Sibiu – Pitești, finalizată după 23 de ani de promisiuni



În scenariul optimist, România va inaugura 40 de kilometri de autostradă, dar cel mai probabil vor fi 23.
Anul acesta vom culege exact ceea ce am semănat în materie de autostrăzi.
Cei șapte ani de guvernare PSD au însemnat, în materie de infrastructură rutieră: studii de fezabilitate și caiete de sarcini extrem de lacunare, contracte semnate cu constructori care, ulterior, au întâmpinat mari probleme de lichiditate, licitații și contestații care se întind pe durata a 2-3 ani, exproprieri și relocări de utilități care au amânat cu anii începerea construcției.
Documentația prost întocmită de Compania Națională de Administare a Infrastructurii Rutiere a îngreunat accesul la fonduri europene.
Promisiuni reportate
Toate autostrăzile de care vorbim mai jos au fost promise de guvernele conduse de Ponta (în Programul de guvernare 2012), Grindeanu, Tudose și Dăncilă. Realist vorbind, toate sunt foarte departe de finalizare. La unele, lucrările nici nu au început.
PSD a promis 180 de kilometri de autostradă, pentru 2019, dar a finalizat doar 22. Noul guvern liberal s-a ferit să anunțe cifre exacte poate și pentru că nu sunt siguri de ceea ce găsesc în teren.
În Programul de guvernare, Liviu Dragnea a promis sute de kilometri de autostradă - Foto: INQUAM PHOTOS/ Bogdan Dănescu
„Anul acesta nu ni s-au mai promis ca PSD sute de kilometri de autostradă. În 2020, sigur vor fi gata două loturi de autostradă.
Este vorba de o bucată din Autostrada Transilvania între Iernut și Chețani, adică 18 kilometri și un ciot, la granița dinspre Borș, în lungime de 5,35 kilometri tot pe Autostrada Transilvania“, a declarat Ionuț Ciurea, Director General Asociația Pro Infrastructura pentru Newsweek România.
Autostrada A10: 3 ani de întârzieri din cauza unor stâlpi
Între Turda și Alba Iulia, autostrada a fost împărțită în patru sectoare. Pe două sectoare, în partea dinspre Turda, se circulă pe două benzi pe sens. Celelalte două sectoare ar fi trebuit finalizate în ianuarie 2017. Astfel, se totalizează o întârziere de 3 ani.
„Mai sunt șanse teoretice, dacă se mobilizează CNAIR dar și constructorul să fie deschiși, anul acesta, 17 kilometri din lotul 1 al Autostrăzii Sebeș -Turda.
În ritmul de acum nu se va inaugura în 2020 pentru că trebuie rezolvată problema unei gropi de gunoi și mai trebuie făcute relocări ale unor stâlpi de tensiune care nu sunt mutați de ani de zile.
Între Sebeș și Alba Iulia se circulă bară la bară ca în București“, spune Ionuț Ciurea. Potrivit documentelor consultate de Newsweek România, lotul 1 este la un nivel de execuție de 83%, iar plățile sunt făcute pentru 69% din lucrări. Lotul al doilea este finalizat în proporție de 62% și plătit în proporție de 59%.
Autostrada A8: Stadiul lucrărilor, zero
În noiembrie 2018, proiectul Autostrăzii Unirii, așa cum a fost supranumită A8 Tg. Mureș - Iași - Ungheni, a fost aprobat printr-o lege în Parlament.
Legea prevede ca autostrada de circa 320 de km să fie realizată până la granița cu Republica Moldova, cu un pod peste Prut la Ungheni, să fie realizată din credite externe, pe fonduri europene și/sau prin parteneriat-public privat, iar procedurile să demareze în termen de 30 de zile de la promulgare.
După un an și jumătate, nu s-a întâmplat nimic. „S-a făcut, în 2010, un studiu de fezabilitate pe bani puțini și lacunar.
MINCIUNI Victor Ponta a promis că se retrage din politică dacă nu va termina autostrada spre munți - Foto: INQUAM PHOTOS/ Virgil Simionescu
El nu a fost niciodată gândit ca fiind baza pentru o licitație de proiectare și execuție. Autostrada are peste 300 kilometri, de la Ditrău la Tîrgu Neamț, iar 100 de kilometri sunt prin munte, pe lângă arii naturale, cu tunele, viaducte.
Va fi una din cele mai scumpe autostrăzi. Autostrada trece printr-o zonă plină de urși, iar asta o face și mai complexă. Pe baza studiului de fezabilitate din 2010 nu se va da autorizație de mediu nici măcar din partea autorităților române“, spune președintele Pro Infrastructura.
Autostrada A 7: Motivul pentru care mor 85 de nevinovați pe an
Pentru că nu există autostrada A7 Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Paşcani șoferii sunt nevoiți să circule pe DN 2 București – Iași. Este cel mai „mortal“ drum, cu 85 de decese anual.
„Drumul București – Iași are o bandă pe sens și două acostamente, de o parte și de alta care au fost lățite.
Inițial, au fost folosite ca benzi de urgență. Azi, mulți șoferi circulă foarte repede ca și cum ar exista două benzi pe sens.
CNAIR a spus că, în acte, e un drum 1+1. Până la finalizarea autostrăzii A7, ar trebui ca acest drum să se transforme într-unul cu două benzi pe un sens și una pe cealălalt.
Și acest lucru să se facă alternativ în funcție de trafic. S-a făcut un experiment cu un astfel de sistem, pe o porțiune de 10 kilometri și, în 95% din timp, se circulă fluent“, spune Ciurea.
Comarnic – Brașov, pentru care Ponta a vrut să își dea viața
În 2004, 2009 și 2013, guvernele de la București au anunțat că vor construi autostrada spre munte în parteneriat cu mai multe consorții de constructori.
De fiecare dată, procedura a fost anulată fie pentru că cei care trebuia să construiască nu au găsit bani, fie pentru că, în final, aceștia și-au dat seama că e nerentabilă.
În 2014, Ponta a și declarat că nu va mai candida pentru post de deputat dacă autostrada nu va fi terminată în 2016. Iar ministrul lui de atunci, Dan Șova, a amenințat că se mută cu cortul pe șantier. Șantier care nu a fost nici azi deschis.
Unii specialiști spun că efortul financiar ar fi prea mare pentru o autostradă și propun rute alternative sau variante ocolitoare pentru orașele aflate pe această rută.
Ionuț Ciurea are altă opinie. „Drumurile se proiectează în funcție de trafic. Indicatorul principal este MZA – media zilnică anuală prin care se face un recensământ al vehiculelor care trec anual/zilnic pe o bucată de drum.
Indicele MZA este cel mai ridicat pe această porțiune, autostrada fiind cea mai necesară din toată țara. Traficul, în proporție de 70%, este un trafic de stațiuni, restul de șoferi care merg între Bucuești – Brașov.
Circulația bară la bară e generată de mai mulți factori: traficul ridicat, trecerile de pietoni din zona stațiunilor, vehiculele care ies din curți, din magazine, virajele foarte dese.
Singura soluție este autostrada. Pe vremea premierului Mihai Tudose s-a intenționat ca asistența la proiectare să se facă prin Banca Mondială. Doar că, după patru luni, colaborarea a încetat la cererea părții române“.
Autostrada Sibiu – Pitești. Termene necunoscute
În documentul care monitorizează stadiul marilor proiecte de infrastructură, CNAIR menționează doar primul lot al Autostrăzii Sibiu – Pitești.
Sectorul dinspre Sibiu are 14 kilometri, ar trebui finalizat în anul 2023, iar stadiul fizic al lucrărilor este zero. S-au făcut plăți în avans de 1,9%.
Pentru secțiunea 2, în prezent se află în curs de evaluare cele 5 oferte depuse pentru contractul de supervizare.
„Pe secțiunea 3: Cornetu - Tigveni, cu o lungime de 37,40 km, CNAIR S.A, prin experții desemnați în cadrul Acordului BEI PASSA, a beneficiat, de asemenea, de asistență tehnică în specializarea tuneluri și a definit o strategie de promovare în baza documentației existente“, potrivit companiei.
Spus mai direct: nu se întâmplă nimic, nu se știe nici măcar când ar putea avea loc o licitație.
În secțiunea 4: Tigveni - Curtea de Argeș, cu o lungime de 9,86 km, în data de 29 august 2019, a avut loc depunerea ofertelor pentru procedura de atribuire a contractului „Proiectare și execuție Autostrada Sibiu – Pitești, Secțiunea 4: Tigveni - Curtea de Argeș“. Valoarea estimată a contractului este de 2.000.162.437 lei.
Pe secțiunea 5: Curtea de Argeș - Pitești, cu o lungime de 30 kilometri, se află în faza contestațiilor.
Rezultatul parțial al procedurii de licitație pentru atribuirea contractului de proiectare și execuție pentru Secțiunea 5 Curtea de Argeș – Pitești a fost contestat la Înalta Curte de Casație și Justiție, fiind respinsă inițial cererea contestatarei.
Ionuț Ciurea spune că Sibiu – Pitești nu va fi gata înainte de 15 ani, adică în 2035.