Nu mai e nevoie de șoferi, conduce AI-ul. 100 de camioane electrice autonome lucrează 24h la o mină

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 16.05.2025 - 16:10
Nu mai e nevoie de șoferi, conduce AI-ul. 100 de camioane autonome lucrează 24h la o mină - Foto: Huaneng Group
Nu mai e nevoie de șoferi, conduce AI-ul. 100 de camioane autonome lucrează 24h la o mină - Foto: Huaneng Group

Nu mai e nevoie de șoferi, conduce AI-ul. Nu mai e mult până când în din ce în ce mai multe domenii din transporturi și nu numai roboții vor lua locul oamenilor. Pentru moment, 100 de camioane autonome lucrează 24h la o mină din Mongolia, în cadrul unui proiect-pilot.

SHARE

O flotă de 100 de camioane electrice fără șofer pentru exploatarea cărbunelui a fost pusă în funcțiune în Mongolia, coordonată de inteligența artificială (AI) care funcționează pe o rețea 5G-A. Se așteaptă ca proiectul să se extindă, aducând un plus de siguranță și eficiență industriei miniere a cărbunelui din China.

Citește și: „Revoluție” în lumea mașinilor electrice! Chinezii au făcut o baterie ce oferă și 1.500 km autonomie

Nu mai e nevoie de șoferi, conduce AI-ul. 100 de camioane electrice autonome lucrează 24h la o mină

Deși impactul negativ al cărbunelui asupra mediului este bine cunoscut, minereul este încă foarte utilizat ca sursă de combustibil în întreaga lume. Potrivit Enerdata, creșterea globală a utilizării cărbunelui a scăzut de la aproximativ 6% în 2022 la aproximativ 2,2% în 2023.

Dar în China, India și Vietnam, utilizarea acestei surse de energie a crescut în aceeași perioadă, cu rate de creștere de 6,9%, 9,9% și, respectiv, 25%.

Iar India și China reprezintă în prezent 71% din consumul mondial de cărbune, cea din urmă dezvoltând în prezent o capacitate minieră nouă de 1.280 de milioane de tone pe an, ceea ce reprezintă aproximativ jumătate din capacitatea propusă la nivel mondial.

Citește și: Modelul chinezesc Lynk & Co 02 este Best Electric Car in România 2025. Cel mai bun consum, Ford Puma

Prin urmare, este logic ca China să caute modalități de a face mineritul cărbunelui mai sigur, mai ecologic și mai eficient.

Este cazul flotei Huaneng Ruichi, un escadron de 100 de camioane miniere electrice fără șofer care au început recent să funcționeze la mina Yimin din Mongolia Interioară.

Camioanele au fost trimise de gigantul energetic chinez Huaneng Group.

Fiecare camion poate transporta aproximativ 90 de tone de cărbune și poate funcționa la temperaturi care coboară până la -40 °C.

Transportatoarele electrice funcționează în mod concertat datorită conectivității furnizate de o rețea mobilă 5G-Advanced (5G-A). Tehnologia 5G-A oferă viteze mai mari de transmisie a datelor și o latență mai scăzută, după cum o demonstrează vitezele de încărcare de 500 Mbps și rata de latență de 20 de milisecunde ale proiectului.

Iar Commercial Vehicle Autonomous Driving Cloud Service, sistemul AI care se ocupă de procesarea locațiilor și operațiunilor robotruck, a fost furnizat de Huawei, informează newatlas.com.

Citește și: Electrificarea naște „monștri”! Prima mașină electrică Ferrari, cu platformă „Made in China”

Reprezentanții grupului Huaneng spun că flota Huaneng Ruichi este cea mai mare implementare de camioane miniere electrice fără șofer din lume și că vehiculele ar putea îmbunătăți eficiența la mină cu aproximativ 20%.

Proiectul își revendică, de asemenea, titlul de prima mină cu carieră deschisă din lume alimentată de tehnologia 5G-A.

Se așteaptă ca sistemul să susțină în cele din urmă o flotă de 300 de robo-miniere, care vor fi implementate în viitor.

 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te