„Halloween”-ul șoferilor: Cei mai înspăimântători martori din bord la drum lung

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 31.10.2024 - 11:59
„Halloween”-ul șoferilor: Cei mai înspăimântători martori din bord la drum lung - Foto: dailymotion.com - Imagine cu rol ilustrativ
„Halloween”-ul șoferilor: Cei mai înspăimântători martori din bord la drum lung - Foto: dailymotion.com - Imagine cu rol ilustrativ
„Halloween”-ul șoferilor: Cei mai înspăimântători martori din bord la drum lung - Foto: insurethebox.com - Imagine cu rol ilustrativ
„Halloween”-ul șoferilor: Cei mai înspăimântători martori din bord la drum lung - Foto: insurethebox.com - Imagine cu rol ilustrativ

Râdem, glumim, dar „Halloween”-ul șoferilor nu are stabilită o dată fixă, ca sărbătoarea de origine celtică considerată de unii a avea conotații oculte. Aprinderea celor mai înspăimântători martori din bord la drum lung poate transforma orice zi într-un coșmar.

SHARE

Mulți șoferi se uită la panoul de bord al autovehiculului doar pentru a verifica viteza de deplasare, turația motorului pentru a schimba treapta de viteză, temperatura exterioară, distanța parcursă sau ora exactă, de exemplu.

Dar instrumentarul are o funcție și mai importantă. Este principalul canal prin care mașina comunică cu omul de la volan, îi „spune” dacă și ce o doare. 

„Halloween”-ul șoferilor: Cei mai înspăimântători martori din bord la drum lung

Panoul de bord al autovehiculelor „ascunde” o mulțime de „beculețe”, de martori luminoși, cu ajutorul cărora mașina poate comunica eventuale probleme la motor, direcție, cauciucuri, sisteme de asistență, sisteme de siguranță, etc. 

Iar la aprinderea a unuia dintre următorii șase martori luminoși este recomandat ca șoferul să oprească imediat:

- cercul cu „ABS”, „P” ori un semn de exclamare în mijloc, înconjurat de două semicercuri la exterior: Martorul sistemului de frânare al mașinii este, probabil, cel mai important pentru siguranță.

Dacă se aprinde martorul luminos al sistemului de frânare în mers, verificați maneta sau butonul frânei de staționare, al frânei de mână, cum i se mai spune. Dacă constatați că frâna de mână nu e acționată, opriți imediat într-un loc sigur. Înseamnă că „beculețul” indică o problemă la sistemul de frânare.

Citește și: Care e martorul luminos din bord la aprinderea căruia orice șofer trebuie să oprească imediat

- „becul de ulei”: Martorul luminos cu „picătură” sau „becul de ulei”, cum i se mai spune, se poate aprinde în cazul în care sistemul de ungere al motorului termic al autovehiculului nu funcționează în parametri. Poate „clipi” ori se poate aprinde continuu, iar la unele mașini își poate schimba și culoarea, galben sau roșu. 

Indiferent de modul sau culoarea în care se aprinde martorul de presiune a uleiului, însă, trebuie să opriți imediat în siguranță, pentru a încerca să identificați cauza. În funcție de aceasta, veți putea sau nu pleca mai departe. 

Citește și: Martorul luminos cu „picătură” care îi spune șoferului să oprească imediat, dacă se aprinde


- „termometrul motorului”: Când este foarte cald afară și se rulează și încet în oraș sau se forțează mașina să urce pantele unui drum de munte, de exemplu, sistemul de răcire al motorului este extrem de solicitat și trebuie să fie în perfectă stare de funcționare pentru a face față.

Dacă martorul luminos de temperatură a motorului se aprinde sau indicatorul de temperatură urcă în zona roșie, opriți imediat într-un loc sigur. Opriți motorul, asigurați mașina cu frâna de mână și ridicați capota.

Altfel, riscați ca, în numai câteva sute de metri, să stricați serios motorul sau, cu se spune, să-l „calați”. Adică, se supraîncălzește atât de tare, încât anumite piese se topesc.

Atenție, nu încercați să desfaceți bușonul radiatorului sau al vasului de expansiune! Intalația e sub presiune, iar agentul de răcire, antigelul, sau apa, la peste 100 de grade Celsius. Pentru a face această operațiune trebuie să lăsați motorul să se răcească cel puțin vreo jumătate de oră.

Citește și: Atenție, șoferi! Martorul luminos care dacă se aprinde pe caniculă trebuie să opriți imediat

- „vaza cu striații”: Dacă se aprinde martorul din bord care arată ca o vază cu striații pe fund și semn de exclamare în mijloc, vehiculul trebuie verificat de îndată.

Presiunea corectă în anvelope este esențială la drum, atât din rațiuni de siguranță (un caciuc dezumflat, de exemplu, influențează negativ comportamentul mașinii la frânare), cât și din punct de vedere al costurilor (rularea cu o anvelopă mai tare sau mai moale decât normal uzează prematur și/sau asimetric pneul, acesta trebuind înlocuit mai repede). 

Toate mașinile mai noi de 10 ani din Europa (fabricate după noiembrie 2014) sunt dotate obligatoriu cu sistem de monitorizare a presiunii din pneuri (TMPS).

Citește și: Ce e martorul din bord ca o vază cu striații pe care șoferii nu trebuie să-l ignore? E ceva GRAV!

- „motorul cu elice”: Martorului motorului, cunoscută formal sub denumirea „Check engine”, este un semnal de la computerul motorului mașinii care indică faptul că ceva nu este în regulă. Becul poate indica o problemă minoră, cum ar fi utilizarea unui carburant de proastă calitate, sau ceva mai grav, cum ar fi un probleme pe ciclul de aprindere sau ale sistemelor de depoluare. 

Dacă continuați să conduceți cu „Check engine”-ul aprins, puteți provoca daune grave și reparații mai costisitoare. În plus, este probabil să observați o scădere a eficienței consumului de combustibil și a performanțelor vehiculului. 

- martorul bateriei: Indicatorul luminos al bateriei de 12V anunță o problemă cu aceasta sau sistemul de încărcare al autovehiculului. Poate indica faptul că bateria este deteriorată sau uzată sau că sistemul de încărcare funcționează defectuos.

Verificați și identificați imediat cauza aprinderii acestui martor luminos, pentru că nicio mașină, fie ea pe benzină, diesel ori electrică, nu funcționează fără bateria de 12V. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te