Super Rally - Parfum de curse „la șosea“

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 16.12.2019 - 15:45

Bucureștiul și-a recăpătat timid și, deocamdată, temporar locul pe harta motorsportului.

SHARE

La 112 ani de la prima cursă de viteză de „la șosea“, mașinile de raliu au luat din nou startul pe Bulevardul Kiseleff, în cadrul Trofeului București 1 - UniCredit Leasing Powered by Opel. În ciuda vântului și a ploii mărunte de noiembrie, sute de adulți și copii au asistat la spectacolul cailor putere.

La începutul secolului XX, România se număra printre primele șase țări din lume care organizau curse de mașini, alături de Franța, Marea Britanie, Germania, Italia și Statele Unite. În 1901, Valentin Bibescu, nepotul domnului Țării Românești Gheorghe Bibescu, a fost primul pilot român care a stabilit un record mondial, parcurgând distanța dintre București și Geneva în 73 de ore, la volanul unui Buick Roadster.

Trei ani mai târziu, în 1904, Automobil Clubul Român (ACR) a patronat prima cursă București – Giurgiu – București. Iar, pe 8 noiembrie 1906, a avut loc prima cursă „la șosea“, pe un traseu de viteză amenajat pe Kiseleff, în Piața Victoriei și actuala Piață a Regelui. Apoi, în 1937, Bucureștiul a apărut în calendarul select al curselor de Grand Prix, precursoarele Formulei 1 de astăzi, cu un circuit stradal în zona Bulevardul Kiseleff, Bulevardul Aviatorilor. Primul Bucharest Grand Prix a fost câștigat de Hans Ruesch, la volanul unui Alfa Romeo Tipo C.

Cătălin-Cedric Ghigea, locul întâi la istorice cu Alfa Romeo Alfetta GTV

 

Motorsportul a revenit în România și pe străzile Bucureștiului la scurt timp după încheierea celui de-al Doilea Război Mondial. Legendarul pilot Marin Dumitrescu, de exemplu, a făcut istorie între 1946 și 1976, adunând majoritatea titlurilor de Campion Absolut de viteză pe circuit și în coastă. După Revoluție, însă, Bucureștiul a dispărut aproape complet de pe harta motorsportului. Nu au mai avut loc decât câteva curse de mașini și motociclete până în 2007, când Capitala a avut șansa de a intra în lumea curselor de mașini cu pedigree, FIA GT, cu circuitul din jurul Palatului Parlamentului. A mai urmat o etapă FIA GT în 2008 și cam atât. Iar momentul de față, din păcate, în România nu există niciun circuit omologat. Cursele de mașini se rezumă la viteză în coastă și raliuri. Excepție face doar Campionatul de Super Rally, un concept care a adus în 2018 mașinile de coastă, de raliu și istoricele pe circuite urbane din Târgul Mureș, Craiova și București. Este un început!

Start, pe Kiseleff

Sâmbătă, 17 noiembrie 2018. Vântul rece și ploaia măruntă, două „ingrediente“ care nu reușesc, probabil, să-i scoată din case decât pe pasionații de cai putere, au întunecat puțin prima dimineață de curse din București după ani de pauză. Pasionații care au reușit să ajungă, însă, „la șosea“, nu au regretat.

Atmosfera se încălzea cum intrai pe Kiseleff din Piața Victoriei. În boxele echipelor, de fapt niște corturi montate de o parte și de alta a bulevardului, mecanicii efectuau ultimele reglaje. Mașini de raliu, mașini de coastă, monoposturi, kit-car-uri... Motoarele bubuiau, iar mirosul inconfundabil de benzină de curse parfuma parcul. 

Linia de Start/Sosire în Trofeul București 1 - UniCredit Leasing Powered by Opel a fost pusă în apropierea clădirii Muzeului Țăranului. Iar traseul mergea până în zona Hotelului Triumf, de-a lungul său existând patru șicane din baloți de paie, pentru un plus de spectacol și pentru a limita viteza bolizilor. 

Robert Barabas și al său Fiat 126 Proto cu motor de Suzuki Hayabusa

 

Un total de 55 de piloți de top, atât din România, cât și invitați internaționali, care au în palmares peste 30 de titluri de campion absolut în raliuri, viteză în coastă și drift, au luat startul. Unul dintre deschizătorii de drum ai cursei organizate de promotorul Mihai Leu prin AMC Racing a fost nimeni altul decât triplul campion național absolut la raliuri și campion mondial WRC Junior, Simone Tempestini.

Iar printre numele grele de pe circuit s-au numărat Titi Aur, Bogdan Marișca, Paul Andronic, Bogdan Cuzma, Edu Stan, Lucian Răduț, Gunther Graef și Andrei Dumitrescu, nepotului pilotului-legendă Marin Dumitrescu, acum în vârstă de 99 de ani, care, în anii 1950, bătea toate cursele de coastă la volanul unui BMW 328 modificat și pregătit de el însuși, la Uzina Vulcan din București.

Marele câștigător al Trofeului București 1 - UniCredit Leasing Powered by Opel, a treia și ultima etapă a Campionatului Național de Super Rally 2018, a fost Lucian Răduț, la volanului unui Mitsubishi Evo. Acesta a fost urmat de Bogdan Marișca (Ford Fiesta R5) și Costel Cășuneanu (Skoda Fabia R5). 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te