Iasul ramane cel mai poluat oras din tara, in ciuda optimismului autoritatilor locale care sustin ca s-a imbunatatit constant calitatea aerului in ultimii ani.
In loc sa adopte decizii potrivite, municipalitatea paseaza problema pe seama emisiilor provenite de la centralele de apartament desi acestea sunt omniprezente in toata tara. O alta cauza depistata de Primaria Iasi sunt cele 136.000 masini inmatriculate, la care se adauga cele aflate in tranzit.
Semaforizarea proastă, principala problemă
Autoritatile nu amintesc nimic despre proasta semaforizare din oras, soferii fiind nevoiti sa astepte minute bune pentru a traversa diverse zone.
Dupa ce municipalitatea a investit peste 80 de milioane de lei, bani din fonduri europene, guvernamentale si locale, in asa zisele semafoare inteligente, ambuteiajele au devenit normale.
Nervi intinsi la maxim si zeci de minute de asteptare in traficul din Iasi. Totul dupa ce semaforizarea pentru care s-au platit bani grei, mai tare incurca circulatia decat sa o fluidizeze. Noi am traversat intersectia din Tudor Vladimirescu, insa nu la o ora de varf.
Pe o distanta de 200 metri sunt amplasate 5 randuri de semafoare si 4 treceri de pietoni.
In orele de varf, Bulevardul Tudor Vladimirescu este un cosmar iar timpii vor creste vertiginos cand revin studentii la facultati si reincepe anul scolar. Mergem mai departe, in zona Moara de Foc. Aici, semaforizarea este la fel de prost gandita.
Citește și: VIDEO Gradul de ocupare al stațiunii Eforie, doar 30% în timpul săptămânii. E mizerie și beznă
Soferii sunt indignati si spun ca autoritatile nu fac nimic.
„Ce nu ar trebui sa faca autoritatile, oare? Dar nu fac nimic. Lasa ambuteiajul sa fie continuu, aglomerație, nervi, caldura, murim. Noi nu avem nicio putere, suntem sclavi.” a spus un sofer
„Mai ales acum daca ma duc la Podu Iloaiei stau o ora ca e aglomerat, se lucreaza la un pod. Nu stiu de ce nu se lucreaza noaptea mai bine. Deci o ora ca sa traversez Podu Iloaiei.„ a mentionat un sofer
Reporter: Ce parere aveti de semafoare?
Sofer: Nu au rost, nu stiu. Unul langa altul, nu cred.
Reporter: Nu au logica, nu?
Sofer: Nu.”
Proiectul privind înfiinţarea sistemului de management al traficului a fost început în perioada fostului primar Gheorghe Nichita. În 2020, fostul edil a fost încarcerat după ce instanţa l-a condamnat pentru luare de mită.
Judecătorii au stabilit că Nichita a încasat 10% din valoarea contractului de lucrări, aferente înfiinţării sistemului de trafic. Acum, intrebate daca lucrurie se pot rezolva, autoritatile sustin ca au solutii, dar momentan sunt greu de pus in practica.
Cum se apără autoritățile
Radu Botez – Membru Comisia de Circulație Primaria Iasi:
„Acolo avem o problema foarte mare, banda de stocare intre cele doua artere principale, Pacurari si Canta și fiind banda de stocare foarte scurta determina timpi de semaforizare dificili ca sa impaci pe toata.
Deci trebuie sa impaci si pietonii și masinile de pe Canta, pentru ca ei sunt cei mai nemultumiti si sa eliberez bucata aia intre Canta si Pacurari ca sa nu ramana masinile sa blocheze Pacurariul. Acolo este foarte dificil. Nu stiu cine s-a ocupat de timpii de semaforizare, dar e greu de optimizat.”
Citește și: 7,2 milioane de români au „fugit” în vacanță în străinătate în 2023, cu 20% mai mulți decât în 2022
Iasul s-a umplut de semafoare in 2016 dupa ce s-a facut contractul privind semaforizarea inteligenta iar, la acel moment, proiectul era cel de-al doilea din ţară ca importanţă şi mărime, după cel din Capitală.
Sistemul înfiinţat la Iaşi este similar ca funcţionare, conform executantului lucrării, cu sisteme implementate în diverse oraşe europene precum Berlin, Viena, Roma si Praga insa dupa cum se poate observa, timpii de semaforizare sau locul in care sunt amplasate semafoarele au fost prost gandite de expertii autohtoni.