Acordul a fost semnat după o ședință tehnică desfășurată la Prefectura Cluj, la care au participat ministrul transporturilor, Lucian Bode, primarul de Cluj-Napoca, Emil Boc, cel al Oradei, Ilie Bolojan, directori din cadrul CFR și ai Companiei de Autostrăzi. Potrivit ministrului Bode, acordul semnat este unul care obligă toate părțile interesate să se încadreze în termenele pe care și le-au asumat.
Este vorba despre un proiect care prevede reabilitarea liniei de cale ferată pe 166 de kilometri și electrificarea pe 160 de kilometri. Obiectivul este să asigure conectivitatea regiunii de nord-vest a României cu Vestul Europei și să scadă presiunea pe punctul de trecere al frontierei de la Curtici, singurul electrificat de la granița de Vest.
La finalul lucrărilor, se va putea circula pe această rută cu o viteză de până la 160 de kilometri la oră, a arătat directorul CFR SA, Marius Chiper într-o prezentare a proiectului. „Am reușit să finalizăm studiul de fezabilitate, asta e important, altfel nu aveam ce căuta aici”, a spus acesta.
Tronsonul este împărțit în patru secțiuni, Cluj-Aghireșu, Aghireșu-Poieni, Poieni-Aleșd și Aleșd-Episcopia Bihorului, fiecare urmând să fie licitat separat
Investiția este de 7,3 miliarde de lei fără TVA. Termenele stabilite mai departe sunt: martie 2020 – anunțul licitației, mai 2020 – depunerea ofertelor, septembrie 2020 – semnarea contractului, octombrie 2020-martie 2021, proiectarea și aprilie-mai 2021, începerea lucrărilor, a spus ministrul Bode.
Din momentul începerii lucrărilor, constructorii vor avea 42 de luni (trei ani și jumătate) să execute lucrarea. Prin urmare, dacă totul ar merge șnur, la sfârșitul lui 2024, s-ar putea circula pe ruta Cluj-graniță cu 160 km pe oră.
Ministrul a spus că mizează pe aceste termene datorită unor măsuri recente care ar trebui să ducă la o creștere a vitezei cu care se desfășoară atribuirea contractelor directe. Banii ar urma să provină din alocarea financiară europeană 2014-2020, 500 de milioane de euro, iar restul din următoarea alocare.
Concomitent, regiunea ar urma să fie conectată prin același tip de cale ferată la magistrala de pe coridorul IV Pan European, care străbate România pe ruta Curtici (lângă Arad) – Constanța. Conexiunea va fi pe ruta Cluj-Napoca – Coșlariu (lângă Teiuș).