Opel Grandland X 1.5 Turbo D Ultimate AT6 - 10.000 de kilometri, fără compromisuri

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 16.08.2019 - 08:18

După aproximativ șase luni în redacția Newsweek România și 10.000 de kilometri parcurși în toate condițiile posibile, ne-am despărțit cu greu de Opel-ul Grandland X 1.5 Turbo D Ultimate.

SHARE

Și cum să nu fie așa, din moment ce SUV-ul ne-a dus unde am vrut, fără vreo concesie în materie de confort sau sportivitate, cu un consum mediu demn de o mașină compactă diesel, de 7,8 litri/100 km.

Testul de anduranță a început undeva prin luna decembrie a anului trecut, în plină iarnă, și s-a încheiat când mercurul din termometre depășea constant 30 de grade Celsius.

Am mers pe ploaie, lapoviță, ninsoare și gheață, am folosit sistemul de încălzire și degivrare la maximum, dar am ajuns să folosim și climatizarea din plin.

I-am făcut rodajul, parcurgând primele sute de kilometri cât mai constant și lin, fără accelerări și frânări bruște sau alte suprasolicitări, pentru că mașina era nou-nouță, cu doar 24 de kilometri la bord, când am preluat-o, dar, după prima mie de kilometri, am învățat-o să meargă și nervos.

Și am reușit să vedem și cum „se așază“ motorul, cum consumul de carburant începe să scadă undeva după primii 7.000-8.000 de kilometri parcurși și să se stabilizeze, ceea ce nici multe publicații auto consacrate nu reușesc.

Nu e poveste. Dacă la început, după primii 500 de kilometri prin București, Grandland-ul X 1.5 Turbo D Ultimate afișa un consum mediu urban de 9.6-9.8 litri/100 km în condiții de iarnă, după vreo 4.000 de kilometri, a scăzut la 9.0-9.2 litri/100 km.

Iar odată cu încălzirea vremii și cu depășirea bornei virtuale de 7.000-8.000 de kilometri a ajuns la 7.8-8.0 litri/100 km.

15.870 €

costă cel mai accesibil Opel Grandland X, cu TVA și prima de casare Rabla incluse.

Apoi, din cauza căldurii și a aerului condiționat, consumul mediu urban a urcat la 8.0-8.2 litri/100 km.

Ceea ce nu e deloc rău deloc pentru un SUV cu 130 de cai putere sub capotă, de aproape 4,5 metri lungime, cu o greutate de 1,5 tone și cu transmisie automată în șase trepte.

La drum, în funcție de trafic și, evident, de greutatea piciorului pe accelerație, Grandland-ul X 1.5 Turbo D Ultimate se mulțumește, în general, cu 6.8-7.0 litri de motorină, în contextul unui ritm destul de susținut. Dacă este menajat, însă, SUV-ul poate consuma și sub 6.0 litri/100 km.

Recordul Newsweek România a fost de 5.6 litri/100 km, pe un traseu București – Brașov – București efectuat în primăvară, când nu era nevoie de aer condiționat.

Și, pentru a încheia analiza consumului, trebuie menționat și cel de AdBlue - soluția compusă din 32,5% uree de înaltă puritate, produsă sintetic din amoniac și dioxid de carbon, și 67,5% apă deionizată, care este folosită de diesel-urile de ultimă generație pentru a reduce la minimum emisiile.

Martorul de AdBlue s-a aprins după 7.700 de kilometri parcurși. Mesajul a fost că mai putem merge 700 de kilometri.

Dar am reușit să ajungem la 8.500 de kilometri, computer-ul indicând încă 200. Cum în rezervorul cu căpăcel albastru au intrat circa 16,9 litri de Adblue, a rezultat un consum de aproximativ 200 ml/100 km. Prețul unui bidon de 10 litri de AdBlue este de circa 60 de lei.

În concluzie, după ce am mers și cu alte Grandland-uri X (1.6 diesel de 120 CP, 2.0 diesel de 177 CP și 1.2 benzină de 130 CP), versiunea 1.5 Turbo D de 130 CP oferă cel mai bun raport consum/performanțe/preț. Iar dacă e și cu transmisie automată, e și mai confortabilă.

În ton cu moda

Construit pe platforma EMP2 a grupului PSA, Grandland X este adaptat perfect stilului de viață activ, prin abilitățile sale off-road (chiar dacă nu dispune de 4x4, garda la sol de 200 de milimetri și sistemul adaptiv de tracțiune IntelliGrip ajută SUV-ul de segment „C“ să se descurce onorabil pe zăpadă sau în afara asfaltului), poziția de ședere mai ridicată, vizibilitatea optimă, tehnologiile de top de la bord, urcarea/coborârea simplă în și din autovehicul și, nu în ultimul rând, prin spațiul generos pentru bagaje.

Capacitatea de 514 litri a portbagajului este mai mare decât la adversari precum Renault Kadjar, Kia Sportage, Nissan Qashqai sau Hyundai Tucson. Iar dacă îi adaugi și un plafon panoramic din sticlă, atmosfera din habitaclu devine și mai plăcută.

5.6 l/100 km 

este „recordul“ consum înregistrat de Newsweek  România pe un traseu București – Brașov – București

În interior, panoul de instrumente și planșa de bord cu ecran tactil au o structură clară și simplă. Chiar prea simplă, din anumite puncte de vedere, dacă facem o comparație cu „frații vitregi“ Peugeot 3008 și Citroen C5 Aircross.

Consola centrală are trei rânduri orizontale de comenzi, pentru acces rapid și intuitiv la sistemul de infotainment, controlul climatizării și funcțiile șasiului. Iar ampatamentul lung, de 2.675 de milimetri, garantează un spațiu generos pentru până la cinci persoane.

Comportament dinamic echilibrat

Chiar dacă este destul de mare (4.477 mm lungime, 1.844 mm lățime și o înălțime de 1.636 mm), Opel Grandland X se conduce foarte ușor.

Direcția asistată electric gradual te lasă să te joci fără efort la manevrele de parcare, de exemplu, iar, odată cu creșterea vitezei de deplasare, volanul se întărește plăcut, conferind un sentiment de siguranță.

Șoferii cu un stil de condus mai dinamic, însă, nu vor aprecia lipsa de feedback, la fel cum vor simți și că spatele SUV-ului sare ca o căpriță, dacă pe un viraj abordat mai în forță apar denivelări în asfalt.

Martorul ESP-ului începe să clipească cu insistență, spunându-ți că nu te afli într-o mașină sport.

Așteptăm, însă, cu interes, versiunea Opel Grandland X Hybrid4. Cu siguranță, nu va mai fi „căpriță“.

Combinând un motor turbo pe benzină de 1.6 litri și 200 de cai putere, care respectă prevederile standardului de emisii Euro 6d-TEMP, cu un sistem de propulsie cu două motoare electrice de 109 cai putere și o baterie litiu-ion cu o capacitate de 13,2 kWh, acesta ajunge la o putere totală de 300 de cai putere. Motorul electric frontal este cuplat la o transmisie automată electrificată, cu 8 trepte.

Iar cel de-al doilea motor electric, invertorul și diferențialul sunt integrate în puntea spate pentru a furniza tracțiune integrală la cerere.

Siguranță și tehnologie de top

Opel Grandland X și-a făcut bine temele la capitolul siguranță. SUV-ul a luat cinci stele în testele EuroNCAP, fiind notat cu 84% pentru protecția pasagerilor adulți, cu 87% pentru protecția copiilor, cu 63% în cazu în cazul pietonilor și cu 60% pentru sistemele de siguranță.

De pe lista de dotări nu lipsesc sisteme precum tempomatul adaptiv cu detectarea pietonilor și frânare automată de urgență și sistemul de detectare a somnolenței șoferului.

Iar opțional se poate alege un sistem avansat de asistență la parare și o cameră video la 360°, care este foarte util în spațiile înguste din oraș.

Și, dacă tot a venit vorba despre tehnologie, trebuie să dăm din casă și să spunem că am avut o problemă de-a lungul destului de anduranță cu Opel Grandland X 1.5 Turbo D Ultimate AT6.

S-a blocat scaunul acționat electric al șoferului, ceea ce a fost destul de deranjant având în vedere că mașina a fost condusă de mai multe persoane. Problema? O mufă belalie.

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2019 NEWS INTERNATIONAL S.A.