Era atât de frumoasă încât unii regizori o evitau. La 40 ani renunță la actorie și pleacă din țară

DE Alex Darvari | Actualizat: 17.01.2023 - 20:28
Julieta Szönyi - Foto: Arhiva, adevarul.ro
Scenă din La Gomera - Foto: Facebook
Julieta Szönyi - Foto: Adevarul.ro

Julieta Szönyi nu a plecat din România în 1990 și nu a mai jucat în filme trei decenii. Ea spune că frumusețea a limitat-o la anumite roluri și asta „a blocat-o într-o tipologie de personaj”. De aceea, și ofertele de a juca în filme au fost mia puține.

Investește în acțiuni cu 0% comision!

Capitalul tău este expus riscurilor.
SHARE

Julieta Szönyi este fiica pictorului Ștefan Szönyi. S-a mutat la București când a avut 4 ani. A absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale“ și a interpretat numeroase roluri pe scena teatrului din Pitești. Până la Revoluție, timp de 17 ani joacă în 11 filme, dar nu neaparat în roluri principale.

„Am venit la Bucureşti când aveam în jur de 4 ani, aşa că am amintiri vagi despre locuinţa respectivă. Bunicii stăteau într-o cameră despărţită cu un glasvand de altă familie, cu bucătăria şi baia comune.

Pentru că erau dintr-o familie bună, aveau lucruri elegante într-un spaţiu restrâns. Bunica era casnică, iar bunicul era medic veterinar şi a făcut şi sculptură. Cei care l-au cunoscut povesteau că era genul de medic care, dacă primea în toiul nopţii un telefon că a păţit ceva un căţel, rezolva. În afară de asta, fotografia extraordinar; am avut nişte fotografii făcute de el, din perioada Primului Război Mondial, care nu ştiu unde s-au pierdut.

Mai ştiu că, în tinereţe, tata avea un atelier acolo, la Timişoara, şi că lucra cu pictorul Corneliu Baba, dar şi cu alţii”, a spus ea pentru Adevarul

A intrat la Institutul de Teatru și Film abia din a treia încercare pentru că erau 600 de candidați pe foarte puține locuri.

În 1972 se lansa pelicula „Enigma Otiliei”. Julieta Szönyi avea doar 23 de ani dar câștigă rolul principal al tinerei Otilia. Joacă alături de actori excepționali: , Sergiu Nicolaescu, Clody Bertola și Gheorghe Dinică. În acest film a fost folosit pentru prima dată procedeul Graphys Color o metodă de prelucrare a peliculei color cu efecte artistice deosebite.

A crezut că nu a luat rolul

„M-am dus la Buftea. Dădeau probe vreo 200-300 de fete, nici n-aveau costume pentru atâtea! Intrau repede câte zece, lăsau costumele, pe care le îmbrăcau alte zece şi tot aşa. Văzând că e atâta lume, am făcut o mică şmecherie. Mai era un pic până să dau şi eu probele şi tocmai trecea un cascador călare, aşa că l-am oprit şi l-am întrebat: „Îmi dai şi mie calul?“. „Păi, ştii să călăreşti?“. „Da.“ De fapt, nu era atât şmecherie, cât teamă de cât de multă lume se afla acolo. M-am urcat pe cal, am zburat în pădure şi nu m-am mai întors.

Citește și: Profesoara lui „Pistruiatul” pleacă din țară după premieră. Renunță la actorie și nu revede filmul

Regizorul Iulian Mihu şi ceilalţi aşteptau să vin şi, când am ajuns, am trecut direct la probe. După, a venit unul dintre operatori şi mi-a spus: „Aţi dat nişte probe foarte bune, o să vă chemăm şi mâine pentru o probă cu text, cu partener, mai complexă“, a povestit pentru aceeași sursă.

„Enigma Otiliei” a fost un mare succes și s-a difuzat mulți ani după premieră inclusiv în zilele noastre.

Adnana din Toate pânzele sus

În 1977 joacă în „Toate pânzele sus” rolul  Adnana.

Citește și: Joacă memorabil cu Albulescu și Caramitru. Fuge în SUA în 1979 și e taximetrist. Renunță la actorie

„Mi-a plăcut tot ce era de făcut. Îmi era extrem de la îndemână şi suntem foarte asemănătoare. Mi-ar plăcea să încep acum. Să am 20 de ani, dar cu mintea şi experienţa de acum. Ceea ce este imposibil. Trebuie să trecem prin tunelul vieţii ca să căpătăm experienţă”, și-a amintit momentele de la filmări.

”La ”Toate pânzele sus” a fost o bucurie ieşitul pe mare. Plecam pe mare în zori, la ora 6, ne întorceam când apunea soarele. Am iubit şi personajul. A fost plăcut. Cred că rolul Adnanei, din acest film, a fost cel mai bun rol al meu.”, mărturisește actrița într-un interviu din ziarul Adevărul. 

Produs între 1975 - 1977, filmul prezintă aventurile devenite legendare ale celor doi prieteni, doi ingineri, colegi de studii, românul Anton Lupan și francezul Pierre Vaillant; francezul apărând la timpul trecut, doar în amintirile lui Lupan. Anton Lupan pleacă în căutarea goeletei L'Esperance, corabia sa și a prietenului său, fără să știe că a fost atacată de pirați în Marea Neagră, în largul portului Sulina, unde o și găsește eșuată în apropierea farului.

Micul echipaj, format din șase bărbați (Lupan - Ion Besoiu, Ieremia - Papaianu, Haralamb, Gherasim - Ilarion Ciobanu, Busuioc și Ismail), un adolescent (Mihu), o femeie (Adnana) și un câine (în carte Negrilă, dar în film cățelul Lăbuș) are parte de numeroase peripeții, înfruntând pirații mauri, furtuni și uragane, iar mai apoi căutând să-l scoată din încurcătură pe bucătarul Ismail, care intră în bucluc făcând pariuri nechibzuite pe lupte de cocoși, în porturile Americii Latine. Oamenii și Adnana (provenită dintr-o familie de navigatori) sunt curajoși, dintr-o bucată, astfel reușesc împreună să treacă peste toate încercările și îl urmează încrezători pe căpitan în căutarea prietenului dispărut.

Frumusețea ca povară

"Mă deranja, de pildă, când primeam complimente superficiale şi inutile. Însă, din cauza timidităţii, nu ştiam întotdeauna cum să reacţionez. În minte, de obicei, îmi venea imediat un răspuns foarte acid, dar, din timiditate, repet, şi pentru că nici nu voiam să rănesc pe nimeni, cuvintele rămâneau nerostite şi atunci păream cretină.

Ceea ce iarăşi mă deranja foarte tare. Iar profesional, felul în care arătam m-a încurcat pentru că, într-o anume măsură, m-a blocat într-o tipologie de personaj. Părăsind facultatea, unde am jucat roluri extrem de variate, în piese extrem de variate, a fost mult mai greu să regăsesc această varietate în rolurile care mi-au fost propuse ulterior”, a spus actrița într-un interviu pentru Formula As.

Pleacă din țară după Revoluție

Până la revoluție joacă în 10 filme, apoi ia o pauză de 30 de ani.

„Am plecat în Germania în ’90 cu fostul meu soţ, medic, am ajuns la aşa-zisul lagăr pentru străini de etnie germană, apoi ne-au făcut radiografia pulmonară, ne-au dat camera şi bonurile de masă. Fiul meu, Alexandru, era mic şi rămăsese în ţară. Mătuşa şi vărul meu, care ne-au instalat, n-apucaseră să plece, iar eu am stat două minute jos în cameră, după care am spus: Hai acasă!

După aceea, ne-am propus să rămânem doar o lună, cât avea soţul meu concediu, şi să ne întoarcem. Nu mă vedeam acolo”, a mai spus aceasta.

Devine actriță la Teatrul Mic din București

În anul 2019, după mai bine de trei decenii în care nu și-a mai făcut apariția în filme, Julieta Szönyi a fost distribuită în filmul lui Corneliu Porumboiu, „La Gomera”. Actrița avea 70 de ani. Filmul a avut premiera la Festivalul de film de la Cannes, în 2019. A fost propunerea României pentru Premiile Oscar din 2020, dar nu a fost nominalizat. A fost desemnat cel mai bun film de lung metraj la Premiile Gopo 2020, unde a avut 13 nominalizări și a câștigat nouă trofee.

„Este extraordinar să întâlnești un regizor precum Corneliu Porumboiu, care știe să te ghideze, să-ți ceară, să te tempereze atunci când faci prea mult sau să îți ceară atunci când trebuie să faci în plus și, în același timp, să îți dea încredere și curaj că ceea ce faci este bine.”, a mărturisit Julieta Szony citată de ziarulmetropolis.

Actrița spune cum a ajuns să joace din nou în filme

„După 1989, probabil şi asupra mea a avut un efect tot ce s-a întâmplat. Văzând ce apare, cu mizeria despre care vorbeam, nu m-a mai interesat. Mi s-a părut că în zona asta nu am ce să caut. Şi cel care m-a readus cumva la dorinţa de a exista pe ecran a fost Corneliu Porumboiu. Pur şi simplu, m-am dus în dorul lelii, gândindu-mă: Nu-i nimic, mă duc pe acolo”. Şi mi-a plăcut modul lui de a lucra, liniştea cu care ştia să ceară, profunzimea pe care o are”, a spus ea într-un interviu pentru news.ro.

Nu pare impresionată de regizorii „noului val”

„Mi se pare că, după o perioadă de stagnare, a început să reînflorească în primul rând cu generaţia de tineri regizori foarte talentaţi care a apărut. E adevărat că e puţin, cum să spun, îmbâcsit de extrem de multele facultăţi de teatru, film, de unde nu ies totdeauna cei mai talentaţi oameni, dar urcă. Şi cred că abia de aici încolo va izbucni cu adevărat. Aştept să se treacă de la faza de mizerie, nenorocire, înjurături şi altele pe ecran la lucruri mai profunde, mai adevărate, mai constructive chiar, pentru cei care privesc. Şi, într-adevăr, să transmită emoţie, să transmită ceva, nu numai mizerie, că pe asta o vedem cu toţii”, a spus actrița despre momentul filmului românesc.

Filmografie Julieta Szönyi:


1971 Mirii anului II (Les Mariés de l'an II), regia Jean-Paul Rappeneau
1972 Felix și Otilia, regia Iulian Mihu
1977 Toate pînzele sus (serial TV) 
1978 Ecaterina Teodoroiu
1979 Falansterul, regia Savel Știopul
1979 Ora zero, regia Nicolae Corjos
1981 Alo, aterizează străbunica!..., regia Nicolae Corjos
1981 Lumini și umbre (serial TV)
1983 Comoara, regia Iulian Mihu
1984 Mitică Popescu, regia Manole Marcus
1989 Cei care plătesc cu viața, regia Serban Marinescu
2019 La Gomera, regia Corneliu Porumboiu
2020 Est - Dittatura Last Minute, regia Antonio Pisu

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2023 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te