Adina Vălean a spus că le-a cerut statelor membre să dea următoarele derogări de la regulile existente pentru șoferii care transportă mărfuri în UE:
– timpul de odihnă săptămânal să fie petrecut în cabină. și nu în afara ei, pentru a facilita distanțarea socială a șoferilor
– să crească timpul de condus de la 4 ore și jumătate la 5 ore și jumătate
– Numărul de ore de condus zilnic să crească de la 9 ore la 11 ore
– Odihna săptămânală: să fie amânată de la după 6 zile la după 7 zile, și timpul de odihnă ar putea fi restricționat la 24 de ore
„Fluiditatea transportului de marfă e de importanță excepțională, cu atât mai mult cu cât vedem măsuri de închidere a circulației. Transportul de mărfuri e esențial pentru că fără aprovizionarea piețelor naționale, oamenii și companiile pot avea probleme cu produsele esențiale necesare pentru echipamentele medicale, de exemplu.
Am făcut recomadări operaționale pentru toate statele membre și am insistat că fluiditatea trebuie asigurată pentru toate bunurile, nu trebuie să existe prioritizări. Un exemplu: numărul mare de produse chimice folosite la producția medicamentelor, sau plasticul pentru producerea ventilatoarelor mecanice, care are 2.500 de componente. (...) Am insistat foarte mult că toate bunurile și toate tipurile de vehicule de transport de marfă trebuie lăsate să treacă”, a declarat Văleanu într-un interviu pentru G4media.
Comisarul european a mai spus că se focalizează pe modul de implementare a recomandărilor, astfel încât timpul petrecut în frontieră să nu fie mai mare de 15 minute, șoferilor să nu li se mai ceară documente legate de temperatură, să fie implementate ”circuitele verzi” speciale pentru transportatori.
„Am stabilit deja cu miniștrii de transport o rețea de puncte de contact în fiecare stat membru. Suntem în permanentă legătură cu fiecare stat pentru implementare, să vedem ce derogări au nevoie de la Comisia Europeană, dacă există neclarități.
(...)Punctual ne angajăm în dialog cu toate statele membre. Sunt probleme mari nu doar la granița Ungariei cu România, probleme mari sunt la pe tot culoarul de acces către țările baltice prin Polonia, multe focare pe care alergăm să le stingem. Aceste reguli așteptate de toată lumea sper să rezolve problemele în ansamblu”.