Primăria Capitalei a pus în dezbatere publică un proiect de hotărâre privind "diminuarea zgomotului produs de traficul auto" care prevede interzicerea circulației vehiculelor, mașini, motociclete, dube, camioane, scutere, etc., care produc zgomot peste 95 dB(A) în intervalul orar 08.00 am – 21.59 pm.
Șoferii care vor fi prinși noaptea în București cu vehicule care produc zgomot peste 95 dB(A) ar urma să fie sancționați, potrivit proiectului, cu amenzi cuprinse între 1.500 de lei și 5.000 de lei.
Amenzi usturătoare pentru proprietarii mașinilor și motocicletelor care pocnesc din tobe noaptea în București
În cazul depășirii nivelului de zgomot în intervalul 95 dB(A) - 100 dB(A) amenda contravențională va fi cuprinsă între 1.500 de lei și 2.500 de lei.
Iar în cazul depășirii nivelului de zgomot de 100 dB(A) amenda contravențională va fi cuprinsă între 4.000 de lei și 5.000 de lei.
Constatarea și sancționarea contravențiilor se vor face de către Poliția Rutieră. Iar Poliția Rutieră împreună cu Registrul Auto Român vor desfășura acțiuni comune de informare cu privire la obligațiile prevăzute de prezenta hotărâre până la data intrării în vigoare, conform priectului PMB.
Pragul de liniște, noaptea, în București, 60 dB(A). Interesant, 12.419 de clădiri „duduie” fără tobe sport
Proiectul de interzicere a circulației mașinior și motocicletelor care pocnesc din tobe pe timp de noapte în București a fost realizat de Direcția de Mediu din Primăria Capitalei în baza unui raport în care se menționează că zgomotul produs de traficul rutier pe timp de noapte afectează un număr de 702.500 de persoane în București la niveluri de peste 50 dB(A), dintre care 25.900 la peste 60 dB(A). Valoarea limită Ln(noapte) este depășită pe 59 de străzi din București.
Interesant, potrivit raportului Direcției de Mediu din Primăria Capitalei, în București, există 12.419 de clădiri localizate în areale care depășesc valori limită ale zgomotului pentru indicatorul Ln(noapte) de 60 dB (A).
Efectele produse de depășirea limitei de zgomot generează disconfort, deranjarea somnului, afecteaza sănătatea mentală, productivitatea muncii, procesul de învățare, comportamentul social, produce stres, oboseală cronica, insomnie sau boli cardiovasculare.
De asemenea, depășirea limitei de zgomot poate conduce la hipoacuzie și produce efecte negative sociale și economice, acestea fiind amplificate pe timpul nopții, se mai arată în referatul de abrobare al proiectului, semnat de consilierul general USR Gabriel Rău.
Cum luptă autoritățile din Paris cu zgomotul generat de vehicule
Zgomotul generat de vehicule nu este o problemă doar în București, ci în majoritatea orașelor mari din întreaga lume. Dar la Paris, de exemplu, nu s-a luat în calcul interzicerea circulației vehiculelor care fac zgomot peste limitele admise, ci s-a pus în practică o măsură mai practică, mai eficientă și mai profitabilă.
La Paris, polițiștii și „RAR”-ul lor nu pleacă la vânătoare de tobe, ci, de la începutul anului, s-a început montarea de radare de zgomot fixe.
În februarie, autoritățile din Paris au instalat, pe un stâlp de iluminat stradal din arondismentul 20, primul radar de zgomot. Dispozitivul este capabil să măsoare nivelul de zgomot produs de autovehiculele aflate în mişcare şi să le identifice după plăcuţa de înmatriculare.
"Prea mult zgomot îi îmbolnăveşte pe oameni. Pentru sănătatea noastră şi pentru calitatea vieţii... scopul acestui prim radar sonor este acela de a emite automat amenzi pentru autovehicule care produc prea mult zgomot", a declarat viceprimarul Parisului, David Belliard.
Parisul intenţionează să înceapă aplicarea sancţiunilor de la începutul anului 2023, în timp ce autoritățile din Franța vor instala mai multe radare de zgomot și în alte oraşe şi vor testa procedurile pentru automatizarea amenzilor. Radare de zgomot au fost instalate deja în regiunea Ile-de-France din jurul Parisului şi în oraşele Nisa şi Lion.
Potrivit legislaţiei existente la ora actuală în Franța, autorităţile pot să sancţioneze proprietarii de autovehicule zgomotoase, însă poliţia trebuie să deţină echipamentul necesar şi să-i prindă pe şoferi în flagrant. Noul sistem va funcţiona ca un radar de viteză, cu amenzi automate.