Azotul otrăvitor scurs în Dunăre, în Serbia, ajunge în România. După scufundarea unei barje ce transporta 1.000 de tone de azot, ministrul Mediului, Mircea Fechet, a venit cu precizări referitoare la poluarea apelor fluviului pe sectorul românesc.
Azotul otrăvitor scurs în Dunăre, în Serbia, ajunge în România. Cât e de periculos?
O barjă încărcată cu îngrăşăminte, respectiv 1000 de tone de azot, s-a scufundat în Dunăre, vinerea trecută, după ce a lovit un pod la graniţa dintre Serbia şi Croaţia.
Nava era înregistrată în Germania și transporta încărcătura din Austria către un port sârbesc de pe Dunăre, la nord de capitala Serbiei, Belgrad.
În acest context, la câteva zile de la incident, ministrul Mediului, Mircea Fechet, a explicat, care este situaţia apelor din România după scufundarea barjei cu încărcătura periculoasă din punctul de vedere al poluării mediului, în condițiile în care există pericolul ca azotul să ajungă şi la noi în ţară.
Citește și: O navă care transporta 1000 de tone de azot s-a scufundat în Dunăre. A lovit un pod
El a afirmat că, deocamdată, nu se înregistrează modificări ale compoziției apei din Dunăre, la noi în țară, dar că, mai devreme sau mai târziu, acea cantiate de azot se va dizolva și va ajunge și în zona României.
„Aş vrea să clarific, înainte de toate, că în măsura în care azotul o să ajungă în apa Dunării şi va ajunge,pentru că mai devreme sau mai târziu, mia aceea de tone se va dizolva în apă, însă e bine să ştim că apa este monitorizată în timp real atât la faţa locului şi în aval de locul accidentuui, cât şi pe secţiunea românească a Dunării şi la acest moment nu avem nicio modificare, din informaţiile pe care partea sârbă le-a pus la dispoziţie, faţă de evaluările normale”, a spus Mircea Fechet, la Antena 3 CNN.
Ministrul a mai precizat că este de ajutor și debitul ridicat al Dunării din acest moment, aproape dublu decât media lunii ianuarie.
„Probabil că ne ajută şi debitul crescut al Dunării. Avem un debit de 9.000 de m³/s astăzi, la intrarea în ţară, faţă de 4.900 cât aveam de obicei în luna ianuarie, însă temperatura scăzută a apei şi acest debit mai mare decât cel normal reprezintă două lucruri care ne ajută puţin în acest context", a mai precizat Fechet, conform aceleiași surse.
Citește și: Vremea rea produce incidente în trafic. Un microbuz a fost răsturnat de vântul puternic
La puțin timp după incident, expertul sârb de mediu Dusan Blagojevic a declarat pentru televiziunea N1 că „scufundarea unei barje cu 1.000 de tone de îngrășăminte va avea cu siguranță un impact negativ asupra florei și faunei fluviale și, indirect, asupra noastră”.
Utilizarea excesivă și ineficientă a îngrășămintelor ar putea dăuna producției agricole și ar putea duce la poluarea atmosferică.