Excepție fac „acele sectoare unde existau alte tipuri de parapete sau au fost identificate constrângeri fizice pentru adoptarea acestei măsuri.”
„Până în prezent, pe rețeaua de drumuri naționale au fost montate aproximativ 300 km de parapete mediane, respectiv parapete care îndeplinesc rolul de separatoare fizice ale sensurilor de deplasare. Montarea acestora s-a realizat pe întreaga rețea pe care CNAIR S.A. o are în administrare, pe drumurile cu 4 benzi (2 benzi pe sens), în acord cu prioritățile identificate”, precizează CNAIR în răspunsul remis redacției.
Lungimea totală a rețelei de drumuri cu 4 benzi este 607 km, dar „dimensiunea rețelei de drumuri aflată în patrimoniul CNAIR S.A. se modifică în acord cu preluările și/sau predările către autoritățile locale a diverselor obiective, precum și în raport cu implementarea unor proiecte noi.”
CNAIR mai părecizează că „prioritizarea măsurilor de amenajare a drumurilor cu separatoare de sens este realizată în acord cu analizele privind dinamica accidentelor rutiere” și „nu are un termen limită la care va finaliza sau opri activitatea de creștere a gradului de siguranță rutieră prin separarea fizică a sensurilor de deplasare”.
Investițiile privind siguranța rutieră (achiziții de separatoare, parapete metalic sau semnalizare mai bună) sunt finanțate și prin PNRR/POT, în cuantum de peste 600 de milioane de euro.
Recent, directorul Direcției de Siguranță a Circulației și Monitorizare Trafic din CNAIR, Cristian Andrei, a anunțat în Parlament că, de anul viitor, se va implementa un sistem de protecție la impact și în zona arborilor de pe marginea șoselelor.
Citește și: EXCLUSIV Peste 1.100 de funcționari s-au angajat în administrația publică sub guvernarea PNL-PSD
Cristian Andrei a explicat că montarea separatoarelor de sens din beton pe drumurile cu 4 benzi a dus la reducerea numărului de persoane decedate cu 35 %.
Accidentele de circulație, 2% din PIB
Strategia de Siguranță Rutieră prezintă și costurile sociale/financiare care rezultă din accidente: 2% din PIB, aproape un milion de euro (958.108 euro) persoană decedată, 152.495 euro/rănit grav.
„În plan financiar, îndeplinirea obiectivelor din prezenta strategie va avea ca rezultat inclusiv reducerea costurilor sociale generate de accidentele rutiere, estimate în prezent la aproximativ 2% din PIB, având în vedere că aceste costuri depind de numărul de persoane decedate sau rănite”.
Costuri totale răniți grav 5,675,164,707.62 RON 1,263,731,341.32 €
Costuri totale persoane decedate 8,231,014,632.30 RON 1,832,861,564.34 €
Costuri totale accidente grave 6,604,256,351.83 RON 1,470,619,121.72 €
Costuri totale accidente soldate cu persoane decedate 8,370,495,558.42 RON 1,863,920,806.63 €