Competiția care aduce în România cei mai buni rideri, dar și sute de amatori pentru care trecerea liniei de sosire în cel mai dificil raliu hard enduro din lume este un țel pentru care muncesc ani în șir, a ajuns la cea de a 18-a ediție.
Am văzut cum „girl power“ are un nou nume, Sandra Gomez, cum moștenirea este dusă mai departe de Manuel Lettenbichler, cum imposibilul devine posibil și cum poți trece de la schi alpin la enduro.
Romaniacs este un fenomen născut în România, în 2004, din pasiunea pentru enduro a snowboarder-ului profesionist Martin Freinademetz și a soției sale de origine română Sigi, care, în timp, a atins valențe globale.
Este o competiție în jurul căreia s-a creat întâi Seria Mondială de Hard-Enduro, iar, din 2021, Campionatul Mondial de Hard-Enduro, sub tutela Federației Internaționale de Motociclism.
La 22 de ani, Manuel Lettenbichler are deja trei titluri în Carpați
Hard-enduro-ul este un sport unde profesioniști și amatori concurează laolaltă, având trasee pe care și le pot alege în funcție de nivelul de pregătire.
În campionatul mondial punctează propriu-zis undeva între 20 și 25 de rideri/cursă, însă la competiții precum Romaniacs (cea mai lungă din sezon) vin sute de enduriști care au un singur scop, să ajungă la sosire.
Raliul este unul de anduranță, care începe cu o sesiune de calificări (în general este una urbană, în centrul Sibiului, însă, din pricina pandemiei, anul acesta s-a optat pentru o sesiune off-road pe dealurile de lângă satul Boița) și continuă cu patru zile în munți, unde se parcurg în medie cam 100 de km/zi, totul încheindu-se cu deja faimoasa urcare aproape verticală de pe dealul Gușterița.
Dacă, în octombrie 2020, doar un număr redus de concurenți s-a putut bucura de trasee, fiind foarte greu logistic să ajungi în România din cauza lockdown-urilor, în iulie 2021 rideri din aproximativ 50 de țări au venit să își măsoare forțele în cea mai toridă ediție din ultimii cinci ani.
Sandra Gomez, femeia fantastică din hard-enduro
Printre ei s-a numărat și riderul madrilen Sandra Gomez. În hard-enduro nu există clasament separat pentru femei, dar, de-a lungul timpului, la Romaniacs au fost zeci de participante, unele ajungând chiar pe podium sau câștigând la clasele unde predomină riderii amatori.
Sandra a văzut ce înseamnă acest raliu din Carpați după ce fratele său Alfredo Gomez s-a clasat pe podium la Gold (cel mai dur traseu, unde să termini în Top 10 ai nevoie uneori de calități supra-omenești) și s-a încumetat să participe inițial la Bronze.
În 2019, a încercat să ajungă la finish, însă nu a putut face față efortului, iar anul trecut a terminat raliul devenind prima femeie care izbutește să ajungă la final pe traseul clasei Gold.
Pentru că scopul este să ajungă la linia de finish, riderii se ajută între ei, indiferent de clasă
Datorită durității unice, la Romaniacs, dacă ai abandonat o zi, ai dreptul să continui în următoarea, iar Sandra a profitat anul trecut de această regulă după ce i s-a stricat motocicleta.
În 2021, însă, a parcurs întregul traseu și a ajuns la sosire în pofida numeroaselor momente în care s-a luptat cu deshidratarea și a fost nevoită să bea apă din râu.
Deși este considerată „femeia fantastică din hard-enduro“, fiind campioană mondială de super-enduro (enduro indoor), medaliată la Xgames, campioană în AMA Endurocross, acest rezultat de la Romaniacs a fost cel mai dur de obținut.
Urcarea aproape verticală de pe dealul Gușterița este cucerită doar de o mână de rideri
Sandra este o pionieră în hard-enduro-ul feminin și speră ca tot mai multe enduriste să aibă curajul să participe.
O altă femeie care s-a făcut remarcată anul acesta la Romaniacs a fost Tjaša Fifer, care a câștigat clasa Iron.
Slovena este campioană în țara sa și în Austria la cross-country și a dovedit că se descurcă bine și pe motocicletă, nu doar pe bicicletă.
Moștenirea din familia Lettenbichler
Cumva, Manuel Lettenbichler este dovada că pasiunea pentru hard-enduro poate fi moștenire de familie. După ce, în 2009, tatăl său Andreas a câștigat Red Bull Romaniacs, în 2021, bavarezul în vârstă de 22 de ani a plecat acasă cu al patrulea titlu obținut de familie.
Pilotul KTM a obținut a treia victorie, egalând recordul lui Cyril Despres, și are toate premizele să îl ajungă și pe Graham Jarvis. Regele Carpaților, cum este supranumit britanicul, are șase titluri, iar anul acesta a trebuit să vadă dezondământul cursei din fața computerului, după ce a suferit o accidentare gravă la genunchi.
Sud-africanul Wade Young a fost printre puținii care nu s-au plâns de caniculă și a știut să își conserve energia
„Sunt în culmea fericirii, au fost patru zile grele, ritmul a fost nebunesc, sunt fericit că am câștigat. Graham ar merita și el. O parte i se datorează și lui pentru că am rulat atât de mult împreună în primele zile, cred că și el mi-a intensificat ritmul“, a declarat Lettenbichler, după trecerea liniei de sosire.
Mani Gyenes a ajuns la un record de 18 finish-uri Romaniacs
Pe locul doi la clasa Gold s-a clasat sud-africanul Wade Young, câștigătorul din 2018, și omul care dovedește o tărie deosebită luptându-se pentru un podium în clasamentul general al campionatului, în condițiile în care în Durban, orașul său de origine, lucrurile au escaldat cu puțin timp înainte de Romaniacs. (ref. la violențele stradale din timpul protestelor împotriva arestării pentru corupție a fostului președinte Jacob Zuma).
Spaniolul Mario Roman a revendicat ultima treaptă a podiumului clasei Gold, unde cel mai bine clasat rider român a fost Norbert Jozsa, locul 17.
18, din tot atâtea posibile, pentru Emanuel Gyenes
Emanuel Gyenes și-a mai adăugat o ediție pe lista impresionantă și a făcut ca recordul său să fie și mai greu de doborât.
Cu numeroase podiumuri (chiar și două victorii), de-a lungul anilor, sătmăreanul și-a dorit doar să ajungă la finish în acest an, fiindu-i imposibil să se antreneze corespunzător după ce piciorul drept nu i s-a refăcut încă complet în urma accidentării din 2020.
Mario Roman a facut în sfârșit pace cu munții Carpați și a terminat o ediție fără accidentări
Mani a încheiat pe locul 13 la clasa Silver și a reconfirmat că sportul a evoluat atât de mult încât ce grad de dificultate aveau traseele de la clasa Gold acum câțiva ani, au acum traseele de la Silver.
Practic, la Gold, dacă vrei să ai șanse să termini în Top 15, trebuie să te antrenezi pentru asta câte cinci zile pe săptămână.
Vara, schiurile sunt înlocuite de motor
La 29 de ani, Justin Murisier a făcut un raliu neașteptat, terminând pe locul opt la clasa Silver, unde a concurat și fratele său Kevin.
Schiorul elvețian, care este încă activ și chiar s-a clasat pe podium în Cupa Mondială, și-a trecut în palmares al doilea finish după ce a mai concurat la Romaniacs și în 2016.
O luptă în Carpați, dată între el și Marcel Hirscher, ar fi fost interesantă, însă, din păcate, austriacul a fost nevoit să se retragă în prima zi de off-road, în urma unei accidentări.
Cu al 60-lea timp în calificări, Hirscher a recuperat extraordinar în prima zi din munți, în momentul accidentării fiind deja în primii 30.
Fiind întrebați dacă venirea la Romaniacs înseamnă o reconversie profesională, cei doi au răspuns că „am făcut sport la cel mai înalt nivel timp de 15 ani, acum vreau doar să mă bucur.
Nu cred că voi face enduro la nivelul la care am făcut schi, dar nu se știe niciodată“ – Hirscher, iar Murisier a spus că „să fac o cursă odată la cinci ani este distractiv, însă acum mă concentrez pe sportul pe care îl practic și vom vedea după ce mă retrag“.
Spirit latin
Se spune că americanii știu să facă show. Ei bine, la ce spectacol a făcut andorranul Pol Tarres și la cum s-au bucurat concurenții din America Latină am putea spune că nu este chiar așa.
Tarres, care ar putea intra în Cartea Recordurilor pentru ce a reușit să facă cu o motocicletă de 200 de kilograme la Romanics 2021, pe un traseu care nu are nicio legătură cu cele pentru adventure bike, a fost cel mai aclamat de spectatorii prezenți pe dealul Gușteriței, după ce a reușit să parcurgă aproape întreaga urcare.
În etapa maraton, riderii au trebuit să se îngrijească de propriul echipament – aici, Letti în primul bivuac de la Romaniacs
În șaua unei Yamaha Tenerre (care este cu aproximativ 90 de kg mai grea decât o motocicletă de enduro), a terminat raliul pe locul 18, la clasa Bronze.
Concurenți din Peru, Uruguay și Guatemala erau cu lacrimi în ochi pentru că au reușit să ajungă la sosire în cea mai grea provocare de anduranță din enduro.
Așa arată motocicleta de 200 de kilograme care a parcurs tot traseul clasei Bronze
Thierry Sabine, organizatorul Raliului Dakar, a caracterizat cursa drept „o provocare pentru cei care concurează. Un vis pentru cei care rămân în urmă“.
Văzând avalanșa de entuzisam din jurul raliului din România, ne gândim că și Romaniacs este cam la fel pentru pasionații de enduro din întreaga lume.
Dacă vrei să încerci, cel mai accesibil traseu este cel de la clasa Atom, iar înscrierile pentru ediția din 2022 încep pe 1 octombrie.
Wade Young, Manuel Lettenbichler și Mario Roman
Wolf’s nest, locul unde pare că esti în Jurassic Park
Urcările abrupte sunt parcurse de multe ori pe lângă motocicletă, din cauza oboselii