Teoretic, nu exista șantiere de drumuri expres sau autostrăzi pe care să se lucreze pe timp de noapte sau în weekend, în mod curent, în România.
„Nu exista șantiere de drumuri expres sau autostrazi pe care să se lucreze pe timp de noapte în mod curent”, a spus CNAIR într-un răspuns pentru Newsweek România.
Practic, însă, există multe cazuri în care se lucrează, iar CNAIR explică, în exclusivitate pentru Newsweek, care sunt excepțiile.
Firma care lucra pe Autostrada Moldovei care a explodat aparține omului de afaceri Dorinel Umbrărescu.
Citește și: VIDEO Explozie, pe Autostrada Moldovei. „Dorel” a lovit magistrala de gaze, 4 morți și 5 răniți
„În conformitate cu legislația în vigoare și potrivit condițiilor prevăzute la nivel de contract, programul de lucru se desfășoară într-un singur schimb și se întrerupe în zilele nelucrătoare și în afara programului normal de lucru, cu următoarele excepții:
Umbrărescu lucra noaptea pe Autostrada care a explodat „pe semnătură”
- Lucrarea nu poate fi evitată sau este necesară pentru protejarea vieții sau a proprietății sau pentru siguranța defășurării lucrărilor,
- Există acordul Inginerului.
- În vederea respectării prevederilor contractuale.
În contractele aflate în derulare, adoptarea unor planuri de măsuri care să includă mobilizarea suplimentară de resurse (majorarea numărului orelor de lucru şi/sau a numărului de personal şi/sau bunuri) se realizează pe riscul şi pe cheltuiala antreprenorului.
Citește și: Umbrărescu, care construia Autostrada 7, a „șantajat” CNAIR. Profitul, crescut de 1.300 ori în 5 ani
De asemenea, antreprenorul poartă întreaga răspundere în cazul procedurii accidentelor de muncă, evenimentelor și incidentelor periculoase, îmbolnăvirilor profesionale generate sau produse de echipamente tehnice și de munca sau de procedeele tehnologice utilizate.
Asigurarea resurselor pentru realizarea construcției se află în șarcina antreprenorului, care răspunde pentru orice întârziere față de termenele asumate prin contract.
CNAIR nu poate impune antreprenorului în mod nejustificat lucrul pe timp de noapte / în weekend, ce ar putea duce la încălcarea Codului Muncii și a prevederilor privind securitatea și sănătatea în muncă”, a explicat CNAIR pentru Newsweek.
Citește și: Transgaz arată spre vinovatul pentru moartea a 4 persoane pe Autostrada Moldovei
Într-una dintre aceste excepții se încadrează, probabil, și șantierul Autostrăzii Moldovei - A7, unde, în noaptea de miercuri, 20 septembrie, spre joi, 21 septembrie, în zona Călimăneşti, județul Vrancea, o magistrală de gaze a explodat după ce a fost lovită de un utilaj. În urma accidentului, 4 muncitori și-au pierdut viața și 5 au fost răniți.
Explozia de la magistrala de gaz de la Călimăneşti a fost cauzată de executarea lucrărilor pe şantierul Autostrăzii Moldovei A7 - este concluzia investigaţiei pompierilor la faţa locului, a informat Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Vrancea.
A fost vorba despre o explozie, urmată de incendiu, din cauza fisurării magistralei de transport de gaze naturale şi apariţia scânteilor mecanice, ca urmare a executării lucrărilor, pe şantierul autostrăzii A7, conform ISU Vrancea.
Ce costuri suplimentare implică munca pe timpul nopții / în weekend pe șantierele de autostrăzi
„Lucrul pe timp de noapte / în weekend se realizează pe cheltuiala antreprenorului atâta timp cât reprezintă o măsură a acestuia de îndeplinire cu bună-credință a obligațiilor contractuale.
Cu toate acestea, în contextul în care apar lucrări care depășesc cadrul contractual, iar pentru respectarea termenelor de execuție, antreprenorul propune printre măsuri lucrul pe timp de noapte sau în weekend, atunci costurile rezultate din aceste activități pot fi încadrate ca suplimentare pentru CNAIR”, explică CNAIR.