a-i menține competitivitatea, având în vedere că Citroën ë-C3, de exemplu, care are un preț de bază de 23.300 € și care fiind produs în Europa se califică pentru eco-bonusul de 7.000 €, este disponibil de la 16.300 €. Iar modelul face parte și dintr-o clasă superioară.
Mai mult, din 2025, calculul „scorului de mediu” pentru mașinile electrice vândute în Franța va ține cont și de alte trei informații, și anume capacitatea de reparare a bateriilor, încorporarea de materiale plastice reciclate și încorporarea de materiale din surse bio.
De ce „Dacia Spring” e de trei ori mai ieftină în China
Dacia Spring, vechiul model (facelift-ul nu a apărut încă în showroom-uri), cea mai ieftină mașină electrică la ora actuală în Europa, este produsă în China alături de versiunea sa locală, Renault City K-ZE. Cele două modele arată aproape identic și dispun de opțiuni similare, dar nu respectă aceleași norme de siguranță.
Dacia Spring este versiunea adusă la standarde europene a modelului Renault City K-ZE, destinat exclusiv pieței din China. Iar cele mai importante diferențe sunt la capitolul siguranță. Nu costă chiar degeaba aproape de 3 ori mai mult decât modelul chinezesc.
Chiar dacă Dacia Spring este cotată cu o stea de siguranță Euro NCAP, obținând doar 6,1 puncte din 16 posibile la testul de impact frontal , 10,6 puncte din 16 posibile la testul de impact lateral, 2,8 puncte din 4 posibile la accident din spate și 0,5 puncte din 2 posibile la proba de descarcerare, cu siguranță scorul total de 49% pentru protecția pasagerilor este net peste cel pe care l-ar putea înregistra versiunea chinezească Renault City K-ZE.
Dacia Spring costa, în a doua jumătate a anului 2023, 20.800 € în România, 22.750 € în Germania și 21.450 € în Italia, exemplu. În China, 7.900 €!
Prețul unei mașini diferă în funcție de piață și strategia constructorului, la fel cum se întâmplă și cu produsele sau serviciile din alte sectoare. Dar o diferență de aproape 300% este greu de justificat doar de caroseria ranforsată, taxele vamale și costurile de transport.