SPECIAL Regatul Leului: De la Peugeot 206, la noul Peugeot 208 GT Line 1.2 PureTech 100 EAT8

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 17.08.2020 - 17:28

E șic, e grațios, are un bord spectaculos și poate fi achiziționat și în versiune 100% electrică, e-208. Dar poate, oare, noul ”Leu” Peugeot 208, ”Mașina Anului 2020”, să calce pe urmele ”elefantului”, ale best-seller-ului Peugeot 206?

SHARE

Vă mai aduceți aminte de ”elefant”, de, probabil, una dintre cele mai reușite reclame TV din lumea auto, în care un tânăr indian visează cu ochii deschiși și își transformă Hindustan-ul Ambasador într-un Peugeot 206, lovindu-l de toți pereții, așezând un elefant pe el și bătându-l cu ciocanul? Se întâmpla în 2003, când Peugeot-ul 206 lansat în 1998 era deja pe val, cu peste 3.000.000 de unități vândute.

Design-ul atrăgător, paleta extinsă de modele (hatchback în 3 uși, hatchback în 5 uși, CC – Coupe Cabriolet, break, hot-hatch RC/GTi și, mai târziu, din 2006, sedan) și motorizările pentru toate gusturile, cu puteri de până la 177 de cai putere (RC/GTi), au făcut din 206 cel mai bine vândut model Peugeot din istorie, cu peste 8.300.000 de unități până când a ieșit la pensie, la sfârșitul lui 2012. Și, bineînțeles, nu trebuie uitat aportul de imagine conferit Peugeot-ului 206 de succesele din Campionatul Mondial de Raliuri – WRC: titlul la piloți pentru Marcus Gronholm, în 2000 și 2002, și titlul la constructori, în 2000, 2001 și 2002.

Acum, cea de-a doua generație Peugeot 208 a schimbat radical macazul. Accentul pe design-ul atragător a fost păstrat și, chiar, puternic, amplificat, noul 208 fiind una dintre puținele citadine care întoarce capete pe stradă din orice poziție, a crescut atenția pentru detalii și calitatea percepută și confortul la volan este net superior Peugeot-ului 206, în care, cu excepția versiunii RC, de pildă, scaunele față au șezutul prea scurt și conferă un sprijin lateral destul de precar, iar, cel puțin pentru persoanele mai înalte, poziția la volan e puțin ciudată.

Despre saltul tehnologic și sistemele îmbarcate, nici nu are rost să vorbim, având în vedere decalajul conceptual de peste 20 de ani. Dar, cel puțin deocamdată, noul Peugeot 208 nu e disponibil decât într-o singură versiune de caroserie – hatchback cu 5 uși. Iar paleta de motorizări este limitată la o unitate pe benzină de 1.2 litri PureTech, în trei pistoane, aspirată și turbo, cu puteri între 75 CP și 130 CP, și un diesel de 1.5 litri BlueHDi de 100 CP.

Prin urmare, misiunea noului 208 pare destul de dificilă, mai ales că și concureța din acest segment a crescut vertiginos față ”era 206”. ”Asul din mânecă” și cea mai puternică versiune este cea 100% electrică – Peugeot e-208 (136 CP).

Echilibratul - Peugeot 208 GT Line 1.2 PureTech 100 EAT8

Nici 75 de cai aspirați, aproape cât 206-le 1.4 HDi (68 CP, 160 Nm, 0-100 km/h în 14,7 secunde) cu care ne-am întâlnit, nici 130 de cai turbo – cel mai puternic 208 actual cu motor convențional. Am testat pentru Newsweek România versiunea echilibrată, 208 1.2 PureTech 100, care nici nu doarme în ghete, nici nu rupe asfaltul (a nu se înțelege că 1.2 PureTech-ul 130 e vreun hot-hatch. Pentru a călca pe urmele lui 206 RC, ar fi nevoie de un nou 208 GTi pur-sânge, însă nu prea există speranță decât în zona electrică), cu nivel de echipare ”GT Line”, adică setat mai sportiv, și transmisie automată cu 8 trepte.

Motorașul 1.2 PureTech 100 nu se aude ca un trei cilindri, este liniștit, elastic și se înțelege foarte bine cu transmisia automată în opt trepte, cât timp se rulează relaxat și, chiar, ușor alert. Cuplul de 205 Nm, disponibil de la 1.750 rpm, îl face fâșneț în traficul urban și nu dezamăgește nici în depășiri, dacă nu ceri mai mult decât se poate de la cei 100 de cai putere de sub capotă. Cutia schimbă lin și destul de inspirat, în general, și, în modul ”Sport”, care bagă și ceva zgomot în boxe, știe să țină motorul în ture, pe la 2.500 – 3.000 rpm, astfel încât răspunsul la accelerație să fie cât mai prompt.

20.289 € este prețul de bază pentru Peugeot 208 GT Line 1.2 PureTech 100 EAT8, TVA inclusă.

Atenție, însă, la accelerări la viteze superioare, creierul electronic se mai păcălește și trece prea repede în treapta superioară, chiar și în ”Sport”. Așa că, în cazul unui stil sportiv, este recomandat să schimbați treptele manual, cu ajutorul padelelor fixe din spatele volanului. Și, iar atenție, pe frânare, în cazul în care aveți nevoie să retrogradați două trepte, de exemplu, luați-le pe rând, cu o mică pauză între schimbări. Altfel, degeaba trageți de două ori de padelă, cutia retrogradează doar o treaptă.

Dacă design-ul exterior, sportiv și original, al ”Mașinii Anului 2020” întoarce capete și a sedus și juriul Red Dot Award 2020, habitaclul ”Leului” este cel puțin la același nivel. Dacă urci după ce ai coborât din bestseller-ul 206, zici că ai nimerit într-o navă spațială.

Disponibil ca echipare standard începând cu nivelul de echipare Allure, instrumentarul de bord digital face parte din Peugeot 3D i-Cockpit, care include un volan compact (puțin cam mic, dar te obișnuiești destul de repede), cu comenzi integrate, și un ecran tactil de 10 inch. Doar elementele din plastic ”piano black” (negru lucios) deranjează puțin, strângând amprente și făcând să se vadă orice fir de praf.

23.971 € costă modelul testat, printre opțiuni figurând, de exemplu, sistemul de navigație cu ecran de 10 inch (928 €), plafonul transparent (773 €) și regulatorul de viteză adaptiv (278 €), TVA inclusă.

Poziția joasă la volan este comodă și ergonomică, iar comenzile sunt cât de cât la locul lor. Trebuie doar să te acomodezi cu cele două tipuri de butoane de pe consola centrală, cele superioare fiind ”touch”. Ar fi mers și un feedback haptic, ca la unele modele premium sau smartphone-uri, precum și o cameră de marșarier cu o rezoluție decentă, nu ca la telefoanele cu butoane de acum zece ani.

Finisajele și calitatea percepută la bord sunt peste media segmentului, chiar dacă plasticul dur, ca la 206, este încă prezent pe arii destul de mari în zonele inferioare. La nivelul mâinilor și ochilor, plasticele sunt moi și plăcute la atingere, iar imitația de fibră de carbon dă bine. Ambianța plăcută este completată de iluminarea ambientală cu LED, de spațiile de depozitare bine gândite și de locul de încărcare prin inducție pentru smartphone ascuns sub o ușiță ”piano black”, cum altfel, în spatele selectorului cutiei de viteze.

Dacă în față scaunele profilate sport au șezutul lung, confortabil, și oferă un suport lateral bun, nu ca la 206, în spate se stă cam la fel. Dacă șoferul are 1,86 metri înălțime, nu prea rămâne mult spațiu pentru picioare. Dar portbagajul de 309 litri poate înghiți două trollere medii și câteva sacoșe, față de cei doar 210 litri ai Peugeot-ului 206. Ca idee, Peugeot 206 are o lungime de 3.822 de milimetri, în timp ce a doua generație 208 a ajuns la 4.055 milimetri lungime.

În ceea ce privește comportamentul rutier, chiar dacă am spus că vorbim despre versiunea setată mai sportiv, GT Line, 208-ul testat a arătat o înclinație clară către confort. Rulează lin, indiferent de viteză, și absoarbe bine și fără prea mult zgomot denivelările și gropile, dar nu prea îi plac manevrele bruște și să fie forțat pe viraje. Direcția extrem de ușor de manevrat în oraș oferă un feedback artificial departe de a fi intuitiv, iar pe viraje mașina se apleacă destul de mult, semn că inginerii care au făcut 206 RC sau, mai recent, 208 GTi au cam ieșit la pensie.

În cartea tehnică, francezii anunță un consum mediu mixt de 5,9 litri/100 km pentru Peugeot 208 GT Line 1.2 PureTech 100 EAT8, cu un maxim de 7,3 litri/100 km în oraș, conform normelor WLTP. După circa 700 de kilometri parcurși, concluzia sună cam așa: pe șosea și autostradă, în limitele legale, dar fără a folosi modul ”Eco”, care anesteziază complet căluții, consumul oscilează între 5,8-6,0 litri/100 km și 7,0-7,2 litri/100 km, iar dacă se merge sportiv, la viteze superioare, media urcă spre 8,6-8,8 litri/100 km.

Verdict Newsweek

+

Design, finisaje, calitate percepută, arhitectura interiorului și mai ales instrumentarul i-Cockpit 3D cu afișaj holografic, ambianță, tehnologia îmbarcată

-

Feedback-ul artificial al direcției, suspensia orientată prea mult către confort, prețul destul de piperat, plasticele ”piano black”.

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2020 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Aici puteti modifica setarile de Cookie -