Ciprian Ciucu, despre rezolvarea problemelor Capitalei: Regenerarea urbană și problema traficului, prioritare
Ciprian Ciucu, candidatul PNL la Primăria Capitalei, afirmă că „meta-problema” Bucureștiului este slaba cooperare dintre Primăria Generală și Sectoare, dublată de o capacitate administrativă redusă. Edilul Sectorului 6 oferă o viziune etapizată pentru modernizarea orașului.
În cadrul unui interviu acordat în exclusivitate pentru Newsweek România, Ciprian Ciucu, actualul edil al Sectorului 6 și candidat din partea PNL la alegerile pentru Primăria Capitalei, a vorbit cu Sabin Orcan despre principalele probleme din Primăria Capitalei, pe care ar urma să le abordeze în primele luni de mandat dacă ajunge primar general.
Următoarele părți ale interviului vor fi difuzate joi.
Ciprian Ciucu, despre rezolvarea problemelor Capitalei: Regenerarea urbană și problema traficului, prioritare
„Sunt două tipuri de probleme. Este o meta-problemă care le generează pe celelalte și sunt probleme structurale acumulate în timp.
Meta-problema are două componente. Prima, o guvernanță foarte slabă la nivel de primăria capitală în raport cu Sectoarele și o slabă capacitate administrativă. Ce înseamnă asta? O slabă capacitate de a atrage fonduri, de a gândi și de a executa la timp proiecte semnificative de investiții și de a asuma politici publice curajoase.
Aici este o problemă pe care eu am rezolvat-o ca primar de sector. Totuși, este un sector din București, este mai mare decât oricare alt municipiu din țara asta și are mai multă populație decât două județe mai mici.
În sectorul 6 din București am reușit să rezolv această problemă de guvernanță prin măsuri politice și am crescut capacitatea administrativă.
Noi am atras undeva la 100.000.000 de euro bani europeni în acești ani, o sumă considerabilă. Am reușit să executăm cele mai multe proiecte europene la timp. Știu cum să le fac ca primar. Deja am acel aparat tehnic, teoretic, pus la punct și știu imediat cum trebuie să procedez.
Celelalte probleme sunt traficul, încălzirea, ambele consumând undeva la 70% din buget prin plata subvenției. Aici ne confruntăm cu lipsa investițiilor și lipsa unor reforme de la nivelul acestor sisteme mari de utilități publice.
Apoi, este vorba despre riscul seismic dar și de calitatea aerului care este foarte, foarte proastă și afectează sănătatea mediului urban.
Citește și: Cursa pentru Primăria București: Ciucu - 19,2%, Băluță - 18,6%, Drulă - 18,1%, Anca Alexandrescu - 17,9%
Viziunea în 3 etape a lui Ciprian Ciucu pentru Capitală
Eu propun bucureștenilor un mandat etapizat, care are o viziune pe termen scurt, o viziune pe termen mediu și o viziune pe termen mai lung.
Viziunea pe termen scurt este așa. Putem avea o îmbunătățire semnificativă a orașului, administrat de Primăria Capitalei. Mă refer la bulevardele principale și la centrul orașului, tot ce este în nivelul median, de exemplu, printr-o mai bună întreținere a spațiului public.
De la lucrări de reparații care n-au mai existat, s-a degradat mobilierul stradal, s-a degradat pavajul, s-a degradat spațiul verde. Aceste lucruri se pot face rapid, printr-o foarte bună organizare a serviciilor de întreținere, cum este ALPAB, Administrația Străzilor și așa mai departe. Se pot îmbunătăți aceste lucruri, să fie ordine, să fie curat. Lucrurile să fie bine puse la punct.
O viziune pe termen mediu înseamnă: Proiectul de regenerare urbană și acele subsisteme sau sisteme mari despre care am vorbit, de utilități publice la punct. Aici e nevoie de câteva reforme. Dar ca să regenerezi urban o zonă, este vorba despre proiecte care să schimbe, prin anumite tipuri de investiții, anumite zone din oraș.
Iau ca exemplu Bulevardul Magheru, care poate fi mult mai verde, mult mai prietenos, mult mai bine întreținut, cu zonele adiacente urbane, cum este Piațeta la Lahovari, Amzei, zona Sălii Palatului și a Palatului Regal, zona Icoanei, stânga-dreapta pe Magheru sunt o grămadă de locuri care sunt atât de frumoase arhitectural și fac parte din patrimoniul nostru și acum sunt în degradare.
Ce înseamnă să regenerezi urban? Vii și faci lucrări care schimbă trama stradală. V-ați duce să luați masa pe Magheru sau să petreceți timp liber acolo? Probabil că nu. Este foarte zgomotos, este foarte poluat, aerul efectiv te îmbolnăvește. Nu elimini traficul cu totul, dar îl diminuezi și redai aceste zone, care acum sunt doar parcări, orașului. Asta înseamnă regenerare urbană. Făcând acest lucru, crește valoarea clădirilor din zonă.
Crește în sine valoarea orașului și această regiune urbană atrage business-uri, atrage o viață culturală activă, atrage bani privați, atrage și taxe și impozite mai multe la primărie, pot fi reinvestiți în diferite proiecte de consolidare și de aranjare a clădiriilor din Centrul Vechi. Deci este o viziune integrată pe termen mediu.
Ca să faci un astfel de proiect ai nevoie de 2 ani, 3 ani. Nu ai cum, pentru că ai nevoie de un PUZ de regiune urbană, după care ai nevoie de proceduri de achiziție pentru PUZ. În țara asta nu poți să faci un PUZ mai repede de un an și jumătate. După care ai nevoie de contractare de lucrări. Faci o licitație pentru studii de fezabilitate, le fazezi bugetar, după care faci licitații pentru proiectare și execuție de lucrări.
A regenera urban orașul se poate face într-un orizont de 3, 4, 5 ani și va continua.
Și vor începe să apară rezultate scalabile, pe care le-am avut la Sectorul 6, pot apărea și în București, scalat la nivelului Bucureștiului.
Și mai urmează o viziune pe termen lung, de 10 ani, în care obiectivul ar fi ca și orașul nostru să arate la fel de bine pus la punct, precum sunt capitalele europene. Asta ce înseamnă? Parcări subterane în centru multe și mici nu puține și mari, pentru că acestea nu atrag.
Să recâștigăm spațiul public așa cum a fost odată. Înseamnă să pui efectiv la punct toate aceste sisteme, să fie plăcut, pentru că acum asta este problema în București, cel puțin în centru. Nu este plăcut", a declarat Ciprian Ciucu.
Cum vede Ciucu rezolvarea problemei traficului din București
Întrebat ce are de gând să facă în privința aglomerației din trafic și a problemelor cauzate de lipsa parcărilor, în condițiile în care Capitala are circa 550.000 de parcări oficiale de reședință într-un oraș cu peste 2.000.000 de mașini, Ciprian Ciucu spune:
„Sunt două tipuri de politici. Toată lumea vorbește despre trafic. Traficul suntem noi toți. Nu există trafic fără noi. Și aici vorbești despre proiecte scumpe, care atrag mai mult trafic - poduri, pasaje, supra-lărgiri, penetrații. Și așa mai departe.
Și cealaltă opțiune este mobilitate. Ce înseamnă mobilitate? Obiectivul în mobilitate este să ajungi din punctul A până în punctul C, trecând prin punctul B, într-un termen rezonabil - 25 de minute. Asta înseamnă că ai, de fapt, un alt tip de obiectiv al politicii. Nu să optimizezi valori mari de trafic, ci trebuie să schimbi comportamentul de mobilitate al oamenilor.
Cum faci asta? În primul și în primul rând, prin a face foarte atractiv transportul în comun. Trebuie să fie la timp, să fie predictibil, să fie curat, să fie încăpător. Să aibă aer condiționat vara și încălzire iarna.
Trebuie să continuăm să investim în capacitatea de transport, tramvaie, autobuze, troleibuze, să facem benzi dedicate și să facem niște sisteme tip parking ride în afara orașului, unde trebuie să cumpărăm teren sau poate are guvernul să ne ajutăm în exproprieri.
Cine vine din afara orașului? Navetiștii care sunt foarte mulți - cu aceeași cartelă intri în parcare, lași mașina acolo, cu aceeași cartelă intri în autobuz, în troleibuz, care va avea bandă dedicată. Și ajungi în centru, nu într-o oră și ceva ca acum, ci în 25 de minute. Deci asta înseamnă politici care să ducă la schimbarea comportamentului de mobilitate.
Evident că mulți se simt chiar motivați să vină în centru cu mașina personală și să-și deconteze confortul propriu în plămânul celorlalți și al copiilor, parcând pe trotuar oriunde în acest oraș. Pe lângă oricare minister găsești mașini pe trotuar. În Sectorul 6 găsești din ce în ce mai puține. Nu le-am eliminat pe toate, dar urmează să fie eliminate pe străzile și pe trotuarele principale. Și atunci evident că omul, în lipsa autorității, se duce și parchează oriunde”, explică Ciucu.
Întrebat dacă ar trebui să se ridice mașinile parcate ilegal, Ciucu spune: „Trebuie să aplicăm legea. Aceste două principii. Nicio mașină parcată pe trotuar, mă refer aici la centrul orașului și să nu rămână niciun loc de parcare gratuit la bordură.
Aceste două principii trebuie să fie implementate. Acestea sunt măsuri de motivare negativă în politicile publice. Cumulate cu cele de motivare pozitivă, oferind alternativa, în timp se poate schimba comportamentul de mobilitate, mai ales că noile generații nu mai sunt atât de înnebunite de mașini cum este generația noastră, de exemplu.
Și, în timp, se pot repara foarte mulți indicatori. Sunt mașini peste tot. Nu mai avem loc de mașini pe trotuare.
Sunt adeptul politicilor incrementale, nu radicale. Cele radicale îți explodează în față. Dacă aș fi scos toate mașinile de pe Drumul Taberelor dintr-o dată, mi-ar fi explodat în față. Cred că era revoluție.
Am reabilitat o porțiune de 1 km de trotuar. În timpul reabilitării a trebuit să fie mutate mașinile de acolo. După care nu au putut să revină cu ele pe trotuar pentru că la intrare am pus doi stâlpișori. Atâta tot. Dar atât de simplu. Și l-am făcut tot dintr-o dată. Nu-ți permite nici bugetul. Dar dacă îi etapizezi foarte bine, dacă te gândești în fiecare an, reușești să recâștigi trotuarele, ar fi un mare lucru pentru București.
Asta înseamnă să pui ordine, să faci mentenanță. Noi nu avem cultura mentenanței în țara asta. Vin unii, primari, fac niște investiții, după care nu le mai întrețin. Le lasă acolo.
Mentenanță înseamnă întreținere. După care vin peste 2 ani și văd că sunt degradate. Dar nu au dat o vopsea. Apoi vedem că crește iarba la bordură, după care se infiltrează apa iarna și se expandează bordura, adică nu a existat o mentenanță. Mobilierul stradal nu este întreținut, nu este reparat", a spus Ciucu.