În contextul în care SUV-urile și crossover-ele sunt pe val, iar cererea de sedan-uri de clasă medie s-a înjumătățit în ultimii ani, concurența a devenit acerbă în acest segment și aproape toți actorii din piață caută fel de fel de soluții pentru a capta atenția potențialilor clienți.
Și, cum în clasa premium coupé-urile în patru uși, precum Mercedes CLS, Audi A5 Sportback sau BMW Seria 4 Grand Coupé, au prins rădăcini, „rețeta“ a început să fie declinată și adaptată cu succes și în alte segmente.
În clasa medie, primul pas a fost făcut de Volkswagen, cu Passat CC, în 2008, model care, în 2017, a fost urcat spre limita premium și transformat în Arteon.
Iar acum, Peugeot 508 este al doilea coupé în patru uși de clasă medie cu portiere fără ramă pentru geamuri. Dar acest artificiu de mare efect nu înseamnă că cele două modele se joacă singure.
Linii de coupé spectaculoase, rafinate și sportive au și Opel Insignia, mai ales versiunile GSi sau cu pachet optic GSi, Mazda 6 și Kia Stinger.
Design radical, de concept
În general, se spune că gusturile nu se discută. Însă, oricât de cârcotaș ai fi, design-ul inspirat de conceptul de fastback Peugeot Instinct, prezentat de francezi în 2017 la Salonul de la Geneva, al 508-ului nu are cum să nu te sensibilizeze.
Leul de pe capotă pare că își arată colții prin luminile diurne verticale, care se transformă în semnalizatoare. Calandrul impozant cadrilat, aproape vertical, este pregătit să muște.
Iar profilul jos, cu o înălțime de doar 1,4 metri și linii arcuite, îți aduce aminte de o felină încordată, gata să-și înhațe prada.
Apoi, renunțarea la caroseria în trei volume în favoarea arhitecturii de tip fastback, cu hayon puternic plonjat, și blocurile optice spate cu design 3D, în care par să se aprindă trei gheare de leu, definitivează silueta agresivă a mașinii.
Interior spectaculos, dar înghesuit
Design-ul exterior seducător continuă spectaculos în habitaclul Peugeot-ului 508, dar vine la pachet și cu unele neajunsuri.
Alura de coupé și faptul că mașina are o înălțime de doar 1,4 metri nu lasă prea mult spațiu la nivelul capului pentru pasagerii banchetei.
Iar vizibilitatea în spate este extrem de redusă. Sigur, ajută camera video pentru marșarier, dar nici rezoluția acesteia nu este prea bună.
Spațiul pentru bagaje este, însă, destul de generos (487 de litri), chiar dacă mai mic decât la concurență, așa că doi adulți și un copil pot merge liniștiți în concediu.
De asemenea, tot din cauza arhitecturii arcuite de coupé, și montanții „A“ și „B“ cam afectează vizibilitatea.
Iar, ca particularitate, Peugeot 508 cred că este singura mașină la care geamurile portierelor față nu se deschid complet. Dar uiți de acest aspect, când te uiți hipnotizat că nu au ramă.
Planșa de bord cu design în scări și consola centrală minimalistă, cu ecran HD sensibil la atingere de 10 inch și claviatură ca de pian, conferă habitaclului originalitate și un aer rafinat aparte, demn de o clasă superioară.
Materialele folosite sunt și ele, în general, de calitate, iar finisajele sunt realizate cu atenție. Sigur, prin părțile inferioare apar și plasticele tari, mai ales când bâjbâi cu mâna pe sub consola centrală pentru a găsi prizele USB sau a pune telefonul la încărcat prin inducție.
Binecunoscutul și spectaculosul instrumentar de bord digital i-Cockpit se află și el în meniul noului 508 și este poziționat atât de bine încât nu simți nicio clipă nevoia unui sistem head-up display, pentru a fi în permanență la curent cu parametrii de rulare.
Iar modelul propune, de asemenea, i-Cockpit Amplify care, grație celor două ambianțe personalizabile, „BOOST“ și „RELAX“, este menit să trezească simțurile vizual (prin reglarea intensității iluminării ambientale și a culorilor ecranului), auditiv (setările ambianței muzicale) și tactil (prin scaunele dotate cu funcție de masaj multipunct).
Sistemul i-Cockpit Amplify controlează și funcțiile dinamice ale mașinii, prin selectorul modului de condus (Eco/Sport/Confort/Normal), precum și suspensia, dacă mașina are amortizoare controlate electronic ca modelul testat.
Comportament dinamic
Peugeot 508 GT 2.0 BlueHDI are sub capotă un motor diesel turbo de 2.0 litri, de ultimă generație, care dezvoltă 180 de cai putere la 3.750 rpm și un cuplu maxim de 400 Nm de la 2.000 rpm.
La cum arată mașina, ar mai fi mers măcar vreo 50-60 de cai în plus. Dar și așa, „felina“ se mișcă bine. Cutia automată cu opt trepte schimbă lin și destul de repede, dacă nu se rulează foarte alert.
Iar în modul „Sport“ știe să țină motorul în ture, chiar dacă, din când în când, mai ezită și trece prea repede într-o treaptă superioară.
Modelul Peugeot 508 GT vine standard cu suspensie adaptivă cu trei setări (Normal, Comfort și Sport), care lucrează impecabil și absoarbe silențios gropile și denivelările chiar și în modul „Sport“ și cu jante de 19 inch, încălțate cu gume Michelin Pilot Sport 4 cu talon mic.
Asta, dacă se merge normal sau tăricel. În cazul unui stil sportiv, agresiv, suspensia este prea moale și nu conferă feedback în timp real.
Iar același lucru se întâmplă și în cazul direcției. E ușoară și plăcută în oraș sau la dacă mergi liniștit la drum, dar nu comunică mai mult decât un volan de PlayStation dacă forțezi „felina“ pe viraje. Poate ar fi trebuit contactați băieții care au dezvoltat Peugeot 308 GTi...
În ceea ce privește consumul, cei 180 de cai ai Peugeot-ului 508 GT 2.0 BlueHDI AT8 s-au mulțumit cu 9,8 – 10 litri/100 km în traficul din București, cu climatizarea setată la 22 de grade Celsius și fără a dormi la semafor, iar la drum, pe autostradă și șosea, cu 7,5 – 7,7 litri /100 km, în contextul unui stil alert.
Verdict Newsweek
+
Design spectaculos; ambianță futuristă și rafinată la bord; materiale și finisaje, în general, de calitate; suspensie silențioasă și confortabilă; spații de depozitare generoase; portiere fără ramă.
-
Vizibilitate redusă în spate și lateral; direcție artificială; suspensie prea confortabilă în modul ”Sport”; scaune față cu suport lateral perfectibil; preț destul de piperat.
36.057 €
este prețul de bază al versiunii
Peugeot 508 GT 2.0 BlueHDI 180 CP AT8,
TVA inclusă. Scaunele față cu masaj,
plafonul panoramic și alte câteva opțiuni
fac ca mașina să sară de 40.000 €.