Gardă la sol mai mare (+30 mm în față, +34 mm în spate), design robust, șasiu optimizat pentru aventuri în afara asfaltului, poziție mai înaltă la volan și două moduri de condus în plus, ”Slippery” și ”Trail”. Crossover-ul Ford Focus Active este disponibil în două versiuni de caroserie, hatchback și break, și îmbină versatilitatea proprie unui SUV-uleț cu ținuta de drum intuitivă a mașinilor ”așezate”. Echipat încă din versiunea standard, cu sofisticata suspensie independentă spate Ford, în configurație cu braț scurt/lung (SLA sau Short Long arm independent suspension), șasiul lui Focus Active are o geometrie unică a arcurilor, amortizoarelor, barelor stabilizatoare și articulațiilor.
Sistemul de suspensii de tip SLA optimizează confortul și adaptabilitatea, dispunând de un submodul izolat care oferă echilibrul dorit între modul în care puntea față și puntea spate răspund la denivelările drumului, rezultatul fiind călătorii mai line. Bucșele complexe au caracteristici diferite de rigiditate în funcție de direcția în care sunt antrenate, diminuând efectul neplăcut al gropilor mici și limitând zgomotul și vibrațiile. Geometria unică a suspensiei SLA pe varianta break repoziționează amortizoarele, ajutând mașina să rămână agilă și reactivă chiar și atunci când portbagajul este încărcat la maximum. În plus, această configurație a permis maximizarea spațiului dedicat bagajelor.
Pentru îmbunătățirea ținutei de drum și a durabilității, jantele din aliaj de 17 inch vin echipate cu anvelope cu flanc mai mare: 215/55 R17. Opțional există și varianta unor jante de 18 inch cu anvelope 215/50 R18.
Pe lângă modurile de rulare Normal, Sport și Eco care echipează standard toate modelele din gama Focus, Focus Active introduce două noi moduri, Slippery și Trail. Slippery ajustează sistemul ESC și setările sistemului de control al tracțiunii pentru a crește siguranța pe suprafețe cu aderență scăzută, precum noroiul, zăpada sau gheața. Acest mod reduce astfel patinarea roților, implicit la plecarea de pe loc, și oferă un răspuns mai pasiv al pedalei de accelerație. Iar Trail ajută la menținerea inerției pe suprafețe moi, așa cum este nisipul. Sistemul ajustează ABS-ul pentru a permite alunecarea roților și configurează sistemul de control al tracțiunii pentru o rotire mai liberă a roții, care încearcă astfel să elimine nisipul, zăpada sau noroiul de pe anvelope, și oferă un răspuns mai pasiv al pedalei de accelerație.
La interior, percepția de calitate este oferită de volanul și schimbătorul îmbrăcate în piele, de inserțiile colorate de pe uși și bord și de pragurile inscripționate Active. Scaunele cu sprijin lateral oferă o tapițerie textilă distinctivă Active și cusături albastre, element de culoare care se regăsește și pe covorașele speciale dedicate acestei versiuni. Ocupanții scaunelor din față se bucură de un spațiu generos la nivelul umerilor (1421 de milimetri), iar poziționarea planșei de bord este optimizată pentru a oferi mai mult spațiu. Spațiul dedicat genunchilor pasagerilor de pe locurile din spate a crescut cu mai mult de 50 de milimetri în comparație cu anteriorul Focus, ajungând la o valoare record în segment: 81 de milimetri. Spațiul la nivelul umerilor pentru pasagerii locurilor din spate a crezut și el cu aproape 60 de milimetri față de modelul înlocuit. Impresia de spațiu este subliniată de designul ușilor din spate, cu geam posterior care se întinde pe montant pentru a oferi o senzație de mașină aerisită.
În ceea ce privește motorizările, opțiunile sunt sofisticate și includ puternicele și eficientele motoare pe benzină 1.0 EcoBoost și 1.5 EcoBoost, cu până la 182 CP, dar și unitățile diesel 1.5 EcoBlue și 2.0 EcoBlue, care oferă până la 150 CP. Acestea pot fi cuplate cu transmisii manuale cu șase trepte sau automate cu opt trepte.