Mai puține accidente în 2021, dar mai mulți morți

DE Mihai Duță | Actualizat: 13.08.2021 - 11:22
Foto: INQUAM PHOTOS/ Octav Ganea
Foto: INQUAM PHOTOS/ Octav Ganea
Foto: INQUAM PHOTOS/ George Călin
Foto: INQUAM PHOTOS/ George Călin

Statistica Direcției Rutiere arată că în primele șapte luni din 2021 au avut loc 2.586 de accidente grave, cu 30% mai puține decât anul trecut.

SHARE

În primele șapte luni din 2020 și din 2019, au fost înregistrate 3.637, respectiv 4.442 accidente grave, în urma cărora și-au pierdut viața 812, respectiv 898 de persoane.

Pentru anul 2020, trebuie să ținem cont de restricțiile de circulație din martie - mai, adică perioada stării de urgență.

Astfel, anul acesta avem, până acum, o scădere de aproape 30% a numărului de accidente față de 2020 și de 41% față de 2019.

Anul acesta însă, avem un număr mult mai mic de accidente și de răniți grav față de perioda similară din 2020 și 2019.

Din ianuarie până în iulie 2021, au fost 2.004 de răniți grav în urma accidentelor rutiere, față de 3.344, în aceeași perioadă din 2020, și 4.200, în 2019. Așadar, față de 2019, numărul răniților grav a scăzut la jumătate.

Cu toate acestea, în primele opt luni din anul acesta, numărul morților din accidente de circulație este mai mare cu 14% decât anul trecut.

Cele mai periculoase trei şosele din România sunt DN 2 Bucureşti – Suceava, DN 1 Bucureşti – Oradea şi DN 6 Bucureşti – Timişoara.

Principalele cauze care au generat evenimentele rutiere grave sunt:

  1. viteza neadaptată la condițiile de drum;
  2.  traversările neregulamentare ale pietonilor;
  3.  abateri ale bicicliștilor;
  4.  neacordare de prioritate pietonilor;
  5.  neacordare de prioritate între vehicule.

Foto: INQUAM PHOTOS/ George Călin

În 2020, din cele 6.258 de accidente, 1.084  au avut loc din cauza vitezei excesive, 1.083 , din cauza traversărilor neregulamentare, iar 741 au fost provocate de  abaterile bicicliştilor. 

România continuă să ocupe prima poziție în clasamentul european privind rata deceselor pe șosele și în anul 2020, cu 85 decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori, nivelul fiind totuși în scădere față de 2019, când a fost de 96 de morți, dar este cu mult peste media UE care a fost de 42 de decese la un milion de locuitori, arată datele publicate  de Comisia Europeană.

Țara cu cea mai redusă rată a mortalității rutiere din UE este Suedia, cu 18 decese la un milion de locuitori, de 4,7 ori mai mică decât în România.

În clasamentul mortalității rutiere în UE, înaintea României se află Letonia, cu 74 de decese la un milion de locuitori, și Bulgaria, cu o rată de 67 la un milion.

Cum ar putea fi pedepsită agresivitatea în trafic

Conform unui proiect al Poliției Române, un „comportament agresiv“ în trafic se va sancționa cu amendă și cu aplicarea sancțiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 120 de zile.  

Prin comportament agresiv se înțelege efectuarea uneia dintre următoarele manevre:

a) deplasarea succesivă de pe o bandă de circulație pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depășirii unui șir de vehicule care circulă în același sens;

b) întoarcerea vehiculului prin folosirea frânei de ajutor;

c) pornirea vehiculului de pe loc prin patinarea excesivă, în gol, a roților motoare;

d) circulația cu vehiculul la o distanță foarte redusă față de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât și în lateral, de natură a intimida conducătorul acestuia;

e) folosirea repetată a semnalelor sonore și/sau luminoase de natură a obliga nejustificat conducătorul de vehicul care circulă în fața sa să elibereze banda de circulație;

f) conducerea mopedului sau motocicletei având în contact cu drumul numai una dintre roți;

g) mersul cu spatele cu vehiculul în scopul intimidării celorlalți participanți la circulație care circulă în spatele acestuia;

h) realizarea intenționată a unui derapaj controlat al vehiculului în vederea întoarcerii sau rotirii acestuia;

i) conducerea intenționată a unui vehicul prin accelerarea repetată a motorului, de natură a stânjeni persoanele aflate în zona drumului public.  

Asociația Pro-Infrastrucură: Separatoarele de sens dau rezultate pe Drumul Morții

Asociația Pro-Infrastructură (API) arată că intrarea voluntară sau involuntară pe contrasens este o cauză principală a accidentelor grave din afara localităților.

Opt din cele 24 de decese în weekendul 23-25 iulie provin din ciocniri frontale pe DN2. 

„Așa cum API a atras atenția în repetate rânduri, pe DN2 și alte drumuri de 13m lățime, există o soluție simplă și ieftină de a separa sensurile și a evita astfel de carnagii: 2+1 alternativ.

Ba mai mult, ea a fost implementata parțial pe cei 10 km dintre Sinești și Movilița, cu rezultate excelente: zero decese în mai bine de doi ani“.

Citește dosarul integral „Drumurile noastre, moarte”

Cum scăpăm de drumurile morții

Weekendul negru de pe drumurile românești

Fabuloasele șpăgi luate de unii polițiști de la Rutieră și Permise

Cum au modificat parlamentarii Codul Rutier ca să scape ei de amenzi

Virgil Vochină: Peste 75.000 de români au murit în accidente după 1990

Polițiștii nu dau amenzi după camerele video de bord ale românilor. Un agent trebuie să constate

De ce devin șoferii români ucigași la volan

__________________________

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te