Iar, acum, istoria modelului merge mai departe, cu și mai multă forță. Newsweek România a participat la lansarea internațională pentru presă a celei de-a șasea generații Opel Corsa, un eveniment organizat în Croația, pe spectaculoasa Coastă Dalmată, și vă prezintă primele impresii de la volanul celui mai puternic și mai stilat model cu motor cu ardere internă – Corsa 1.2 Turbo 130 Gs Line AT8 (benzinarul turbo de 130 de cai putere este disponibil doar cu o transmisie automată cu opt trepte).
Stâncă peste stâncă, apă azurie, livezi terasate de măslini, palmieri micuți, pe ici, pe colo, marine cu sute de ambarcațiuni în fiecare golfuleț, drumuri virajate, tuneluri și autostrăzi săpate în piatră seacă și 23 de grade în termometre la sfârșit de noiembrie.
Cadrul lansării noului Corsa a fost perfect. Și, în paranteză fie spus, am rămas șocat de componența pestriță a parcului auto din zona Split – Trogir – Šibenik.
N-am mai văzut atâtea mașini de 30-60 de ani vechime, precum Renault 4, Fiat Panda, Fiat Uno, Mercedes 190, Yugo sau Zastava 101 la un loc. Dacă s-ar introduce o taxă Oxigen ca în București în această zonă, 70%-80% din parcul auto n-ar mai avea voie să circule.
Dar în Croația, și ea țară membră UE din 2013, autoritățile se preocupă, probabil, întâi să dezvolte infrastructura și să creeze alternative de transport.
Așa, ca idee, aeroportul din Split dispune de mult mai multe benzi pentru bagaje decât cel din București, iar până și în sătucurile uitate de lume prin care am trecut la volanul noului Corsa am văzut stații de autobuz cu program afișat.
Design întors la origini
Acum 37 de ani, în 1982, Corsa A a debutat ca cel mai mic dintre „frații Kadett“, un autovehicul agil, cu o lungime de doar 3,62 metri, cu un coeficient aerodinamic extrem de scăzut (0,36) și cu pasaje ale roților îndrăznețe, evazate, ca la mașinile de raliu.
Erhard Schnell, directorul de design de la acea vreme, a creat un autovehicul cu alură sportivă, de mici dimensiuni, cu linii ferme, sculptate, destinat să placă îndeosebi „bărbatului casei“.
Apoi, în ciuda succesului Corsa A (peste 3,1 milioane de unități vândute), în 1993, la Rüsselsheim a fost luată decizia de a poziționa Corsa B ca un autovehicul pentru femei, cu linii mai curbate, mai blânde, și faruri atrăgătoare de forma unor „ochi mari“. Și a fost una corectă, Corsa B atingând pragul de patru milioane de unități.
11.304 €
este prețul de lansare de bază
pentru noul Opel Corsa, TVA inclusă
Din 2000, Corsa C a mers pe două abordări: modelele în trei uși au pus mai mult accentul pe sportivitate și cele în cinci uși, pe spațiu și confort.
Iar, în ultimii ani, din cauza scăderii interesului pentru citadinele în trei uși, Corsa E a abandonat această arhitectură.
Odată cu cea de-a șasea generație, Opel Corsa s-a întors la origini, țintește din nou „bărbatul casei“. Primul model dezvoltat de la zero de Opel sub patronajul Grupului PSA are la bază platforma multi-energie CMP pe care stau, de exemplu, noul Peugeot 208 și DS3 Crossback.
Dar designerul Mark Adams i-a trasat linii puternice, masculine, iar inginerii constructorului german din Russelsheim au reușit să reducă semnificativ greutatea Corsei F (cea mai ușoară versiune cântărește 980 de kilograme), fără rabat în ceea ce privește rigiditatea și siguranța, și să seteze mai dinamic ca niciodată versiunea Gs Line, favorizând plăcerea de a conduce.
Lifestyle sportiv
Dotat cu un motor pe benzină turbo, în trei cilindri, care dezvoltă 130 de cai putere la 5.500 rpm și un cuplu maxim de 230 Nm la 1.750 rpm, Corsa F este o citadină sportivă „prêt à porter“, pregătită în orice moment atât pentru o aventură urbană, cât și pentru una extraurbană, pe drumuri de coastă virajate.
Noul model este cu 48 de milimetri mai scund decât precedentul, are un ampatament mai mare cu 28 de milimetri și oferă o poziție mult mai joasă la volan. Scaunele profilate sport au șezutul lung, confortabil, și oferă un suport lateral bun.
Propulsorul urcă frumos și vioi în ture, cu un sunet destul de interesant pentru un trei cilindri, iar cutia de viteze automată cu opt trepte schimbă lin și rapid.
În modul „Sport“, aceasta știe să țină motorul pe la 2.500 – 3.000 rpm, astfel încât răspunsul la accelerație să fie cât mai prompt și nu se dă în lături să-l ducă până aproape de zona roșie a turometrului. Iar pentru și mai multă incisivitate, se poate apela la padalele din spatele volanului.
Cu atenție, însă, pentru că, dacă nu-i ies calculele, transmisia nu ia comanda de retrogradare. Și spun „cu atenție“ pentru că turometrul nu prea se vede.
Corsa F a renunțat la instrumentarul de bord analogic în favoarea unui display. E măricel, arată frumos, dar are o grafică neinspirată.
Lăsând la o parte gradul scăzut de personalizare, turometrul, litrometrul și indicatorul de temperatură a motorului sunt reprezentate sub forma unor linuțe pe ultima linie a acestui display.
E aproape imposibil să monitorizezi exact turația. Așa că, cine știe, poate se va rezolva cu un update de layout/soft.
Dinamică, confort și tehnologie
Noul Corsa Gs Line este setat să favorizeze plăcerea de a conduce. Subliniez „Gs Line“, pentru că am testat și o versiune „normală“, despre care vom vorbi într-un număr viitor al revistei Newsweek România, care nu se comportă la fel.
Pentru o „buburuză“ de 4,06 metri lungime, mașina stă foarte bine pe viraje și la viteze superioare pe autostradă.
Suspensia este tare, dar nu face nazuri pe denivelări și nici nu e zgomotoasă. Frânele sunt de încredere, dar pedala e prea sensibilă, pe model franțuzesc, așa că necesită timp de adaptare pentru a doza cum trebuie. Iar direcția este precisă, însă puțin cam ușoară.
În habitaclu, în față, este spațiu arhisuficient pentru doi adulți, iar poziția joasă și plăcută la volan este completată de ergonomia planșei de bord.
Pe bancheta spate, însă, dacă șoferul are 1,86 metri înălțime, nu prea rămâne mult spațiu pentru picioare. Iar portbagajul de 309 litri poate înghiți două trollere medii și câteva sacoșe.
La capitolul tehnologie îmbarcată, noul Corsa este cu adevărat avangardist, introducând, în premieră, de exemplu, în clasa B farurile adaptive IntelliLux LED matrix.
Cele opt segmente de LED-uri sunt controlate de camera frontală de înaltă rezoluție de ultimă generație și adaptează în mod continuu și automat fasciculul luminos la fiecare situație din trafic și din mediul înconjurător.
Apoi, lista este completată de cam toate sistemele de asistență de ultimă oră, precum recunoașterea indicatoarelor rutiere, tempomatul automat sau sistemul de protecție la impact lateral controlat de senzori.
Verdict Newsweek
+ Design sportiv și elegant, poziție la volan plăcută, comportament rutier sigur, suspensie setată sport bine insonorizată, cutie de viteze automată cu 8 trepte rapidă și rafinată.
- Grafica instrumentarului de bord, reacția lentă a display-ului central cu touchscreen, plasticul dur din care sunt făcute fețele de uși, calitatea slabă a camerei video pentru marșarier.