Opel Astra 1.6 CDTi BiTurbo Sports Tourer nu vorbește decât prin intermediul Apple CarPlay sau Android Auto, însă e gata în orice moment pentru acțiune, îi plac drumurile lungi și se mulțumește cu puțină „mâncare“, subliniind că dieselul încă mai are multe de spus.
În circa două săptămâni, break-ul nostru de familie a parcurs deja 2.200 de kilometri și a început să-și arate înclinațiile sale pentru business. Primele impresii, notate de cei trei conducători auto care s-au jucat cu volanul, le găsiți mai jos. Pentru început, să facem, însă, cunoștință cu versiunea de top, Innovation, a Opel-ului Astra 1.6 CDTi BiTurbo Sports Tourer.
Cu un design atletic, elegant și practic, un interior confortabil și spațios, tehnologii de ultimă oră și dotări de invidiat, a zecea generație de break-uri compacte a constructorului din Russelsheim, Opel Astra K Sports Tourer, a văzut lumina zilei în 2015, la Salonul Auto de la Frankfurt.
În 2016, versiunea hatchback a obținut titlul de „Mașina Anului“. Iar, de atunci, modelul nu a încetat să evolueze, pentru a ține pasul cu lupta extrem de dură din segmentul compactelor, în care se bat fără menajamente modele precum Volkswagen Golf Variant, Renault Megane Estate, Ford Focus Sportback, Kia Ceed SW, Hyundai i30 CW, Skoda Octavia Combi sau Peugeot 308 SW. Motoare puternice și eficiente de ultimă generație, conectivitate de top cu sistemul IntelliLink, care are funcție „mirroring“ pentru smartphone, haion cu acționarea electrică, faruri inteligente
IntelliLux LED, care se adaptează continuu la condițiile de drum și trafic, etc..
Spațiu generos, greutate redusă
Spațiul pentru pasageri și bagaje este una dintre cele mai importante caracteristici pentru un break. Iar Astra Sport Tourer stă bine la capitolul portbagaj, surclasând adversari ca Megane Estate (521 litri) sau Ford Focus Sportback (490 litri).
Bagajele și echipamentele foto ale „echipajelor“ Newsweek România, care au plecat să documenteze subiecte interesante în Dolj, Hunedoara ori Alba, s-au lăfăit în cei 540 de litri oferiți de portbagajul Astrei. Pentru a mări volumul de încărcare, scaunele spate sunt rabatabile în raport 40/20/40. Dar, până în momentul de față, nu a fost cazul. În schimb, cum mașina este prevăzută cu sistemul FlexOrganizer, ce include şine laterale, plase de separare a încărcăturii şi diferite posibilităţi de fixare, „încărcătura“ a fost trasportată extrem de bine organizată. Nu s-au amestecat obiectivele foto cu laptop-urile și hainele.
În același timp, chiar dacă Astra K Sports Tourer are aceleași dimensiuni ca generația anterioară, cu o lungime de 4.702 mm, o lăţime de 1.871 mm (cu oglinzile exterioare pliate) şi o înălţime de 1.510 mm, și oferă mai mult spațiu, mașina este cu până la 190 de kilograme mai ușoară.
Ceea ce are un efect pozitiv asupra agilității, a confortului la rulare, a consumului și, implicit, a costurilor de exploatare.
Cel mai potent diesel de 1.6 litri
Motoarele diesel au picat într-o ușoară dizgrație, în urma scandalului DieselGate, de trucare a noxelor, și a poluării tot mai accentuate. Pentru cel puțin încă o perioadă, nu prea se întrevede o alternativă cu un raport performanțe/autonomie/preț mai bun. Iar propulsorul de 1.6 litri BiTurbo dezvoltat de Opel este un exemplu foarte bun în această direcție.
Motorul supraalimentat în două etape dezvoltă 160 de cai putere și un cuplu maxim de 350 Nm, disponibil între 1.500 rpm și 2.250 rpm, fiind cel mai puternic 1.6 litri diesel din clasă (Skoda, Ford sau Seat scot 150 CP sau 170 CP din unități de 2.0 litri, de exemplu). Mașina sprintează până la 100 km/h în 8,9 secunde, accelerează de la 80 km/h la 120 km/h în doar 8,1 secunde, fiind promptă și sigură în depășiri, și poate atinge o viteză maximă de 220 km/h. Totul, în contextul unui consum mediu prietenos, de 4,2 l/100 km.
Conectivitate și siguranță
Astra Sports Tourer, ca și celelalte modele Opel, vine cu OnStar, asistentul personal online, care de exemplu, poate face o rezervare la un hotel sau diagnostica mașina de la distanță. Iar sistemul de infotainment Intellilink de ultimă generație se înțelege perfect cu AppleCarPlay și Android Auto.
Sistemul de infotainment Intellilink se înțelege perfect cu AppleCarPlay și Android Auto
De asemenea, un mare plus pentru Opel Astra Sports Tourer este sistemul de iluminare inteligent cu matrice LED. Aceasta permite conducerea permanentă cu fază lungă cu funcţie anti-orbire în regim extra-urban şi dezactivează automat şi continuu LED-urile individuale la detectarea unor autovehicule care se deplasează din sens opus sau în faţa autovehiculului propriu.
Un mare plus pentru Opel Astra Sports Tourer este sistemul de iluminare inteligent cu matrice LED
Iar Opel Eye oferă o susţinere suplimentară şoferului – începând cu asistentul pentru recunoaşterea indicatoarelor rutiere, asistentul pentru menţinerea benzii de circulaţie, care corectează în mod activ traiectoria şi până la sistemul de avertizare cu funcţie de frânare de urgenţă în caz de coliziune iminentă, care poate opri mașina la viteze de până la 40 km/h.
Primele impresii, după 2.200 de kilometri
Astra-ul Newsweek România a făcut un adevărat tur de forță, în circa două săptămâni luptându-se cu peste 2.200 de kilometri. După aproximativ 150 de kilometri parcurși exclusiv în București, Răzvan Scăeșteanu, adică subsemnatul, a înregistrat un consum mediu de 7,2 l/100 km și a apreciat ușurința cu care mașina se strecoară prin trafic.
Ramona Ursu și co-pilotul Flavia Drăgan, după peste 1.000 de kilometri pentru o investigație în Dolj, s-au arătat surprinse de modul în care mașina s-a luptat cu gropile, de confortul scaunelor sport și de generozitatea portbagajului. Consumul mediu a fost de 4.4 l/100 km. Iar Petre Bădică, care a condus aproape încă 1.000 de kilometri până la Hunedoara și Blaj pentru un reportaj, s-a bucurat din plin de forța și elasticitatea motorului, în depășiri și pe autostradă, întorcându-se cu un consum de 4,8 l/100 km.
Redactorii care au folosit mașina la o investigație în sate din județul Dolj s-au arătat impresionați de modul în care mașina s-a luptat cu gropile
După 1000 de kilometri parcurși pentru realizarea unei investigații în Hunedoara, consumul înregistrat a fost de 4,8 litri/100 km