Poliția îți poate lua talonul mașinii dacă încalci unele reguli. Recuperarea presupune, în cazul cel mai fericit, câteva drumuri la diverse instituții.
Sunt o mulțime de situații în care poliția poate lua talonul unui șofer. Abaterile se lasă și cu amendă. În unele cazuri, reținerea talonului este însoțită și de alte sancțiuni.
Ce faci dacă ți-a luat poliția talonul. Pașii de urmat pentru a-l recupera
Legea le permite polițiștilor să rețină talonul pentru mai multe abateri.
Dacă ai ITP-ul expirat, nu ai RCA, descoperă defecțiuni la sistemul de frânare și direcție, netranscrierea proprietății în termenul legal sau mașina prezintă alte caracteristici decât cele din talon, adică o culoare diferită, folii neomologate, roți mai mari, etc, riscul să rămâi fără talon este foarte mare.
Citește și: Rămâi fără talonul mașinii și cu o amendă uriașă dacă nu ești echipat de iarnă. Ce trebuie să faci?
Certificatul de înmatriculare nu se reține dacă șoferul remediază pe loc deficiențele constatate, caz în care se aplică numai sancțiunea contravențională, adică amenda, care variază de la caz la caz.
Dacă certificatul de înmatriculare a fost reținut pentru defecțiuni tehnice, după remedierea problemelor tehnice semnalate, vehiculul trebuie prezentat la una dintre reprezentanțele teritoriale ale Registrului Auto Român pentru verificarea subansamblelor / sistemelor la care au fost constatate defecțiuni, conform rarom.ro.
După ce se constată remedierea defecţiunilor, reprezentantul RAR va menţiona acest lucru pe originalul dovezii înlocuitoare a certificatului de înmatriculare.
Citește și: FOTO Un român s-a prezentat la RAR cu roata mașinii legată cu o funie
Dovada înlocuitoare cu înscrisul respectiv permite redobândirea certificatului de înmatriculare.
Dacă motivul reţinerii certificatului de înmatriculare l-a constituit expirarea termenului de valabilitate al inspecţiei tehnice periodice anterioare, verificarea tehnică pentru redobândirea certificatului se efectuează exclusiv de către RAR.
Pentru prezentarea vehiculului la RAR, trebuie să țineți seama că, în conformitate cu ultimele modificări ale Codului Rutier, pentru vehiculele înmatriculate în România, în momentul în care
valabilitatea ITP expiră, în mod automat se suspendă înmatricularea vehiculului respectiv, iar vehiculul nu mai are drept de circulație pe drumurile publice.
Pentru a reintra în posesia certificatului de înmatriculare reținut, titularul acestuia trebuie să se prezinte la sediul Serviciului Poliției Rutiere, având asupra sa buletinul sau cartea de identitate, dovada de reținere a certificatului de înmatriculare original și actul din care rezultă încetarea motivului reținerii original + copie.
Toate motivele pentru care poți rămâne fără talon
Deci, legal, conform Art 112 din Oug 195/2002, poliția îți ia talonul pentru următoarele abateri.
(1) Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia se reţine de către poliţia rutieră în următoarele cazuri:
Citește și: Atenție ce service alegeți! Un mecanic a vândut pe bucăți, la dezmembrări, mașina clienților
a) vehiculul înregistrat nu are efectuată inspecția tehnică periodică valabilă ori aceasta este anulată;
b) nu sunt respectate normele tehnice constructive referitoare la transportul produselor periculoase; FDC (dovada fără drept de conducere) și RPNÎ (se trerag plăcuțele de înmatriculare) și imobilizare
c) vehiculul circulă noaptea fără faruri sau lămpi de semnalizare, dispozitivele de iluminare şi semnalizare luminoase, mijloaceleorescent-reflectorizante, prevăzute în normele tehnice în vigoare; FDC.
d) vehiculul circulă cu deficiențe majore sau periculoase la sistemele de iluminare-semnalizare sau cu alte dispozitive decât cele omologate;
e) sistemul de frânare de serviciu prezintă deficiențe majore sau periculoase; FDC și PC (permisul de conducere)
f) sistemul de frânare de securitate sau de staționare prezintă deficiențe majore sau periculoase;
g) mecanismul de direcție prezintă deficiențe majore sau periculoase; FDC și PC
h) anvelopele au alte dimensiuni sau caracteristici decât cele prevăzute în cartea de identitate a vehiculului, prezintă tăieturi sau rupturi ale cordului ori sunt uzate peste limita legal admisă;
h1) conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zapadă, gheaţă sau polei, fără ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarnă, iar în cazul autovehiculului de transport marfă cu o masă
totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone şi al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, fără ca acestea să fie echipate cu
anvelope de iarnă pe roţile axei/axelor de tracţiune sau fără a avea montate pe aceste roţi lanţuri sau alte echipamente antiderapante certificate; FDC
i) zgomotul în mers sau staţionare depăşeşte limita legal admisă pentru tipul respectiv de vehicul;
j) motorul emite noxe poluante peste limitele legal admise;
k) elementele dispozitivului de cuplare pentru remorcare prezintă uzuri pronunţate ori nu sunt compatibile, fiind de natură să provoace desprinderea remorcii sau dezechilibrarea ansamblului;
l) autovehiculul sau tramvaiul are aplicate pe parbriz, lunetă sau geamurile laterale afişe sau reclame publicitare, folii neomologate şi/sau nemarcate corespunzător ori accesorii care restrâng sau estompează vizibilitatea în timpul mersului, atât din interior, cât şi din exterior;
m) autovehiculul are aplicat pe partea frontală şi/sau posterioară a acestuia afişe, înscrisuri sau reclame care diminuează eficacitatea dispozitivelor de iluminare şi semnalizare luminoasă ori citirea numărului de înmatriculare;
n) autovehiculul prezintă scurgeri semnificative de carburant sau lubrifiant;
o) plăcuţele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare nu sunt conforme cu standardul ori au aplicate dispozitive de iluminare, altele decât cele omologate; FDC și RPNÎ și imobilizare
p) datele din certificatul de înmatriculare sau de înregistrare nu concordă cu caracteristicile tehnice ale vehiculului; FDC și RPNÎ și imobilizare
r) vehiculul nu a fost radiat din circulaţie în cazurile prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă; FDC și RPNÎ și imobilizare
Citește și: Atenție, șoferi! 7 modificări importante ale Codului Rutier: Permisul poate fi și retras
s) vehiculul nu este asigurat de răspundere civilă în caz de pagube produse terţilor prin accidente de circulaţie, conform legii; FDC și RPNÎ și imobilizare
t) deţinătorul vehiculului nu a preschimbat certificatul de înmatriculare sau de înregistrare, în conformitate cu prevederile legale;
u) vehiculul nu are montată una dintre plăcuţele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare;
v) vehiculul are lipsă elemente ale caroseriei ori aceasta este într-o stare avansată de degradare;
x) lipsa dotărilor obligatorii pe autovehicule destinate învăţării conducerii autovehiculelor în procesul instruirii persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere, prevăzute de reglementările în vigoare.
y) înmatricularea vehiculului este suspendată, în condițiile legii.
În situațiile prevăzute la alin. (1) lit. b), o), p), r) și s), odată cu reținerea certificatului de înmatriculare polițistul rutier retrage și plăcuțele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare.
Când poți să circuli cu dovadă de la poliție pentru reținerea talonului
Conform aceluiași articol din Codul Rutier, în unele cazuri, poliția poate lăsa șoferul să conducă în baza unei dovezi.
Alin(2) din Art 112 din Oug 195/2002 mai arată că ”în situațiile prevăzute la alin. (1) lit. b), c), e), g), h1), k), o), p), r), s) la reținerea certificatului de înmatriculare sau de înregistrare, polițistul rutier eliberează conducătorului de vehicul o dovadă
înlocuitoare fără drept de circulație, iar în cazurile prevăzute la alin. (1) lit. a), d), f), h), i), j), l), m), n), t), u), v), x) și y) o dovadă înlocuitoare cu drept de circulație pentru 15 zile”.
Citește și: Cum se circulă, de fapt, în sensul giratoriu după modificarea Codului rutier. Ce este total interzis
Ți se ia talonul, ți se dă amendă
Dar reținerea talonului mașinii nu este singura sancțiune aplicată în cazul constatării neregulilor. Aceasta vien la pachet și cu niște amenzi usturătoare.
Astfel, pentru ITP expirat, se aplică 9/20 puncte amendă adică1305-2900 de lei, cu posibilitatea de a plăti jumătate din minim în 15 zile, adică 652,5 lei.
Pentru înmatriculare suspendată (netranscriere), se aplică aceeași salcțiune cu posibilitatea de a plăti, la fel, jumătate din minim în 15 zile.
La fel se aplică și pentru folii neomologate sau lipsa anvelopelor de iarnă .
Dacă nu are RCA sau RCA este expirat pentru o mașină înmatriculată în România, amenda este de 1000-2000 de lei cu posibilitatea de a plăti jumătate din minim.