EXCLUSIV Afaceri dubioase în starea de urgență la Transporturi. Un aparat PCR nu merge nici acum

DE Mihai Duță | Actualizat: 07.04.2021 - 22:15

Un control al Curții de Conturi la Ministerul Transporturilor privind chelutirea banilor publici în perioada stării de urgență a scos la iveală nereguli majore în privința achizițiilor făcute pentru spitalele CFR.

SHARE

În urma verificărilor s-a constatat că multe echipamente medicale nu ajunseseră în dotarea spitalelor deși ele erau plătite, la data efectuării controlului, adică 30 iunie 2020. O parte dintre aceste echipamente nu au ajuns nici până astăzi la spitalele CFR, deși vorbim despre achiziții făcute în starea de urgență din 2020.

Citește și: VIDEO&FOTO Rusia testează o superarmă care poate provoca un tsunami radioactiv. Imagini din satelit

Cea mai interesantă poveste este aceea privind achiziționarea unor aparate de testare RT-PCR.

În plină stare de urgență, prin „Acordul cadru nr. 14045/03.04.2020 de furnizare echipamente medicale din cadrul loturilor 5,7,12,14,19” erau cumpărate, fără licitație, mai multe echipamente medicale și substanțe dezinfectante, printre care și 5 aparate de testare RT PCR.

Citește și: FOTO&VIDEO Drumul expres pe care PSD și Dragnea au pus doar o bordură a ajuns la un stadiu de 60%

Aparatele RT-PCR model  M0002321 au fost recepționate încă de la sfârșitul lunii mai 2020 doar că, surpriză, mai aveau nevoie de o mulțime de accesorii, care costau încă o dată cât aparatele propriu -zise. În plus spitalele beneficiare trebuiau să amenajeze pe cheltuiala lor spații speciale cu trei camere pentru a fi asigurate fluxurile de testare. 

Citește și: Interlopul Alex Bodi, fost soț al Biancăi Drăgușanu, judecat pentru trafic de minore și proxenetism

Practic, fără nicio licitație, doar pe baza deciziei luate de comisia de achiziții din care au făcut parte și reprezentanți ai spitalelor, Ministerul Transporturilor a cheltuit 1.190.000 de lei pe niște aparate care nu puteau funcționa fără anumite accesorii. Acest lucru este consemnat la Spitalul CF2 din București în momentul recepției aparatului.

Aparate RT PCR achiziționate în timpul stării de urgență care nu funcționează nici acum

Potrivit adresei Spitalului Clinic CF 2 București nr. 2700/12.06.2020 , aparatul de determinare rapidă germeni patogeni-PCR primit de spital conform Procesului-verbal de predare-primire nr. 297/22.05.2020 în urma achiziției centralizate efectuate de către MTIC , nu a fost pus în funcțiune întrucât „folosirea doar a aparatului nu este posibilă fără celelalte componente ale ansamblului”.

De menționat este faptul că printrei cei care au hotărât achiziționarea acestor aparate face parte și directorul medical al CF2, Adrian Vasile Comănici.

Achizițiile accesoriilor, care costau aproape de două ori mai mult decât aparatul au căzut în sarcina spitalelor cărora Ministerul Transporturilor le cumpărase aparatele de testare, la fel ca și amenajarea spațiilor în care să funcționeze. 

Drept urmare, aparatul RT-PCR a început să funcționeze la CF2 București la 29.10.2020, iar la Spitalul CFR din Constanța aparatul nu funcționează nici acum.

Când au început să funcționeze aparatele de testare RT-PCR:

  • La Spitalul Clinic CF 2 București la data de 29.10.2020
  • La Spitalul Clinic CF Constanța se estimează că va fi pus în funcțiune la data de 30.04.2021
  • La Spitalul Clinic CF Timișoara  la data de 29.07.2020
  • La Spitalul Clinic CF Oradea la data de 01.08.2020
  • Spitalul General CF Drobeta Turnu Severin la data de 05.11.2020

Conducerea Spitalului CF Oradea a avut presimțiri

Un caz cel puțin ciudat este al Spitalului CFR Oradea. Practic, conducerea acestui spital a avut premoniții și a început să cumpere accesoriile înainte ca Ministerul Transporturilor să cumpere aparatul. Într-un răspuns față de raportul Curții de Conturi, șeful Serviciului Medical din Ministerul Transporturilor a avut următoarea justificare: „Referitor la afirmațiile din Minuta dumneavoastră cu privire la echipamentele achiziționate și care nu au fost puse in funcțiune până la data prezentei Minute, anexam adresa nr. 2744/23.06.2020 transmisa de Spitalul C.F. Oradea prin care ni se aduce la cunoștința utilitatea aparatului de determinare rapidă germeni patogeni – PCR si de unde rezultă ca un asemenea aparat are nevoie de o dotare de laborator care nu face parte din componentele aparatului ca accesorii. Ori, dotarea cu aparatura aferentă funcționării unui PCR tine de managementul și dotarea fiecărui spital in parte, oportunitatea achiziționării lor fiind apreciata și cerută expres de managerii spitalelor.

În consecință, doar achiziția aparatelor PCR revine ca obligativitate ministerului și nu oportunitatea achiziționării sau funcționarea lor, aceasta revenind managerilor de spitale si directorilor medicali. Nu înțelegem de ce, Curtea de Conturi nu a solicitat puncte de vedere si de la celelalte spitale solicitante și a luat in considerare doar adresa Spitalului C.F. nr. 2, care a solicitat un asemenea aparat, la rândul sau. Și pentru spitalele din subordinea ministerului sănătății, obligația de a dota laboratoarele, a pune in funcțiune aparatura achiziționata de minister in mod centralizat și trainingul personalului revine exclusiv managementului spitalelor”.

În realitate, niciun spital din cele menționate nu avea cum să aibă vreo dotare potrivită pentru aparatele PCR, întrucât nu mai avuseseră niciodată așa ceva. Necesitatea achiziționării aparatelor cu tot cu accesorii era evidentă în acest caz dacă se dorea punerea lor în funcțiune cât mai repede, aceasta fiind și justificarea achiziției fără licitație în starea de urgență.

Mai interesant este răspunsul celor de la Curtea de Conturi la acestă justificare a reprezentantului Ministerului Transporturilor. Aceștia spun că aspectele consemnate în raportul de control nu vizează utilitatea aparatului, ci imposibilitatea punerii acestuia în funcțiune la termenul contractual, întrucât erau necesare cheltuieli suplimentare de investiții.

„Chiar din adresa nr. 2744/23.06.2020 a Spitalului CF Oradea, invocată de conducerea entității și atașată la adresa nr. 1391/SGA/24.06.2020 rezultă că «pentru punerea în funcțiune a acestui aparat este nevoie de o serie de alte aparate și accesorii....» și «conducerea spitalului a anticipat și analizat dotările din cadrul laboratorului de analize medicale și din cadrul altor compartimente și am achiziționat restul de aparatură medicală, astfel încât, într-un timp foarte scurt de la sosirea acestora, aparatul să fie pus în funcțiune»,

Ca urmare, conducerea Spitalului CF Oradea confirmă pe de o parte faptul că pentru punerea în funcțiune a aparatului au fost necesare cheltuieli suplimentare de investiții, iar pe de altă parte la data prezentei aparatul nu a fost pus în funcțiune.

Menționăm că ministerul are obligația efectuării plății acestor echipamente numai după recepționarea și punerea lor în funcțiune”, au spus auditorii Curții de Conturi.

Practic, Spitalul CF Oradea, recunoaște că a început să cumpere anumite componente înainte ca Ministerul Trasnporturilor să decidă achiziționarea aparatelor RT-PCR. O mare parte dinre aceste componente trebuie să fie de la ceeași firmă producătoare a aparatelor pentru a fi compatibilie și pentru ca acestea să funcționeze în parametri proiectați.

Niciun răspuns de la Ministerul Transporturilor

Newsweek România a cerut un punct de vedere asupra achiziției acestor aparate încă de anul trecut. Am făcut o revenire acum trei sptămâni însă nu avem încă niciun răspuns.

Newsweek România a solicitat un răspuns la următoarele întrebări:

Cine a făcut parte din comisia care a avizat achiziția aparatelor RT-PCR?

Care a fost costul de achiziție inițial al aparatelor de testare RT-PCR achiziționate de Ministerul Transporturilor, când au fost recepționate acestea și de ce nu au putut fi puse în funcțiune la data recepției?

Cât au costat celelate componente necesare pentru a fi puse în funcțiune aparatul?

La ce dată au fost paratele RT-PCR puse în funcțiune ?

Cât a costat amenajarea spațiilor necesare pentru testările RT-PCR în fiecare dintre spitalele CFR care au achiziționat aparatură pentru acest lucru?

Cât costă reactivii? Care sunt costurile analizelor?

De ce sunt dublate analizele făcute la CF2 de alte laboratoare private în momentul de față?

Care este situația personalului care deservește Laboratorul de Biologie Moleculară de la Spitalul CF2?

UPDATE Precizările Ministerului Transporturilor

După publicare textului, Ministerul Transporturilor ne-a transmis următoarele precizări:

Vă informăm că Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a achiziționat un număr de 5 APARATE DE DETERMINARE RAPIDĂ GERMENI PATOGENI PRIN METODA PCR, respectiv câte un aparat pentru Spitalul Clinic CF 2 București, Spitalul Clinic CF Constanța, Spitalul Clinic CF Timișoara, Spitalul Clinic CF Oradea și Spitalul General CF Drobeta Turnu Severin. Prețul unitar al unui APARAT DE DETERMINARE RAPIDĂ GERMENI PATOGENI PRIN METODA PCR a fost de 238.000 lei, valoarea totală a contractului fiind de 1.190.000 lei.

Comisia de evaluare a ofertelor a avut următoarea componență:

  • Irina Chiriță – președinte Comisie Evaluare
  • Daniela Drăgan (Mașolea)
  • Valerica Lungu
  • Costel Tilea
  • Paul Adrian Constantinescu

Prin adresa nr. 1336/24.03.2003 Spitalul Clinic CF 2 București ne-a comunicat că ”Laboratorul de biologie moleculară” din cadrul Spitalului Clinic CF 2 București nu dublează analize PCR fiind laborator acreditat de către Ministerul Sănătății și inclus în „Programul național de supraveghere şi control al bolilor transmisibile prioritare", litera G „Unități de specialitate care implementează", cu precizarea că la momentul punerii în funcțiune a aparatului de determinare rapidă germeni patogeni prin metoda PCR a existat un număr extrem de mic de teste efectuate încrucișat cu laboratorul ”back-up” acreditat  și de referință, în scop de autoevaluare.

În baza adresei nr. 1336/24.03.2003 a Spitalului Clinic CF 2 București, a adresei nr. 2565/23.03.2003 a Spitalului Clinic CF Constanța, a adresei nr. 1360/23.03.2003  a Spitalului Clinic CF Oradea, a adresei nr. 5393/24.03.2003 a Spitalului Clinic CF Timișoara și a adresei nr. 695/24.03.2003 a Spitalului General CF Drobeta Turnu Severin vă comunicăm următoarele informații:

  1. Prețul celorlalte componente necesare pentru punerea în funcțiune a aparatului de determinare rapidă germeni patogeni prin metoda PCR
  • Spitalul Clinic CF 2 București 414.000 lei
  • Spitalul Clinic CF Constanța 483.983,69 lei
  • Spitalul Clinic CF Timișoara aparatură în comodat de la Universitatea de Medicină și Farmacie “ Victor Babeș” Timișoara, Contract de Comodat înregistrat cu nr. 9124/16.07.2020
  • Spitalul Clinic CF Oradea 145.040,33 lei
  • Spitalul General CF Drobeta Turnu Severin 379.248 lei

 

  1. Data punerii în funcțiune a Aparatelor de determinare rapidă germeni patogeni prin metoda PCR
  • La Spitalul Clinic CF 2 București la data de 29.10.2020
  • La Spitalul Clinic CF Constanța se estimează că va fi pus în funcțiune la data de 30.04.2021
  • La Spitalul Clinic CF Timișoara  la data de 29.07.2020
  • La Spitalul Clinic CF Oradea la data de 01.08.2020
  • Spitalul General CF Drobeta Turnu Severin la data de 05.11.2020

 

  1. Costul pentru amenajarea spațiului necesar punerii în funcțiune a aparatului PCR
  • Spitalul Clinic CF 2 București 66.068,5 lei
  • Spitalul Clinic CF Constanța 98.000 lei
  • Spitalul Clinic CF Timișoara aparatură 2500 lei plus sponsorizări
  • Spitalul Clinic CF Oradea 20.500 lei
  • Spitalul General CF Drobeta Turnu Severin 22.015 lei

 

  1. Numărul angajaților care se ocupă exclusiv cu procesarea testelor PCR
  • Spitalul Clinic CF 2 București doi angajați pe perioadă determinată
  • Spitalul Clinic CF Constanța  - laboratorul nefiind funcțional nu există personal angajat în acest scop
  • Spitalul Clinic CF Timișoara o normă medic laborator, 1,5 norme biolog, 1 normă asistent medical de laborator, 1 normă îngrijitoare
  • Spitalul Clinic CF Oradea un biochimist, un rezident, medic de laborator și IT-ist part time, angajați ai spitalului
  • Spitalul General CF Drobeta Turnu Severin două persoane

 

  1. Prețul reactivilor și prețul unui test PCR
  • Spitalul Clinic CF 2 București 93.19 lei reactivii/test, 200 lei prețul testului
  • Spitalul Clinic CF Constanța
  • Spitalul Clinic CF Timișoara 200.686,93 lei reactivii/an, 180 lei prețul testului
  • Spitalul Clinic CF Oradea 90,15 lei reactivii/test 149,62 lei prețul testului
  • Spitalul General CF Drobeta Turnu Severin 94 lei reactivii/test, 188 lei prețul testului

 

Laboratorul de biologie moleculară de la CF 2, organigramă cu 22 de angajați

În același răspuns față de raportul Curții de Conturi, șeful Serviciului Medical din Ministerul Transporturilor afirmă următoarele:

„Referitor la Aparatele de determinare rapidă a germenilor patogeni-PCR, achiziționate în mod centralizat la nivelul MTIC, menționez că solicitările spitalelor au fost pentru acest aparat, nu pentru laborator de biologie moleculară. PCR permite diagnosticarea rapidă și foarte specifică a bolilor infecțioase, inclusiv a celor cauzate de bacterii sau viruși. Permite, de asemenea, identificarea microorganismelor care nu sunt cultivabile sau cu creștere lentă, cum ar fi micobacterii , bacterii anaerobe sau virusuri din testele de cultură de țesuturi, este un instrument de cercetare foarte puternic și practic. Secvențializarea etiologiilor necunoscute a multor boli este identificată de PCR. Tehnica poate ajuta la identificarea succesiunii virusurilor necunoscute anterior legate de cele deja cunoscute și, astfel, poate oferi o mai bună înțelegere a multor bolii, fapt pentru care acest aparat este util și în perioada starii de alertă cât și ulterior”.

Cu toate acestea la Spitalul CF2 tocmai se discută o organigramă cu 22 de cadre medicale pentru laboratorul de biologie moleculară construit în jurul aparatului RT-PCR cumpărat anul trecut. 

Din luna martie funcționează și aparatul RT-PCR, însă rezultatele sunt trimise pentru confirmare la alte două clinici private din București.

Care au fost contractele încheiate fără licitație

Din informațiile prezentate în „Situația privind achizițiile publice în perioada stării de urgență în contextul epidemiei coronavirus COVID-19-anul 2020” rezultă că ministerul a atribuit prin procedura de negociere fără publicarea unui anunț de participare, conform prevederilor art. 104 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, un număr de 6 acorduri cadru și 22 de contracte subsecvente având ca obiect furnizarea de echipamente medicale, dezinfectanți și echipamente de protecție necesare spitalelor din subordine, conform tabelului următor.

Echipamente plătite și nelivrate

Din „Situația materialelor și echipamentelor achiziționate de MTIC în perioada stării de urgență și recepționate de unitățile sanitare din subordinea MTIC până la data de 11.06.2020”  întocmită de Serviciul medical din cadrul MTIC, rezultă că până la data controlului nu au fost livrate integral materialele și echipamentele necesare spitalelor pentru prevenirea și combaterea pandemiei, dintre care exemplificăm:

Se pare că o parte dintre aceste echipamente și substanțe nu au fost livrate nici până astăzi. 

Nereguli și la donațiile primite în timpul stării de urgență

În raportul Curții de Conturi se mai consemnează că „din analiza pe bază de eșantion a modului de evidență și gestionare a resurselor materiale destinate prevenirii și combaterii infectării cu coronavirus COVID-19, primite cu titlu gratuit în perioada stării de urgență, echipa de control a constatat abateri privind neînregistrarea și neevidențierea unor materiale sanitare în cuantum total de 289.816,25 lei”.

Este greu de crezut, totuși, că angajații spitalelor ar fi preluat atâtea materiale fără proces verbal de predare-primire.

Neînregistrarea acestor materiale produce suspicinui în privința faptului că au fost livrate în realitate, iar lipsa unei evidențe poate însemna că, în cazul în care au ajuns, materialele ar fi putut să aibă o cu totul altă destinație finală.

 

Valori de achiziție estimate cu mult în plus față de prețul real

 

Din analiza modului de fundamentare a valorii estimate aferente echipamentului sistem de încălzire pacient prin pătură cu flux de aer a rezultat că entitatea nu a acționat în vederea obținerii unei asigurări cu privire la faptul că valoarea estimată a contractului ce urma să fie atribuit s-a realizat având la bază informații realiste, respectiv informații obținute din analiza și cercetarea pieței pentru produse similare, date istorice existente la nivelul spitalelor şi date disponibile ca urmare a schimbului de informații cu alte autorități contractante, etc.

 

Astfel, din analiza modului de estimare a valorii Sistemului de încălzire pacient prin pătură cu flux de aer (74 buc) s-a constatat că valoarea stabilită în referatele de necesitate a fost nefundamentată corespunzător, aceasta fiind stabilită la valoarea totală de 5.024.600 lei fără TVA, reprezentând un preț unitar per echipament de 67.900 lei fără TVA.

Din analiza ofertelor înaintate de cei 2 participanți la procedura de atribuire - negociere fără publicare prealabilă - a rezultat că valoarea estimată de MTIC de a fost semnificativ mai mare (de 3,8 și respectiv de 3.4 ori mai mare) decât valorile ofertate de aceștia, de 1.332.000 lei fără TVA (18.000 lei/buc) și respectiv 1.473.606,40 lei fără TVA (19.913,6 lei/buc).

Procedura de achiziție s-a finalizat prin încheierea acordului-cadru de furnizare de produs sistem de încălzire pacient prin pătură cu flux de aer din cadrul lotului nr.16 nr.14058/03.04.2020 cu cei doi ofertanți (SC ALPHA MEDICAL SRL și SC TEHNOPLUS MEDICAL SRL), la valorile ofertate.

Ulterior, a fost întocmit contractul subsecvent de furnizare nr.14542/07.04.2020 lot nr.16 sistem de încălzire pacient prin pătură cu flux de aer cu SC ALPHA MEDICAL SRL, în valoare totală de 1.332.000 lei fără TVA (18.000 lei/buc).

 

Totodată, pentru achiziția echipamentului „monitor funcții vitale ATI tip 2” entitatea a stabilit o valoare estimată de 12.949.500 lei fără TVA (72.750 lei/bucata x 178 buc).

Cu adresa nr. 23.010/16.06.2020, echipa de control a solicitat MTIC să prezinte documentele care au stat la baza fundamentării valorii estimate privind achiziția următoarelor echipamente, atribuite prin procedura de negociere fără publicare prealabilă în perioada stării de urgență:

- Sistem de încălzire pacient prin pătură cu flux de aer, lot nr.16 cu SC ALPHA MEDICAL S.R.L. și TEHNOPLUS MEDICAL S.R.L.;

- Monitor funcții vitale ATI tip 2 cu SC DUCOS TRADING SRL, lot.19;

- Ventilator mecanic tip 1 cu SC DUCOS TRADING SRL, lot 14.

 

Din analiza răspunsului înaintat de Serviciul Medical din cadrul MTIC cu adresa nr. 22975/16.03.2020 și a documentelor anexate a rezultat că:

-pentru sistemul de încălzire pacient prin pătură cu flux de aer stabilirea valorii unitare a sistemului nu este documentată cu informații obținute din analiza și cercetarea pieței pentru produse similare, date istorice existente la nivelul spitalelor şi date disponibile ca urmare a schimbului de informații cu alte autorități contractante, anexându-se un tabel nesemnat și niște extrase de pe un site, extrase din care rezultă că prețurile erau mai mici decât cele estimate de entitate.

Se poate observa că la testarea pieței personalul nu a avut în vedere caracteristicile tehnice similare și comparabile cu cerințele din dosarul de atribuire, raportându-se la achiziția unui „sistem de încălzire/răcire performant” (conform anunț de atribuire CAN1030016) și nu la un sistem de încălzire pacient prin pătură cu flux de aer, situație confirmată de ofertele depuse de participanții la procedură.

- pentru echipamentul Monitor funcții vitale ATI tip 2 s-a estimat o valoare de 12.949.500 lei (72.750 lei/bucata x 178 buc).

 

Pentru justificarea acestei valori au fost anexate extrase din SEAP din care rezultă că în perioada 17.03-18.03.2020, prețurile din catalogul electronic pentru echipamentul monitor funcții vitale ATI (terapie intensivă) au fost cuprinse între 31.850 lei și 46.500 lei.

Având în vedere că, în cadrul invitațiilor de participare au fost consemnate valorile estimate ale echipamentelor medicale pentru spitalele din rețeaua sanitară proprie a MTIC, atribuite prin procedura de negociere fără publicare prealabilă, există riscul, în contextul inexistenței unei concurențe reale pe perioada stării de urgență, ca achizițiile să nu fie efectuate cu respectarea bunei gestiuni financiare (principiile economicității și eficienței) în ceea ce privește utilizarea fondurilor publice .

Potrivit dipozițiilor art. 5 alin. (1) din OUG nr. 119/1999 privind controlul intern şi controlul financiar preventiv, cu modificările și completările ulterioare, „Persoanele care gestionează fonduri publice sau patrimoniul public au obligaţia să realizeze o buna gestiune financiară prin asigurarea legalităţii, regularităţii, economicităţii, eficacităţii şi eficientei în utilizarea fondurilor publice şi în administrarea patrimoniului public.”

 

Ce spun reprezentanții ministerului

Față de aceste constatări ale Curții de Conturi, șeful Serviciului Medical din Ministerul Transporturilor a avut următoarea justificare:

„Având in vedere ca la nivelul M.T.I.C. nu exista un istoric referitor la echipamente de protecție, substanțe dezinfectante și echipamente medicale, anterior demarării procedurilor de Negociere fără publicare, ca urmare a adresei nr 11966/18.03.2020 si a discuțiilor purtate cu personalul implicat in sprijinirea activității compartimentului intern specializat în domeniul achizițiilor publice, Direcția Achiziții Publice si Administrarea Domeniului Public a realizat un studiu de piața in catalogul electronic SEAP si pe motorul de căutare Google, studiu de piața ce a fost transmis către Serviciul Medical prin adresa nr. 11966/18.03.2020.

Menționam ca studiul a fost realizat pe tip de echipament si nu conform unor specificații tehnice detaliate iar valorile transmise au fost maximale așa cum reiese din extractul SEAP unde se regăseau preturi, variate, in funcție de specificațiile tehnice ale aparatului. Menționam ca la acel moment multe dintre aparatele necesare nu se regăseau in stoc (Monitor funcții vitale pentru ATI model EPM15 ce avea o valoare de 31.850 lei fără TVA).

La momentul demarării studiului echipamentele si materialele transmise de către serviciul medical prin adresa nr. 11966/18.03.2020 nu erau foarte clar definite, acestea fiind menționate cu titlu general, respectiv ventilator medical sau monitor medical.

In lista necesarului de echipamente medicale, la acel moment, nu se regăsea «sistemul de încălzire pacienți prin flux de aer cald».

Valorile estimate finale ce se regăsesc in Specificațiile tehnice anexate referatelor de necesitate ce au stat la baza demarării procedurilor de negociere fără publicare, au fost realizate, in totalitate, de către Serviciul Medical si aprobate de Ordonatorul principal de credite.”

Așadar, aceste afirmații confirmă constatările echipei de control.

Serviciul Medical din Ministerul Transporturilor a mai precizat că:

„Cu privire la afirmația privind „inexistenta unei concurente reale pe perioada stării de urgenta” va aducem la cunoștința faptul ca, potrivit legislației in materia achizițiilor publice, la momentul demarării unei proceduri de atribuire avem obligația de a furniza valoarea estimata pentru fiecare lot in parte. Direcția Achiziții Publice si Administrarea Domeniului Public a respectat principiile care stau la baza atribuirii contractelor de achiziție publică şi a organizării concursurilor de soluții, conform art. 2 alin. 2 din Legea 98/2016, invitând la negociere un număr de 7 operatori economici pentru procedura de negociere cu 36 loturi si 10 operatori economici pentru procedura de negociere cu 21 loturi. ”

Referitor la aceste afirmații, reprezentanții Curții de Conturi menționează că deși entitatea a invitat 7 operatori economici la negociere, pentru fiecare lot a fost depusă o singură ofertă (care a avut prețul apropiat de cel estimat), cu excepția lotului 16 unde au fost depuse 2 oferte. Ca urmare, nu se poate aprecia că pe perioada stării de urgență a existat o concurență reală.

Concluzia auditorilor Curții de Conturi este că „având în vedere cele prezentate mai sus, nu se poate afirma că demersurile întreprinse la nivelul MTIC pentru aprovizionarea spitalelor din rețeaua de sănătate proprie cu materiale și echipamente necesare combaterii pandemiei au respectat în totalitate principiile economicității, eficienței și eficacității, la data controlului nefiind livrate și puse în funcțiune toate bunurile contractate”.

 

 

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2021 NEWS INTERNATIONAL S.A.