Volanul și pedalele (frână - accelerație) au fost declarate piese opționale în SUA, în prima fază, dar trend-ul va fi, cu siguranță, preluat și de alte state.
Autoritatea Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi din SUA (National Highway Traffic Safety Administration - NHTSA) a decis recent că mașinile nu mai trebuie să aibă comenzi manuale, deschizând astfel ușa unor modele noi și inovatoare de vehicule autonome.
Citește și: Stații pentru mașinile electrice, obligatorii la blocuri noi. Prețul apartamentelor va crește
Până acum, pentru ca o mașină nouă să fie aprobată pentru utilizare pe străzi în SUA, aceasta trebuia să îndeplinească standardele federale de siguranță pentru autovehicule ale NHTSA, care impuneau ca toate vehiculele de serie să aibă anumite caracteristici, inclusiv volan și pedale.
Iar dezvoltatorii de mașini fără șofer au fost nevoiți să le includă oricum, din cauza normelor vechi de zeci de ani, deși comenzile manuale nu sunt necesare în cazul vehiculelor complet autonome. Acest lucru a făcut ca mașinile autonome să fie mai complicate și mai costisitoare decât ar fi fost necesar, limitând în același timp inovația în materie de proiectare.
Citește și: Jale, în service-urile auto din România: lucrări de mântuială, piese neschimbate, facturi umflate
Volanul și pedalele (frână - accelerație), declarate piese opționale
NHTSA a actualizat recent standardele de omologare pentru autovehicule și a eliminat cerința ca mașinile concepute exclusiv pentru conducerea autonomă să aibă comenzi manuale, considerându-le "inutile din punct de vedere logic".
Evident, actualizarea clarifică, de asemenea, modul în care producătorii trebuie să aplice standardele NHTSA atunci când dezvoltă mașini fără șofer, în special.
"Pe măsură ce șoferul se transformă dintr-o persoană într-o mașinărie în vehiculele echipate cu sisteme de conducere automată, necesitatea de a menține oamenii în siguranță rămâne aceeași și trebuie integrată de la început", a declarat Steven Cliff, directorul adjunct al NHTSA.
"Prin această normă, ne asigurăm că producătorii pun siguranța pe primul loc", a continuat el.
Producătorii auto pregătesc deja mașini fără volan și pedale
Producătorii de automobile nu au așteptat decizia NHTSA pentru a începe să proiecteze mașini fără șofer fără volan sau alte comenzi manuale.
De exemplu, General Motors (GM) și compania Cruise, specializată în mașini care se conduc singure, au dezvoltat deja un astfel de vehicul - Cruise Origin - și erau pregătite să înceapă să îl producă înainte de sfârșitul anului 2022.
Iar subsidiara Amazon, Zoox, a dezvoltat, de asemenea, un concept de mașină similar cu cel al Cruise: un habitaclu mare, cu două rânduri de scaune orientate spre centrul vehiculului și uși glisante pe lateral pentru accesul pasagerilor.