Schimbările din peisajul mobilității și nevoia unei industrii auto „mai ecologice”, care să limiteze emisiile de dioxid de carbon și să fie prudentă față de reglementările Euro 5 - Euro 6, au obligat majoritatea mărcilor să treacă la motoare turbo pentru noile lor modele.
Citește și: Ce trebuie să facă șoferul de mașină diesel dacă s-a aprins martorul DPF? Altfel, se strică motorul
Ai mașină pe benzină sau motorină cu motor turbo? 5 greșeli care te pot trimite direct la service
Motorul supraalimentat, cu turbină ori compresor, însă, are nevoie de atenție specială în exploatare, potrivit specialiștilor, anumite greșeli putându-i trimite pe șoferi direct la service.
Turbina și compresorul, așa cum sugerează și numele lor, funcționează într-un context de presiune intensă și temperaturi ridicate, deoarece se „învârt” la viteze incredibil de mari, motiv pentru care necesită atât îngrijire adecvată, cât și atenție în exploatare pentru a nu se uza prematur și a fi eficiente cât mai mult timp.
Un element foarte important este calitatea uleiului de motor folosit. Buna funcționare a turbocompresorului depinde în mare măsură de ulei, deoarece acest fluid este cel care îi permite să nu se supraîncingă și să se lubrifieze eficient. Din acest motiv, schimburile de ulei de motor trebuie făcute în mod regulat, iar uleiul trebuie să fie întotdeauna de cea mai bună calitate, confor specificațiilor indicate de producătoru auto.
Luați în considerare faptul că, de exemplu, „elicea” turbinei poate atinge până la 220.000 de rotații pe minut, iar singurul element care protejează piesele mobile ale turbinei este uleiul de motor. Acest ulei curge prin canale foarte mici din interiorul turbinei, pentru a o răci și lubrifia, iar dacă aceste canale se înfundă ori uleiul este prost/uzat, turbine nu va primi lubrifierea necesară, ceea ce poate duce la uzura prematură a rulmenților, supraîncălzirea turbinei și, în cele din urmă, la defectarea completă a mecanismului.
Citește și: Martorii din bordul mașinii care, dacă sunt aprinși, îi spun șoferului că nu trece ITP-ul
Un alt lucru la care trebuie să fie atenți șoferii cei care conduc o mașină turbo sunt pornirile la rece. Dacă nu lăsați motorul să se încălzească 1-2 minute, uleiul nu va avea timp să atingă intervalul de temperatură ideal și nici să se deplaseze în toate părțile motorului, ceea ce duce la o conducere cu lubrifiere și protecție insuficiente pentru componentele importante.
Într-un astfel de scenariu, turbina va fi solicitată înainte ca uleiul să ajungă s-o lubrifieze eficient, ceea ce va duce la uzură prematură.
De asemenea, motorul turbo este mai sensibil la calitatea combustibilului. De exemplu, dacă combustibilul este de calitate inferioară acesta poate provoca rateuri de aprindere.
Citește și: FOTO Martorul luminos cu „picătură” care îi spune șoferului să oprească imediat, dacă se aprinde
În general, este recomandată benzina „premium” sau „super”, care oferă o ardere mai bună, și motorina „premium” sau „super” ai cărei aditivi o fac să ardă mult mai bine, cu mai puține depuneri.
De asemenea, este o idee bună să evitați stațiile de carburanți de calitate îndoielnică , deoarece combustibilul ieftin sau murdar poate înfunda injectoarele, poate lăsa depuneri de carbon și poate reduce durata de viață a motorului.
Mașinile turbo sunt sensibile și la căldură. Astfel, dacă conduceți pe caniculă, în condiții de căldură extremă, cum motoarele turbo funcționează oricum într-un interval de temperatură deosebit de ridicat, acestea se vor încinge și mai tare.
Prin urmare, verificați nivelul uleiului și al lichidului de răciere (obligatoriu antigel!) înainte de a porni la drum și fiți tot timpul atenți la volan la indicatorul de temperatură a motorului.
Nu în cele din urmă, oprirea motorului turbo imediat după ce ați mai sportiv, cu viteze superioare, este o greșeală ce poate fi fatală pentru turbină. Acest lucru se datorează faptului că, atâta timp cât motorul rămâne pornit, lubrifiantul și lichidul de răcire continuă să răcească și să ungă turbocompresorul, iar oprirea imediată a motorului va duce inerent la supraîncălzirea acestuia.
Din acest motiv, se recomandă să lăsați motorul turbo să meargă în gol încă aproximativ 30 până la 60 de secunde, după o „cursă”.