Echipa de tranziţie a lui Trump doreşte ca administraţia care urmează să renunţe la solicitarea de raportare a accidentelor auto, căreia i s-a opus compania Tesla a lui Elon Musk, potrivit unui document consultat de Reuters.
Această măsură ar putea afecta grav capacitatea guvernului de a investiga şi reglementa siguranţa vehiculelor cu sisteme de conducere automată.
Citește și: VIDEO Incredibil! O mașină electrică Tesla Cybertruck, blocată în 10 cm de zăpadă, deși e 4x4
Cu Musk la butoane, Administrația Trump vrea să elimine raportarea accidentelor. Ce câștigă Tesla
Musk, cea mai bogată persoană din lume, a cheltuit peste un sfert de miliard de dolari pentru a sprijini alegerea lui Trump ca preşedinte în noiembrie. Eliminarea prevederii de raportare a accidentelor ar aduce beneficii în special companiei Tesla, care a raportat majoritatea accidentelor – peste 1.500 – autorităţilor federale de siguranţă în cadrul programului, relatează News.ro, citând Reuters.
Tesla a fost vizată de investigaţiile Administraţiei Naţionale pentru Siguranţa Traficului pe Autostrăzi (NHTSA).
Recomandarea de a elimina regula raportării accidentelor provine de la o echipă de tranziţie însărcinată cu elaborarea unei strategii pentru primele 100 de zile de politici auto.
Citește și: Echipa Trump vrea eliminarea bonusului de 7.500 $ pentru mașini electrice. De ce Tesla susține
Grupul a descris măsura ca fiind un mandat pentru „colectarea excesivă” de date, arată documentul consultat de Reuters.
Echipa de tranziţie a lui Trump, Musk şi Tesla nu au răspuns solicitărilor de comentarii.
Reuters nu a putut determina dacă Musk a avut vreun rol în redactarea recomandărilor echipei de tranziţie sau probabilitatea ca administraţia să le implementeze.
Alianţa pentru Inovaţie în Industria Auto, un grup comercial care reprezintă majoritatea producătorilor auto mari, cu excepţia Tesla, a criticat şi ea cerinţa, considerând-o împovărătoare.
O analiză Reuters a datelor NHTSA arată că Tesla a fost implicată în 40 dintre cele 45 de accidente fatale raportate agenţiei până la 15 octombrie.
Printre accidentele Tesla investigate de NHTSA conform prevederii se numără un accident mortal din 2023 din Virginia, unde un şofer care folosea funcţia „Autopilot” a maşinii a lovit un camion, şi un accident în California, în acelaşi an, unde o Tesla cu „Autopilot” a lovit o maşină de pompieri, omorând şoferul şi rănind patru pompieri.
Citește și: Elon Musk, boss-ul Tesla, șef în guvernul SUA. A donat 120.000.000 $ pentru campania lui Trump
NHTSA a declarat că astfel de date sunt cruciale pentru evaluarea siguranţei tehnologiilor emergente de conducere automată. Doi foşti angajaţi ai NHTSA au afirmat că cerinţele de raportare a accidentelor au fost esenţiale pentru investigaţiile agenţiei privind funcţiile de asistenţă a şoferului de la Tesla, care au condus la rechemări în 2023. Fără aceste date, agenţia nu poate detecta cu uşurinţă tipurile de accidente care indică probleme de siguranţă.
NHTSA a raportat că a primit şi analizat date despre peste 2.700 de accidente de la stabilirea regulii, în 2021. Aceste date au influenţat 10 investigaţii asupra a şase companii, precum şi nouă rechemări de siguranţă care au implicat patru companii diferite.
Un exemplu notabil este amenda de 1,5 milioane de dolari aplicată de NHTSA startup-ului Cruise, deţinut de General Motors (GM.N), în septembrie, pentru că nu a raportat un incident din 2023 în care un vehicul a lovit şi târât un pieton deja accidentat de o altă maşină. Săptămâna aceasta, GM a anunţat că va închide dezvoltarea robotaxiurilor Cruise şi va integra proiectul în grupul său care lucrează la tehnologia de asistenţă a şoferului.
NHTSA obligă producătorii auto să raporteze accidentele în care sunt implicate mașini cu tehnologii avansate de asistență pentru șofer
Aşa-numitul ordin general permanent al NHTSA obligă producătorii auto să raporteze accidentele dacă tehnologiile avansate de asistenţă pentru şofer sau cele de conducere autonomă au fost activate în decurs de 30 de secunde înainte de impact, printre alţi factori.
Pe lângă eliminarea regulii de raportare, recomandările solicită administraţiei să „liberalizeze” reglementările privind vehiculele autonome şi să adopte „reglementări de bază care să permită dezvoltarea” industriei.
Într-un apel privind câştigurile Tesla din octombrie, Musk a cerut „un proces federal de aprobare pentru vehiculele autonome”, în locul unui mozaic de legi statale pe care le-a numit „incredibil de greu de gestionat”. El a declarat că îşi va folosi poziţia de „ţar al eficienţei guvernamentale” – un post pe care Trump i-l promisese – pentru a promova astfel de schimbări legislative.
După alegeri, Trump l-a numit pe Musk co-lider al unui Departament de Eficienţă Guvernamentală nou creat, pentru a consilia din afara guvernului cu privire la reducerea personalului federal, a cheltuielilor şi a reglementărilor.