Toate mașinile mai noi de 17-18 ani, dotate cu instalație de aer condiționat sau de climatizare, dispun de filtrul de polen sau de habitaclu, cum i se mai spune. Inclusiv Dacia Logan a primit prin 2007.
Acesta are rolul de a filtra aerul băgat de instalația de AC sau climă în habitaclu, fie din exterior, fie prin recirculare, oprind mare parte din praf, particule și polen (de unde îi și vine numele).
Citește și: Aerul condiționat al mașinii nu face față caniculei? Trucuri pentru a-l ajuta să facă mai rece
Când trebuie schimbat filtrul de polen al mașinii pentru a nu risca o boală respiratorie. Cu cărbune!
Prin urmare, filtrul de polen sau de habitaclu al mașinii se află pe lista consumabilelor ce trebuie schimbate periodic.
Atenție însă, înlocuirea acestuia nu are termen fix. Una e, de exemplu, să faci mulți kilometri prin praful din București sau alt oraș cu grad de poluare ridicat și alta să locuiești într-o zonă de munte, cu aer curat.
Ca și filtrul de aer al motorului pe benzină sau motorină, filtrul de polen sau de habitaclu se îmbâcsește și, ușor, ușor, fluxul de aer care trece prin el se diminuează și, evident, eficiența sistemului de aer condiționat sau climă scade. În unele cazuri, chiar se poate înfunda total.
Mai mult, filtrul de polen sau de habitaclu „lucrează” într-un mediu umed, fiind amplasat în vecinătatea vaporizatorului de AC. Și, fiind făcut dintr-o „hârtie” specială, acumulează umezeala și poate răspândi un miros neplăcut în mașină.
Când începe să miroasă, e semn clar că trebuie schimbat!
Citește și: Ce e martorul din bord ca o vază cu striații pe care șoferii nu trebuie să-l ignore? E ceva GRAV!
De asemenea, pe fondul umezelii, în timp, filtrul de polen sau de habitaclu al instalației de AC poate dezvolta fel de fel de bacterii periculoase pentru sănătate, care, potrivit medicilor, produc tot mai multe îmbolnaviri în fiecare an.
Bacteriile care pot fi transmise de aerul conditionat nu provoacă doar gripe obișnuite, ci pot fi și cauza unor boli mult mai grave, precum legionieloza (febra legiunii sau boala legionarilor) și febra Pontiac, spun specialiștii.
Din acest motiv, este absolut necesar ca utilizatorii de aparate de aer conditionat să curețe dispozitivele și să schimbe filtrele, dacă este cazul, în mod frecvent.
Un alt semn ce indică faptul că filtrul de polen sau de habitaclu al mașinii trebuie schimbat este aburirea parbrizului și a geamurilor laterale, deși instalația de dezaburire a vehiculului funcționează.
Citește și: Ce și când trebuie să verifice șoferii pentru a nu risca să rămână fără frâne sau direcție. E simplu
Dacă pentru tubulatura instalației de AC există o sumedenie de soluții de curățare speciale pe piață, filtrul de polen sau de habitaclu al mașinii trebuie înlocuit. Într-un mediu ca cel din București, probabil, la cel mult 10.000 km parcurși sau anual.
Iar când înlocuiți filtrul de polen sau de habitaclu, optați pentru unul cu cărbune activ. E doar cu câteva zeci de lei mai scump decât cel simplu, dar este mult mai eficient și absoarbe și neutralizează și mare parte din mirosurile neplăcute „apirate” de pe străzi.
Verificarea și înlocuirea filtrului de polen sau de habitaclu al mașinii nu e mare „inginerie”. Durează maximum 5 minute și există pe internet tutoriale pentru aproape orice model de automobil.