Umbrărescu, care construia Autostrada 7, a „șantajat” CNAIR. Profitul, crescut de 1.300 ori în 5 ani

DE Alex Darvari | Actualizat: 21.09.2023 - 14:02
Dorin UMbrărescu - Foto: Colaj
Dorin UMbrărescu - Foto: Colaj

Dorinel Umbrărescu este patronul firmelor care lucrau pe Autostrada 7 unde, noaptea trecută s-a produs o explozie. Firmele lui contruiesc o treime din autostrăzi. UMB Spedition are un profit de 1.300 ori mai mare ca acum 5 ani.Umbrărescu e un „Rege al asfaltului”.

SHARE

Dorinel Umbrărescu, cunoscut drept unul din regii asfaltului, este cel care prin companiile sale construiește Autostrada 7 unde azi noapte s-a produs o explozie. 

Citește și: VIDEO Explozie, pe Autostrada Moldovei. „Dorel” a lovit magistrala de gaze, 4 morți și 5 răniți

„Angajații societății care execută lucrări la autostrada A7 ar fi lovit cu un utilaj de săpat o conductă a magistralei care transporta gaz, iar scânteia produsă ar fi produs explozia, apoi incendiul. La autostrada A7 în județul Vrancea lucrează firmele omului de afaceri Dorinel Umbrărescu. Angajații firmei menționate lucrează în trei schimburi pentru a termina cât mai repede autostrada și din acest motiv se aflau pe șantier noaptea”, scrie ziaruldevrancea.ro. Sunt confirmați 4 morți.

Cine e Dorin Umbrărescu cel care construiește Autostrada 7

Dorinel Umbrărescu este singurul „rege al asfaltului” care a supraviețuit de pe vremea lui Băsescu. Supraviețurirea sa este miraculoasă și ridică multe semne de întrebare. În anul 2009 era aproape de faliment. Dar a scăpat ca prin minune cu ajutorul Compania Națională de Administrare a Drumurilor Naționale (CNAIR, azi) după cum menționează presa vremii.

Dorinel Umbrarescu, patronul firmei UMB Spedition, a fost scăpat de faliment de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), care a încasat o parte din creditul contractat de la BCR și BRD Groupe Societe Generale.

Compania de Autostrăzi a luat prima tranșă, în valoare de 100 milioane de euro, din creditul de 187,5 milioane de euro contractat de la BCR și BRD-Groupe Societe Generale. Din cei 100 milioane de euro, peste 50 milioane de euro intra în conturile patronului firmei UMB Spedition, Dorinel Umbrarescu.

A avut conturile blocate

În 2009, conturile controversatului Dorinel Umbrărescu, patronul firmei UMB Spedition, au fost blocate de către Agenţia Naţională pentru Administrare Fiscală pentru neplata TVA în valoare de aproximativ 100 milioane de lei, scria Mediafax. În 2013, Umbrărescu a decis să concedieze 1.000 de angajați.

Aceeași sursă menționează că, în 2013, poliţiştii băcăuani au întocmit dosar penal pe numele omului de afaceri Dorin Umbrărescu, după ce a fost prins în ilegalitate pe aeroportul din Bacău cu 15 cartuşe de vânătoare în bagajul de mână cu care încerca să urce într-un avion. 

Citește și: Statul paralel din mintea lui Cuc și dosarele penale ale regilor asfaltului din România

Dubioșii ani 2015 - 2019

În 2015, economica scria că „omul de afaceri originar din Bacău nu a mai câştigat niciun contract nou în ultimii trei ani. Anul acesta îşi închide afacerile din construcţia de drumuri şi lasă locul altora. "Ăsta este trend-ul din România de azi", spune Umbrărescu, păstrând misterul asupra motivelor acestei retrageri.

Dorinel Umbrărescu, care prin Tehnostrade şi Spedition UMB, este cel mai mare constructor român de drumuri, îşi închide cele două companii până la sfârşitul acestui an şi iese din afacerile de profil”, potrivit sursei de mai sus.

În 2019, profitul UMB Spedition s-a prăbușit la 100.000 de lei pe an. 

Nu e clar cine și cum a fost ajutat Umbrărescu să nu închidă firmele de construcții. Cert este că, anul trecut, UMB Spedition a avut un profit de 130 de milioane lei. Firma sa construia, anul trecut 36% din autostrăzile și drumurile expres ale României.

Față de 2019, profitul UMB Spedition a crescut de 300 de ori. Față de 2017, creștere e de 1.300 de ori.

Cum a șantajat CNAIR

Umbrărescu a  ajuns atât de puternic încât a șantajat CNAIR. În iulie 2022, Umbrărescu a fost nemuțumit de faptul că  că CNAIR promite constructorilor de peste jumătate de an că guvernul va adopta prin OUG formula polinomială de ajustare a prețului contractelor.

El a amenințat că oprește lucrările pe șantiere. Umbrărescu a notificat CNAIR că vrea renegocierea contractelor de construcție de autostrăzi urmare a creșterii accelerate a materialelor de construcții. Newsweek i-a cerut un punct de vedere lui Umbrărescu, fără răspuns.

CNAIR a răspuns solicitării Newsweek susținând că „UMB este un partener pe care CNAIR îl consideră serios. Compania a luat permament măsuri pentru a sprijini toți constructorii care au contracte în derulare”.

Răspunsul împăciuitor al CNAIR este mai jos:

Citește și: Umbrărescu, „regele asfaltului” ce închide 36% din șantierele de autostrăzi: 6 milioane € profit

CNAIR a precizat, în final, că UMB Spedition va renunța la solicitările de reziliere după ce Guvernul va aproba respectiva Ordonanță pentru ajustarea prețurilor.

A dus-o bine din anii 90

Dacă totalul afacerilor derulate în perioada 1999-2005 a fost de 698,2 milioane de euro, în perioada 2001-2004, când la cârma Ministerului Transporturilor s-a aflat tandemul Miron Mitrea - Sergiu Sechelariu, grupul de firme al lui Umbrarescu a derulat afaceri de 507,4 milioane de euro.

De asemenea, profiturile nete înregistrate de firmele lui Umbrărescu, în acea perioadă, au fost de 102,4 milioane de euro, ceea ce reprezintă 71,78% din profitul total înregistrat în perioada 1999-2005 de întregul grup de firme.

Apoi, de exemplu, în perioada 2007-2013, firmele lui Umbrărescu au primit contracte de la CNAIR în valoare de peste 1,1 miliarde de euro.

Citește și: Compania care amenința CNAIR că oprește lucrările își asumă 400 km de autostradă în 30 de luni

Ce s-a întâmplat pe autostradă

Autorităţile din Vrancea au activat, în noaptea de miercuri spre joi, Planul Roşu de Intervenţie, după ce un incendiu a cuprins o magistrală de gaz, pe şantierul Autostrăzii Moldova.

Patru muncitori ai firmei care lucrează la construcţia autostrăzii au murit, iar alţi cinci au fost răniţi. ISU Vrancea a stabilit, în urma primelor cercetări, că explozia, urmată de incendiu, a fost cauzată de fisurarea magistralei de transport al gazelor naturale şi de apariţia unor scântei mecanice, în urma lucrărilor pe şantier.

 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te